Històricament, hi ha hagut dues formes bàsiques de
preparar la cervesa: en primer lloc la cervesa es feu a casa. I com totes
les feines de la casa i especialment les que comprenien l’elaboració
dels aliments, el braceig de la cervesa fou cosa de dones. L’altra versió,
també molt antiga, és la que implica quantitats més
grans d’aquesta beguda i una gestió i propietat de nivell administratiu
més complex. Existeixen nombrosos testimonis escrits de la fabricació
gairebé industrial de la cervesa en la història: solen ser
textos administratius sumeris o egipcis. En aquests casos, les il·lustracions
representen homes fent la feina. Tot i així, cal esmentar que fins
i tot en casos molt compromesos en els que hom pretenia produir cerveses
d’altíssima qualitat per a ús i gaudi de personatges molt
prominents com el mateix Inca, l’elaboració de la cervesa comprenia
la masticació del gra acomplerta per noies verges sovint d’alta
casta. Quan aquestes entraven en el període menstrual, eren apartades
de la seva feina per ser considerades impures: almenys gaudien d’alguns
dies de descans durant el mes... No cal dir que la funció era sacerdotal
i que en molts casos hi dedicaven la vida. Si es casaven o perdien la virginitat,
perdien el “privilegi” de participar en l’elaboració de la cervesa
imperial.
Tant si era sacra com simplement domèstica, la fabricació
de la cervesa fou reservada, en una gran majoria de cultures i durant moltíssim
temps, a les dones.
Hom pot extrapolar el cas incaïc a moltes cultures asiàtiques
i europees prehistòriques: és més que probable que,
a Europa, la feina de fer la cervesa fos gairebé una exclusiva femenina.
I la cervesa, si bé era una beguda, també era un producte
que la Terra o que les divinitats oferien a la humanitat. Així és
com la cervesa tenia una connotació sagrada de la que també
participaven les seves elaboradores. Les cerveseres, originalment, també
eren sacerdotesses. I quan l’església catòlica volgué
imposar-se, hagué de lluitar contra les creences precristianes europees
i contra tot el que les podia recolzar com ara l’ús ritual de la
cervesa.
Aquest ús tenia rastres xamanics que ja hem comentat en un
altre article. Hom afegia en la cervesa plantes per aromatitzar-la i també
plantes que aportaven elements que podien provocar estats alterats de la
consciència, expressament volguts en aquells cultes.
Les cerveseres foren doncs perseguides pel cristianisme com a “bruixes”.
I aquesta persecució tingué altres motius menys confessables:
Si bé al sud del Pirineu, els monjos tiraren pel dret i suprimiren
físicament el culte indígena i els seus sacerdots, substituint
la cervesa pel vi, -beguda conreada exclusivament pels homes- al nord,
intentaren suplantar-lo. Els monjos es posaren a fer cervesa, tal vegada
perquè no havien sabut o pogut suprimir els cultes autòctons.
Adoptaren doncs la cervesa i intentaren fer-se-la seva. I també
anatemitzaren les elaboradores casolanes. Primer per eradicar les creences
“supersticioses” i després i potser sobre tot, per aniquilar la
competència. En això dels negocis, no valen les mitges tintes!
Com és ben sabut, tot el que no era cristià era herètic.
Els Càtars ho sofriren amb escreix en pròpia pell. La cervesa
havia de ser cristiana, apostòlica i tot plegat, o no podia ser.
Tot el que era herètic estava conxorxat amb el dimoni i, per tant,
havia de ser eradicat sense remissió. Així és com
les religions precristianes anaren desapareguent en la seva essència
deixant al darrere un rastre de creences i de procediments que foren classificats
en l’apartat de la bruixeria.
Cal dir que, ningú no tenia idea d’allò que era la
fermentació. Abans del cristianisme, aquesta fou imputada als Déus
i a la Terra Mare. No ens càpiga cap dubte que, amb la vinguda dels
apòstols, si sortia bé la fermentació, era obra de
Déu. Però si sortia malament, era necessàriament obre
del Banyeta i dels seus esbirros, els bruixots, els jueus, els cabalistes
o qualsevol que fos “diferent”. I si l’experiència negativa es repetia,
algú n’era el responsable: algú havia enviat algun mal d’ull,
algun fat o alguna maledicció. En això, evidentment, les
pobres cerveseres, bruixes elles, eren expertes. Calia eliminar-les, purificar-les
pel foc.
És possible que elles tampoc fossin ben bé santes i
que fins i tot es creguessin alguna cosa de la seva bruixeria. De fet,
durant molts anys, fins ben entrat el segle XVII, les cerveseries angleses
es distingien per una escombra de bruc penjada a la seva porta. Nosaltres,
els Catalans, els diem bruixes perquè solien anar a fer els seus
rituals i a amagar-se en els bruguerars. El bruc era una planta significativa
en la bruixeria europea.
