a) L’estat de la qüestió.
La llei de puresa alemanya fou edictada per
Sant Jordi de 1516 pel comte Guillem IV de Baviera. Aquest text constitueix
una referència en matèria de legislació sobre la cervesa
perquè la llei alemanya posterior s’hi refereix. Així és
com es pot dir que aquesta llei de 1516 és la llei sobre aliments
encara vigent més antiga del món. Aquesta llei constitueix
per molta gent una mena de baluard legal per garantir la qualitat de la
cervesa. Especialment, molts afeccionats i elaboradors cervesers alemanys
ostenten cert orgull de pertànyer al país que va edictar
dita llei. Alguns fins i tot han arribat a professar una reverència
gairebé fanàtica i religiosa cap al que, en definitiva, no
és més que un text legal. El cas és però que
aquesta llei conté per a molts alemanys una càrrega nacional
i emocional semblant a la que, en les nostres contrades, ofereix el toro
Osborne, el real de Madrid o l'essencial "ñ". Altres afeccionats
endiscuteixen la intenció i/o l’eficàcia. I és que
al marge de les estridències nacionals essencials, existeix un discurs
que pretén acostar-se a la realitat o a l'objectivitat. Per part
nostra, hem intentat reunir el màxim d’informació al respecte
i l’editem per que cadascú es faci el seu cabal. Per començar
en farem una traducció completa:
b) REINHEITSGEBOT O LLEI DE PURESA. Text complet (grafia contemporània)
i traducció.
Wie das Bier im Sommer und Winter auf dem Land
ausgeschenkt und gebraut werden soll
Wir verordnen, setzen und wollen mit dem Rat
unserer Landschaft, daß forthin überall im Fürstentum Bayern
sowohl auf dem Lande wie auch in unseren Städten und Märkten,
die keine besondere ordnung dafür haben, von Michaeli bis Georgi eine
Maß oder ein Kopf Bier für nicht mehr als einen Pfennig Münchener
Währung und von Georgi bis Michaeli die Maß für nicht mehr
als zwei Pfennig derselben Währung, der Kopf für nicht mehr als
drei Heller bei Androhung unten aufgeführter Strafe gegeben und
ausgeschenkt werden soll.
Wo aber einer nicht Märzen-, sondern anderes
Bier brauen oder sonstwie haben würde, soll er es keineswegs höher
als um einen Pfennig die Maß ausschenken und verkaufen. Ganz besonders
wollen wir, daß forthin allenthalben in unseren Städten,
Märkten und auf dem Lande zu keinem Bier mehr Stücke als allein
Gersten, Hopfen und Wasser verwendet und gebraucht werden sollen.
Wer diese unsere Anordnung wissentlich
übertritt und nicht einhält, dem
soll von seiner Gerichtsobrigkeit zur Strafe dieses Faß Bier, so
oft es vorkommt, unnachsichtlich weggenommen werden. Wo jedoch ein Gauwirt
von einem Bierbräu in unseren Städten, Märkten oder auf
dem Lande einen, zwei oder drei Eimer Bier kauft und wieder ausschenkt
an das gemeine Bauernvolk, soll ihm allein und sonst niemandem erlaubt
und unverboten sein, die Maß oder den Kopf Bier um einen Heller teurer
als oben vorgeschrieben ist, zu geben und auszuschenken.
Gegeben von Wilhelm IV., Herzog in Bayern, am
Georgitag zu Ingoldstadt Anno 1516 |
Essent que la cervesa es fa i se serveix tant
en hivern com en estiu
Ordenem, establim i volem, amb el Consell del
nostre País, que a partir d’ara, arreu del Principat de Baviera,
al camp així com en les nostres ciutats i mercats que no tinguin
cap ordenança al respecte, de Sant Miquel a Sant Jordi no es pugui
vendre una Mesura ni un Cap de cervesa per més d’un Pfenig de valor
Muniquès, i que de Sant Jordi a Sant Miquel no es pugui vendre una
Mesura per més de dos Pfenig del mateix valor ni el Cap per més
de tres Heller sota pena de ser castigats amb la retirada del dret de despatx.
