L’estiu, amb els seus moments d’ociositat
ofereix la possibilitat de cometre alguns jocs intel·lectuals que
sovint no passen de ser això mateix: diversions una mica poca soltes.
Però si no ens podem permetre reflexions desassenyades xarrupejant
una deliciosa Lager austríaca després d’un excel·lent
dinar de llonza llaminera amb bolets, al bell mig de l’estiu, quan ho farem?
Som especialment avesats a llegir ressenyes
d’experiències sobre la degustació de la cervesa i la possible
combinació d’aquesta amb aliments. Hem vist i llegit de tot. Hem
vist llistes exhaustives de combinacions, autèntiques bíblies.
Hem llegit rareses originals que algun cop també ens han agradat.
Ens hem assabentat de receptes i procediments diversos amb definicions
més o menys precises, suggeriments que eren poc menys que lleis
i propostes gairebé aleatòries. Normalment, nosaltres solem
advocar per una absència de marc. Les llistes de combinacions possibles
ens semblen com lleis d’obligada observació. No seguir-les pot conduir
a l’anatema. Sovint els seus autors són menys sectaris que els seguidors
que, després de prendre coneixement d’aquesta mena de decàlegs,
solen aplicar-los a la lletra i perseguir els heterodoxos.
Nosaltres som heterodoxos practicants,
per naturalesa i per convicció. Les obligacions ens provoquen aversió
i els sectarismes, repulsa. Saludem doncs l’edició de llistes de
casoris entre cervesa i aliments però només les seguirem
si ens agraden.
Però per riure una mica, us proposem
una petita teoria sobre l’associació entre cervesa i aliments que
se’ns va acudir, jo ho hem dit, degustant una Lager austríaca (capitosa,
densa, d’un daurat intens i brillant, lleugerament amel·lada...)
Segons el nostre entendre, existeixen
moltes formes d’associar gustativament un aliment i una beguda. Totes són
lícites. Pot ser útil prendre’n consciència per tal
d’evitar proferir alguna enormitat o simplement per poder fer un mateix
les experiències, sense intermediaris, sense advocats ni procuradors
ni escriptors de dubtosa inspiració. Les combinacions de tast poden
respondre a diverses intencions que podem descriure matemàticament.
Avisem però que el fet que les distingim no implica que es facin
separadament tot i que, a la pràctica, al menys a la nostra, una
fórmula pot impedir la manifestació d’una altra.
Però anem al gra que es fa tard
i vol ploure.
Quan volem associar un aliment i una
beguda, solem prendre primer el sòlid i, un cop processat aquest
darrer, solem afegir la beguda. Els dos elements no coincideixen exactament
en la boca tot i que barregem les restes d’aliment amb la nova beguda.
Establim una gradació en la que l’aliment és més important
que la beguda. Sumem sensacions que no són de la mateixa importància.
El resultat és una modificació de les sensacions gustatives
a favor d’algun aspecte preexistent en el sòlid que hem ingerit.
Ho podríem expressar de la forma següent: A és l’aliment,
B seria la cervesa i el que hem fet és més o menys sumar-los.
En el cas que les característiques que es posen en evidència
o que es modifiquen pertanyen a l’aliment, tindríem l’equació
següent:
A + B = A’
on A’ és una modificació
de A.
En el cas que la barreja gustativa es
decantés cap a una exaltació o canvi de les particularitats
de la cervesa, podríem simbolitzar el fenomen de la forma següent:
A + B = B’
on B’ és una alteració
de B.
Si, fins i tot hem donat més
importància a la beguda i l’hem presa abans, l’equació sonaria
així:
B + A = B’
Però hi ha més possibilitats.
La més divertida seria la que implica una combinació real
dels dos compostos aromàtics originals per donar una nova experiència.
Deliberadament “sumem” o barregem els dos aliments en un mateix moment
temporal. Una mica com si a més d’ajuntar els aliments i la beguda,
els haguéssim també combinat químicament. Aquesta
experiència es podria expressar com segueix:
A + B = C
on C és un element nou producte
nou. I parlant de “producte” tal vegada hauríem d’escriure
A x B = C
en lloc de la primera forma, però
no creiem que la discussió d’aquest detall sigui gaire fructífera.
Ens quedarem amb el fet que, aquest cop, hem mesclat a posta les aromes
per aconseguir-ne una de nova.
Finalment, vindria la combinació
menys advertida. I aquesta és una descoberta molt recent per nosaltres
que requereix algunes explicacions prèvies.
Com els bussejadors de la nostra web
ho saben, existeixen uns llúpols molt particulars usats en moltes
cerveses escoceses i en alguna irlandesa que aporten aromes de fusta, de
llenya cremada, i en algun cas, de terra mullada (aquella que va bé
per refrescar el cap). Quan les descobrim per primera vegada, sorprèn
i la novetat és agradable. Habituats a les reminiscències
florals i d’herba fresca de la majoria de les Lager i Pils, aromes que
recorden les olors de cabanya de muntanya són agradoses i, recordant
alguns moments d’infància, entranyables.
