La lluita de l’afeccionat a la cervesa,
el seu principal combat és el d’alliberar aquesta beguda del prejudici
negatiu del que pateix de fa dotzenes de llustres. La història de
la cervesa ja ens posa en evidència l’existència de diversos
usos del suc d’ordi. En primer lloc apareix la funció alimentaria,
després intervé la beguda i finalment l’ús ritual.
La segona etapa és la que històricament ja fou conflictiva:
la beguda, originalment un aliment sofisticat es converteix en un beuratge
vulgar l’interès del qual resideix principalment en el seu efecte
sobre el caràcter. Curiosament, la cervesa arrossega més
aquesta tara que el vi tot i ser de graduació alcohòlica
molt més modesta. El vi té els seus borratxos, però
sembla que aquests siguin de més qualitat que els que consumeixen
cervesa! Tal vegada no sigui el mateix pecat! De fet, diuen que Noè
es va engatar amb vi i no amb cervesa (afirmació històricament
discutible...). I de fet encara, els copistes de la Bíblia eren
bevedors de vi, no de cervesa... I la Bíblia és el text referent
del cristianisme i aquest credo és el que ens ha amotllat culturalment.
Però això no explica tampoc
el fet que, a Egipte, hi hagués tavernes i que aquestes tenien prou
mala fama per que una llei en prohibís l’entrada a les sacerdotesses
sota pena de mort per socarrimada...
La nostra tasca, la dels que escrivim
sobre cervesa és doncs de donar lletres de noblesa a una beguda
que se les mereix per antiguitat, per qualitat i pels plaers que ens pot
arribar a oferir.
Nosaltres, modestament, en el nostre
racó de món intentem complir amb aquesta escomesa donant
cursets de degustació de la cervesa que, segons com hauríem
més aviat d’anomenar “cursets d’iniciació al món de
la cervesa”.
En aquests cursets solem comparar, no
sense certa petulància, l’apreciació d’una cervesa amb el
goig de contemplar un quadre pictòric: el pintor en primer lloc
ha ideat l’obra, l’ha imaginada. En algun somni l’ha vista acabada, amb
els seus colors, les seves formes i el seu simbolisme. Després ha
intentat concretar visualment o materialment aquesta visió. En alguna
forma, ens ha fet partícips de la seva inspiració. El pas
del món mental al món material no es fa sense trauma i l’artista
ha de lluitar per que la matèria no condicioni massa el missatge
original. En algun cas, el podria corrompre. Una pintura es fa doncs en
unes condicions materials donades de llum i d’ambient. L’artista concep
la seva obra en aquestes condicions.
Nosaltres no som pintors i no hem gaudit
de la inspiració de l’artista. Per fer-nos càrrec del que
ha passat en la seva ment només podem fer una cosa: contemplar l’obra
i veure què ens suggereix. No arribarem mai a posar-nos al lloc
de l’artista realment inspirat, però si respectem algunes condicions
bàsiques de coneixement i ambientals, ens podrem acostar al cor
de l’obra.
Diríem que psicològicament
cal que compartim globalment el mateix llenguatge cultural. En altres paraules,
cal que tinguem unes referències culturals sinó iguals, almenys
emparentades. No és indispensable però pot ser útil.
Accesòriament, cal que les condicions ambientals, especialment d’il·luminació
siguin semblants. Està clar que si el pintor executa la seva obra
a la llum del dia, nosaltres no la podrem entendre si és exposada
en un local tancat amb poca llum i, a més, roja... o verda, tant
és...
Totes proporcions guardades, el mestre
cerveser – professional o no – concep també una obra quan pretén
elaborar una cervesa. Primer pensa els gustos i els aromes que vol aconseguir:
vol fer una cervesa de color tal, amb aroma qual, espessa, aigualida, efervescent,
amarga, dolça, d’hivern, lleugera, etc. El bracejador calcula amb
molta precisió les quantitats de malts, les de llúpol, estableix
un protocol de temperatures especial i propi i determina i concreta mil
detalls més que, al final, acabaran constituint la cervesa desitjada.
Com en el cas de la pintura, el bracejador ha pensat primer la seva cervesa
i després ha maniobrat dins dels condicionants materials per tal
d’aconseguir el seu objectiu: una obra d’art cerveser.
El bracejador, com el pintor, ha pensat
en la seva obra en unes condicions ambientals donades. I nosaltres ens
hem de sotmetre a aquestes condicions per tal d’entendre les intencions
del creador. No temeu, les condicions per apreciar l’obra no són
més que les normals. A ningú se li requereix una posició
anti-natural del cos per apreciar un quadre d'en Casas. I no cal anar a
la mateixa cerveseria per tal d’apreciar una cervesa (tot i que a vegades
és millor!).