Però allà on no es faci o no es
tingui Cervesa de Març (Märzenbier) sinó altres cerveses,
aquestes no hauran de ser servides ni venudes de cap de les maneres per
més d’un Pfenig la Mesura. De forma molt especial volem que d’ara
endavant, en totes les nostres ciutats, mercats i als nostres camps, no
es pugui afegir ni utilitzar res en la cervesa que no sigui només
Ordi, Llúpol i Aigua.
El que, amb coneixement, no acati aquest ordre
i el desatengui, serà castigat, cada cop que passi, per l’autoritat
judicial, a que se li retiri severament l’aixeta.
Tot i així, quan el propietari d’una
taverna "especial" compri a un elaborador, en les nostres ciutats, mercats
o al camp, un dos o tres Eimer de cervesa per servir al detall al poble,
no se li podrà impedir ni se’l podrà castigar si cobra un
Heller de més per Mass o per Kopf que el preu establert més
amunt.
Donat (fet) per Wilhelm IV, Comte de Baviera
el dia de Sant Jordi de 1516 a Ingolstadt. |
Nota: 1 Bayerischer Mass(una mesura bavaresa)=1,069
L
1 Kopf = un cap = una mesura en forma de mitja
esfera. menys d'un Mass
1 Heller = 1/2 Pfennig |
b) Precedents històrics.
Abans de continuar, tal vegada hauríem
de fer un repasset de les lleis anteriors o d’aquelles a les que hem pogut
tenir accés fins ara. (recordem però que aquesta petita enquesta
només afecta Alemanya. Segurament hauríem d’estendre l’estudia
a França, Anglaterra, Holanda i Bèlgica).
b-1) Augsburg 1156.
L’emperador Barbarroja (Frederic 1) va donar
a la ciutat d’Augsburg una nova ordenació legal coneguda amb el
nom de "Justitia Civitatis Augustensis", i que constitueix a Alemanya,
la primera ordenació legal aplicada a una sola ciutat. En
aquesta llei ja es parla de cervesa: "quan
un cerveser faci una mala cervesa o quan no en serveixi la mesura correcta,
haurà de ser castigat. A més, la cervesa serà destruïda
o distribuïda de franc als pobres". El càstig d’altra banda
era prou sever: 5 Gulden i a la tercera infracció se li retirava
la llicència. Ja existien doncs trampes que calia controlar. Recollim
també la referència a la qualitat de la cervesa. Aquesta
devia gairebé segurament ser aplicable a la densitat del cru i al
fet que pogués ser feta malbé (acidesa, podridura, etc).
b-2) Augsburg 1165.
Per primer cop es dicta un càstig per
servir "mala cervesa" en un establiment públic.
b-3) Nürnberg 1290.
En una ordenació de l’ofici de bracejador,
una llei els prohibeix fer el seu "suc" amb Avena, Forment, Sègol
o Espelta: "no es pot bracejar altres cereals que l’ordi, ni avena, ni
sègol, ni espelta ni forment" Aquesta norma ens sembla advocar cap
als
arguments que veuen en els diversos Reinheitsgebote
unes lleis de caire econòmic. S’entén en efecte que hom prohibís
l’ús del forment, reservat aquest a la fabricació del pa,
però costa fer-se càrrec de la prohibició dels altres
cereals, especialment
l’espelta i el sègol. Tal vegada tots
els cereals servissin per fer pa menys l’ordi. De fet, nosaltres no hem
sentit mai parlar de pa d’ordi...
b-4) Weimar 1348.
"... cap bracejador no podrà posar altra
cosa que Malt i Llúpol a la seva cervesa".
b-5) München 1363.
Les autoritats de la ciutat de München
encarregaren a 12 dels seus membres la funció d’inspeccionar la
cervesa: Bieraufsicht.
b-6) Nürnberg 1393.
Segons les fonts, hem pogut llegir 1293 i 1393.
Com que la majoria parlaven d’aquesta darrera, ens hem quedat amb ella.
En aquell lloc, el consell de ciutat hagué
d’edictar que la cervesa només es podia fer amb ordi. Nosaltres
entenem altre cop que es tractava com d’una mena de mesura "anti-gruut".