Hi hagueren molts judicis i condemnes per bruixeria contra dones
cerveseres. En Alemany fins i tot reberen nom particular: Bierhexen, bruixes
cerveseres. En aquell país hom coneixia l’ús del Gruut, Grut,
Gruit o Khrut, barreja d’herbes que aromatitzava la cervesa, n’allargava
la conservació i en algun cas, servia per provocar estats alterats
de la consciència. En especial era notori l’ús de Jusquiam
negre (Hyosciamus Niger), una solanàcia com la Belladona i l’Estramoni
(que també es feien servir) i que provocava, en paraules de farmacèutics
actuals, confusió, agitació aguda, deliri i al·lucinacions.
Es cremaren doncs moltes bruixes.
En els protocols de molts judicis de “Bierhexen”, les acusades reconeixien
sovint (mitjançant tortura, segurament) que, en el Sabbath o en
àpats de bruixes, havien begut cervesa (!). A la marca de Brandenburg,
al segle XV, encara es feien judicis contra bruixes cerveseres. A Mecklenburg,
al segle passat (XIX) hom encara creia que les restes de cervesa que romanien
en els gots o en les gerres servien en les orgies satàniques de
les bruixes cerveseres o, deien que les bruixes, transformades en gripau,
llepaven la cervesa que havia caigut a terra. En les llegendes hom també
parla de cerveseries i de cassoles de bruixa plenes de cervesa embruixada
borbollejant o d’altres “tremendes pocions”. En un judici a bruixes cerveseres
a Schlawe, a Pomerania, en 1538, poc després de l’edicte de la llei
de puresa alemanya, l’alcaldessa va ser acusada d’haver enviat a la seva
germanastra “una cervesa negra i espessa que va conduir la víctima
a una gran fúria o excitació”. A Suïssa, hom encara
cremava bruixes cerveseres en 1581 perquè la cervesa de Sankt Gallen
no tenia el gust que havia de tenir.
Les bruixes no sempre eren cerveseres però, en el cas d’aquests
judicis, la seva suposada maldat s’aplicava a la cervesa. En algun cas,
el propi cerveser era acusat. Deien que hi havia “gent entre ells (els
cervesers) que, mitjançant arts demoníaques, portaven mala
sort als seus col·legues (i concurrents)”. A Brandenburg altre cop,
van cremar una bruixa perquè havia enviat esperits voladors en una
cerveseria provocant grans perjudicis. Era molt escampada la brama que
imputava la responsabilitat de l’acidesa de la cervesa a les manipulacions
malèvoles de les bruixes. Deien que podien ordir fats i tirar maleficis
per que la cervesa es fes malbé. A Leobschütz (Alta Silesia),
en 1581, foren cremades dues dones per ser bruixes cerveseres perquè
pressumptament, havien trafegat i robat la cervesa dels bons burgesos en
una rapinya noctàmbula i se l’havien beguda “en malèvola
forma”.
Hom acusava també les bruixes cerveseres de robar les bótes
per cavalcar-les pels aires (com escombres). En altres casos, les bruixes
s’havien emportat la cervesa per beure-se-la amb el dimoni.
Hi havia nombrosos mitjans de protegir-se contra les malifetes de
les bruixes cerveseres a part de cremar-les. Possiblement, més d’una
planta del Gruut o Gruyt fou introduïda en la barreja amb la intenció
d’aprofitar-se de les seves suposades virtuts anti-malefici. No som especialistes
en farmacopea vegetal màgica, però el cas no ens estranyaria.
En alguns casos, documentats aquests, hom tirava pells de muda de
serp en el most o en els barrils. Els bons cervesers benpensants es protegien
amb un fil amb coral vermell. En 1792, una ordre macabra recomanava de
penjar un dit per damunt del barril (o dins!?) per assegurar una bona sortida
de la cervesa. El prepuci d’un penjat no només protegia la cervesa
de les bruixes cerveseres sinó que, a més, atreia els clients
a la taverna. Els bons burgesos també crèien en la influència
de les bruixes i bufaven l’escuma sobrera del got perquè aquest
gest donava força contra elles.
El llúpol salvà la vida d’aquestes pobres dones. En
efecte, aquesta planta assegurava una més gran conservació
de la cervesa de manera que no calgué més acusar ningú
més del malbaratament de la beguda.
En qualsevol cas, queda il·lustrat que la cervesa era tan
important socialment que, fins i tot es cobrà les seves víctimes.
Són més màrtirs de l’estupidesa que de la cervesa,
però aquesta darrera funcionà com a detonant. La ignorància
és arrogant i els seus efectes són cruels. I la cupiditat
i la fam són motors potents i perillosos de la història.
Addenda:
En 1589, després que el papa Innocent VIII autoritzés
formalment (en 1484) la persecució de bruixes cerveseres, es va
fer el primer i més gran judici d’aquestes bruixes a Schongau, Baviera.
Es va acabar per a 63 dones amb la decapitació i la cremació
de les seves restes. El darrer judici d’aquesta mena a Alemanya tingué
lloc a Kempten (Baviera) en 1775.
Albert Barrachina Robert 2002 |