Però tenen un defecte important:
solen ocultar i obliterar gairebé tot el demés. Són
aromes fortes i persistents que acaben molestant una mica. D’una cervesa
escocesa esperem més i reca no poder accedir als misteris del braceig
caledoni. Especialment si és de difícil accés i no
podem gaudir de moltes ampolles. En efecte, en el cas de no trobar unes
característiques que sabem que es troben en una cervesa, sempre
tenim l’opció de repetir el tast. Però si les existències
són reduïdes o testimonials, procedents de la gentilesa d’algun
amic com en Xavi, que ha fet el viatge, l’enuig pot arribar a ser majúscul.
Llavors cal intentar tots els trucs
possibles: beure la cervesa a temperatura de celler o, fins i tot, un cop
fet el primer tast, deixar-la escalfar per prendre-la cada cop més
temperada amb l’objectiu de descobrir les aromes de malt i algun altre
component del llúpol. Però tot i així, trobem algun
rastre de malt caramel o crystal, una sòlida base de malt pale,
cosa gens menyspreable però encara no hem “trobat” la ale fruitada
que cercàvem. I és frustrant perquè coneixem el cru
i el fabricant i sabem que allò hi és.
La solució ens arribà
per atzar i a més ens suggerí tot el que precedeix i el que
segueix (després de maduració, per descomptat). Simplement
vam fer carn a la brasa. No a la planxa, a la brasa i amb fusta que vam
anar a buscar nosaltres mateixos. Tots sabem que la carn surt afavorida
amb aquest procés ancestral de preparació. Qualsevol tipus
de carn rostit d’aquesta forma ens dispensa aromes múltiples de
brasejat en les que es poden barrejar compostos fenòlics produïts
o vehiculats pel fum. Quan hom menja carn a la brasa, se satura d’aromes
de cremat o de torrat. Hom respira olors de fusta cremada. Hom acaba fins
i tot fent pudor de fum. Fins al punt que ja ni se’n adona. L'olor de fum
desapareix de les nostres experiències olfactives per saturació.
El nostre cervell, al cap d’una estona de rebre el mateix estímul,
decideix que allò ja no és interessant, emmagatzema la informació
i se’n desentén per ocupar-se de coses més interessants.
Aquí l’hem d’atrapar i presentar-li
quelcom que té, entre altres, aquella característica de la
que està saturat. El nostre cervell procedirà amb aquest
estímul com fins ara: l’ignorarà. Si el que li oferim
és una cervesa amb llúpols escocesos, el cervell farà
com si no existíssin les aromes fumades i s’ocuparà de coses
noves: malts, espècies, fruitats.
Hem de repetir que la descoberta fou
fortuïta però l’experiència se’ns presentà especialment
agradable: descobrírem que aquella cervesa atresorava olors de pera
i de poma i algun toc de raïm. En el llúpol trobarem una referència
lleugera al tè verd i tot plegat s’acompanyava de tocs molt discrets
d’espècies o herbes que es movien entre el pebre i el curri o quelcom
semblant. Un festival de primer ordre. Del tot recomanable.
Matemàticament l’experiment podria
traduir-se de la forma següent:
(A + B) – B = A
on A és el gust de la cervesa,
B l’aroma de cremat (que alguns imputen més a la fermentació
que al llúpol) i A + B seria l’aroma general de la cervesa. Si traiem
aritmèticament B, el gust de fusta, obtenim els compostos que diem
que hem descobert.
Per a la vostra informació, la
cervesa incriminada era la Revolution Red Beer una Irish Red de la Dublin
Brewing Company. La carn procedia directament de l’Osona, concretament
de Seva.
Aquestes fòrmules no tenen res
de seriós. Són un joc que ens hem inventat més per
diversió que com a estri de recerca de gustos i aromes. Es pot discutir,
rebatre, modificar i detractar. No hi ha problema. Ni tan sols entrarem
en discussió.
Però el joc ha valgut la pena.
De forma lúdica hem demostrat que existeixen moltes actituds davant
d’un got de cervesa. Ja hem comentat que hi ha gent que no pretén
degustar res. Només volen refrescar-se amb una beguda que afalagui
el paladar. D’altres sí que volen degustar i combinar cervesa amb
aliments, però com? Totes les posicions són acceptables.
Realment, aquest és un terreny que encara és completament
lliure: els polítics encara no hi ha ficat el nas. De manera que
cadascú és ben lliure de fer i de buscar el que més
li convé. Com ho hem vist aritmèticament, els gustos i aromes
poden potenciar-se entre ells. Es poden barrejar per aconseguir sensacions
noves o poden confrontar-se i eliminar-se entre ells.
Un galimaties de molta consideració
que no ens veiem en condicions de sistematitzar ni de reglar.
Tot i així avancem un apunt:
no és que hàgim descobert res de ben especial ni que es tracti
d’una llei absoluta. Però queda clar, al menys per a nosaltres,
que la combinació de carn a la brasa amb ales “de fusta” és
recomanable per permetre la aprensió de totes les característiques
de la cervesa. Insistim que no es tracta de cap regla. Només és
una experiència nostra que hem volgut compartir amb els altres afeccionats
a la degustació de la cervesa.
Apa, siau. Bon profit i a més
beure!
Albert Barrachina Robert
Agost 2002 |