És possible que aquesta pràctica s’hagués convertit
en una forma
d’enganyar sobre la densitat i sobre la qualitat
de la cervesa.
El mateix any, el comte de Baviera hagué
de prohibir la fabricació de cervesa per pal·liar a la gran
penúria que hi hagué.
b-7) Landshut 1409.
En aquesta ciutat, la llei ve precedida d’aquest
prolegomen:
"per causa de la gran delinqüència
que fa temps s’ha instaurat en la nostra ciutat de servir cervesa agra
i dolenta, han pensat (les autoritats), trobat i establert, que qualsevol
persona que, en la nostra ciutat, faci, o vulgui fer cervesa, en tots els
treballs com ara el malteig, cocció que pertanyen al braceig, haurà
d’atendre’s a
les prescripcions següents."
b-8) München 1420.
Les autoritats d’aquesta ciutat establien que
la cervesa havia de "descansar durant un temps" abans de ser servida. D’aquest
ordre podem deduir que el cerveser solia tenir pressa de vendre el seu
producte o que la demanda era prou urgent. Un argument més que demostra
que la cervesa era socialment molt important.
b-9) Weissensee 1434.
STATUTA THABERNA
"Zu dem Bier brauen soll man nicht mehr nehmen
als soviel Malz, als man zu den drei Gebräuen von dreizehn Maltern
an ein Viertel Gerstenmalz braucht... Es sollen auch nicht in das Bier
weder Harz noch keinerleiandere Ungeferck. Dazu soll man nichts anderes
geben als Hopfen, Malz und Wasser ('hophin malcz und wasser'). Das verbietet
man bei zwei Mark, und derjenige muß die Stadt für vier Wochen
räumen." |
Per a fer cervesa no es podrà usar més
Malt, que el que es necessita per fer tres coccions de tretze Maltejos
(?) per un quart de malt d'ordi... No es podran posar en la cervesa ni
resina ni cap altra mena de cosa il·legal. A més només
es podrà fer servir llúpol, malt i aigua. Això queda
prohibit sota pena de dos Marks i el contravenent haurà d'abandonar
la ciutat durant quatre setmanes. |
El Statuta Thaberna, document descobert en 1998
i que consisteix en una ordre de condemna precisa que els cervesers només
poden usar Llúpol, Malt i aigua per fer cervesa.
b-10) München 1447.
En 1447, els encarregats de la inspecció
de la cervesa de la ciutat de München edictaren expressament que la
cervesa només es fes amb ordi, llúpol i aigua "... sense
afegir res a dins ni fer res a sota pena de càstig per fer quelcom
fals". No
sabem exactament si el fet de "fer quelcom
per sota" resulta d’alguna expressió o si realment es referia a
algun procediment que podia falsejar la qualitat de la cervesa. En qualsevol
cas podem altre cop deduir que les mesures precedents (1363) no foren suficients
per evitar les cerveses de baixa qualitat (què s‘entenia per qualitat?.
Quins eren els criteris? Es referien només a la qualitat o hi havia
un rerefons econòmic com ara el comerç exclusiu d’algun ingredient...).
b-11) Regensburg 1447.
A Regensburg, les autoritats municipals encarregaren
al seu metge oficial que controlés regularment la cervesa elaborada
en la seva ciutat, posant especial interès en els ingredients utilitzats
per bracejar-la. Observant que amb aquesta mesura no n’hi havia prou, en
1453 hagueren de promulgar una llei.
Les primeres reglamentacions del consell municipal
de München daten d’aquest any i són contingudes en un aplec
d’estatuts d’artesania. Uns altres daten del 1453 i refereixen que els
elements per fer cervesa són l’ordi, el llúpol i la cervesa
Item sie sullen auch Pier und Greussing sieden
und prewen nur allein von Gersten, Hopfen und Wasser und sonst nichts darein
oder daruntther thun, noch sieden oder man straffe es für valsch. |
Ítem també han de fer servir,
per coure i bracejar cervesa i greussing només ordi, llúpol
i aigua i no afegir res més ni dins ni sota, encara coure sota pena
de ser considerada (la cervesa) falsa. |
b-12) Regensburg 1453
Aquesta llei obligava els bracejadors a "jurar"
que no utilitzarien llavors, condiments, "mala herba" o coses semblants
per fer cervesa.
b-13) Regensburg 1469.