La llum necessària per contemplar
un quadre és la llum natural del dia. La llum artificial sol emular
la primera. Normalment, no es pot apreciar res a les fosques, i com ho
hem apuntat, examinar un quadre amb una llum de colors distorsionaria considerablement
la percepció. Passa el mateix quan volem degustar una cervesa. Un
cru està fet en unes condicions molt determinades i per ser consumit
i gaudit en una forma prou concreta. No podem desvirtuar-lo o, en tot cas,
no ens assabentarem de què va, si no respectem la “il·luminació”
de la cervesa: Especialment cal cuidar la qüestió de la temperatura.
Cal prendre’s la cervesa de forma que ens ofereixi el seu millor aspecte:
per sota de 7ºC no notarem res i per sobre de 13ºC, la cervesa
es desequilibra fortament cap al perfil del malt. No ens hem de creure
aquelles etiquetes que pregonen que una cervesa s’ha de prendre freda.
És un sacrifici que fan els bons cervesers a la moda, per no perdre
mercat. I aquesta moda l’han imposada els mals cervesers, aquells que prefereixen
que no es notin els aspectes negatius que no deixarien de presentar els
seus sucs a temperatura normal de degustació! Il·luminem
doncs correctament les nostres cerveses: les de baixa fermentació
suportaran temperatures de la franja baixa (entre 7 i 10ºC) mentre
que les Ale preferiran temperatures de celler: de 10 a 13ºC. Fora
d’aquest marge, i per raons físiques, no serem capaços d’entendre
les intencions del cerveser.
El cerveser ens proposa una beguda que
podem entendre globalment com una combinació de les aromes i gustos
dolços aportats pels cereals, amb les amargors introduïdes
pels llúpols. En algun cas, sol sorprendre’ns amb additius vegetals
o amb processos inhabituals. És una balança en la que un
ingredient i les seves característiques en compensa un altre. Hi
ha cerveses que han estat pensades per ser dolces, altres per ser descaradament
amargues, i moltes altres que es mouen entremig. Cap opció és
la millor o la pitjor. Ningú no considerarà que, objectivament,
un quadre amb dominant de verds és més interessant que un
altre amb dominants de lila. Pot ser que agradi més, però
es tracta d’una opció subjectiva.
Algunes cerveses són fruitades,
altres són florals, algunes són dures i aspres i altres són
aigualides. En la majoria dels casos, són eleccions de l’elaborador
o, en tot cas, el resultat del combat entre les seves intencions i la matèria.
De la mateixa forma que, en un quadre,
podrem intentar discernir les línies mestres de construcció,
en una cervesa podem esbrinar l’equilibri, el canemàs bàsic
de gustos i aromes: bàsicament determinarem si una cervesa es decanta
més cap a les aromes de malt com la majoria de les cerveses d’abadia
belgues, cap als llúpols aromàtics com moltes Lager alemanyes
o alsacianes o cap als llúpols amargs com molts crus de les illes
britaniques.
Després, com entrem en el detall
de colors i formes, podem entrar en el detall dels components de la cervesa,
identificar-los i apreciar-los: fixeu-vos en els equilibris aconseguits
en els colors que posen en evidència aquella forma en concret; guaiteu
com aquella combinació de malts ens poden recordar la mel, el pa
sucat amb vi o una tassa de cafè amb tocs de cacau...
Sense entrar massa en el detall (tampoc
som crítics d’art) acabarem recollint totes les impressions i observacions
en la definició de l’eventual missatge. Sense pedanteria podrem
intentar una comprensió global del cru, una imatge gairebé
visual, el reflex d’allò que ens sembla que ens volia oferir l’elaborador.
En pintura hem vist de tot. Hem pogut
veure autèntiques obres que ens han tocat la fibra sensible i hem
vist perfectes enganys. El món de l’art mou molts diners i quan
hi ha diners hi ha pirates, piratets i piratillos. I com els diners fan
malbé el món de l’art, també solen afectar negativament
el de la cervesa: hi ha gent que fan cervesa perquè només
és un negoci i d’altres perquè també és negoci...
Hi ha gent que fa obres d’art i hi ha gent que fan obres denigrants. Moltes
vegades els segons viuen adulats i els primers malviuen, atrapats a les
xarxes d’algun galerista sense escrúpols.
Així és la vida companys.
Vosaltres mateixos heu de destriar el gra bo del senevé (el gra
dolent de la cita bíblica).
Que Déu ens doni salut, amics!
Albert Barrachina Robert
Juliol 2002 |