En aquesta mateixa ciutat, en 1469, hom també
cita l’ordi, el llúpol i l’aigua.
b-14) 1487
El comte Albrecht IV de Baviera, segons un
consell precedent compon una ordre sobre braceig. En aquella època,
la cervesa era massa cara cosa que devia crear importants problemes que
el comte solucionà amb aquest nou ordre insistint en el
preàmbul que calia acabar amb el desordre
en el món de la cervesa (Bräuwerk). La cervesa no podia ser
feta amb altra cosa que "Llúpol, Ordi i Aigua i no pot ser venuda
sense que sigui controlada i que se li hagi donat el vist-i-plau."
Els bracejadors haurien de fer un jurament
sobre aquesta llei que deia que només farien servir per a fer cervesa
"Ordi, Llúpol i Aigua," i que "observarien escrupolosament aquest
manament i que no afegirien res ni farien posar res
per un tercer."
Pel que fa al preu: "La Mesura (Mass) de cervesa
d’hivern ha de costar un Pfenig, la Mesura de cervesa d’Estiu ha de costar
dos Pfenig".
b-15) Comtat de Baviera-Landshut. 1493.
En 1493, el comte de Baviera Georg der Reiche
(Jordi el Ric) edictà que: "Els bracejadors i altres només
poden utilitzar, per fer cervesa, Malt (!), Llúpol i Aigua i també,
en el despatx de cervesa, que només s’hi serveixi cervesa sota pena
de càstig sobre el cos i els béns".
En aquest nou text apareix per primer cop, si
les nostres fonts són de fiar, la menció al malt. I també
apareix una referència indirecta al fet que es podia vendre quelcom
altre que cervesa en els despatxos de cervesa i que, possiblement, aquesta
cosa es devia vendre com a cervesa... Molt possiblement es devien vendre
crus rebaixats de densitat...
c) Preus
El text es refereix molt concretament al preu
de la cervesa. La major part del text tracta d’aquesta qüestió.
I la majoria dels altres també.
Normalment, el polític no sol preveure
esdeveniments. En totes les èpoques històriques que hem tingut
ocasió d’estudiar, podem observar que els poders públics
no preveuen mai ni anticipen esdeveniments. Solen gestionar el que ja ha
passat.
Solen intentar minimitzar les conseqüències
de la seva falta de previsió. Sempre estan arreglant plats trencats.
I més si eren o són polítics per llei de descendència.
En aquest cas ni tant sols han arribat al lloc que ocupen per les seves
habilitats
polítiques. De forma que dites habilitats
són encara més dubtoses.
Cal doncs suposar que el preu de la cervesa
era abusiu. I aquesta beguda era un necessitat de primer ordre. Es considerava
poc menys que un aliment de primera necessitat. La llei sobre la cervesa
s’aplicà doncs per garantir uns preus acceptables.
d) Pressió fiscal
Cal saber que els cervesers eren l’objecte d’una
pressió fiscal important. Els propis nobles i els polítics
que vivien en la seva cort (o de la seva cort) havien de treure diners
d’on fos. I una cosa de primera necessitat com la cervesa garantia uns
ingressos força florits. La reacció
normal de l’elaborador de cervesa era de fer cervesa més barata.
I això ho aconseguia amb materials de baixa qualitat, fent un producte
amb menys matèria prima pel mateix preu, procedint a segones coccions
amb la pasta de la primera cocció o utilitzant materials succedanis
com ho fan les cerveseries industrials avui en dia. Concretament, no existint
succedanis d’ordi es feien servir plantes per donar més sensació
de plenitud. Eren les darreres restes de l’ús del GRUUT. El text
de la llei prohibeix doncs clarament que es venguin cerveses poc denses
o amb afegits de plantes. Un any abans, un decret de Landshut expressava
que no es podrien afegir " cap mena de plantes, ni Zermetat ni res semblant,
que pogués fer mal a la gent o que pogués conduir a alguna
malaltia o dolència". El ZERMETAT comprenia brots d’avet o escorça
del mateix.
e) Assegurar el preu?
Nosaltres som malpensats i no ens solem creure
les aparents bones intencions. Els anys i l’experiència ens han
ensenyat que la gran majoria de les bones intencions van acompanyades més
o menys discretament d’interessos de confessabilitat variable.
En el cas que ens ocupa, la primera impressió
és que el legislador vol assegurar que el poble pugui accedir a
un aliment de primera necessitat i és possible que així sigui.
Almenys en part.
També sabem que, en la santa economia
de mercat, quan la demanda creix, el preu segueix la tendència a
l’alça. És un bon eufemisme per dir que sobre el que hi ha
demanda, hi ha especulació. Als especuladors, els importa poc o
gens que allò sobre el que especulen sigui necessari, bo, perillós,
verinós o si la seva especulació en destrueix o corromp l’objecte.
Encara esperem veure el primer especulador amb consciencia social o moral...
El cas és que la cervesa era una necessitat de primer ordre i el
seu comerç una font sucosa de beneficis. El pastís se’l repartien
els elaboradors i l’administració que els cargolava a impostos.
Es tractava de no matar la gallina dels ous d’or.
La llei la feren els nobles. Ni els burgesos
ni els artesans ni el poble hi tingueren res a dir. De forma que la llei
carregava el mort de la limitació dels beneficis als elaboradors.
La reacció d’aquests darrers només
podia ser d’abaratir el producte mitjançant succedanis i altres
trampes que la llei s’aplicà també a prohibir: Ordi, llúpol
i aigua. Res més. Nosaltres hi veiem també una mena de guerra
somorta entre els artesans cervesers i els nobles terratinents productors
de cereals en la que es jugava més que un tros de pastís
econòmic: tal vegada els cervesers, productors d’un ingredient de
segura i massiva venda, tendien a acaparar importància social i
a constituir-se, per a l’establishment noble, en una amenaça.
Algun historiador ens podria ajudar.
f) El Gruut és bo o dolent?
Resulta estrany observar com, temps enrera,
l’ús del Gruut era una pràctica del tot recomanable que implicava
lògicament el pagament del dret a fer-lo i a usar-lo. I que aquesta
pràctica es convertís en una cosa il·legal per mor
de totes les lleis de
"puresa" que precediren arreu d’Alemanya la
llei que ens ocupa ara. Hi ha un canvi d’actitud de les autoritats davant
de la cervesa que hom hauria d’estudiar.
Una de les lleis ens dona una pista. En efecte,
sense desmerèixer el Gruut, aquesta barreja d’herbes podia arribar
a ser perillosa per la salut. La inclusió de guix, carbó
vegetal, sang, gelatina de vedella i plantes i espècies diverses,
algunes d’elles
verinoses, perilloses o hal·lucinògenes,
podia conduir a malalties que, en l’estat de la medecina en aquella època,
podia conduir a la mort o a alguna dolència crònica en el
pitjor dels casos, i a afeccions passatgeres com ara disenteria o simple
mareig o mal de panxa, en els casos més
lleus. I tal cosa devia passar i calgué promulgar la prohibició
d’usar altra cosa que llúpol.
Però no tot és bona voluntat,
ja ho hem dit. Els elements que es feien servir per elaborar el Gruut es
podien trobar en la natura. La majoria de les plantes eren silvestres i
no requerien cap cultiu. De forma que els beneficis de la venda de Gruut
anaven als fabricants d’aquesta barreja i,
indirectament als nobles per via d’impostos. En canvi, el cultiu intensiu
de llúpol devia ser originalment el fet dels nobles. I aquesta fou
també una forma de treure diners del comerç de la cervesa:
obligar els elaboradors a fer cervesa amb el que ells, els nobles cultivaven:
el llúpol. S’asseguraven dues entrades de divises: la venda del
llúpol i els impostos sobre la cervesa...
El Gruut tenia entre altres funcions la de
propiciar la conservació de la cervesa. En aquest menester, el llúpol
es mostrà molt més eficaç. Tant que el gremi de
productors de Gruut es resistiren a perdre el seu negoci i, d’acord amb
els sectors més conservadors de la societat i amb els estaments
econòmicament interessats (els capellans i monjos), aconseguiren
anatemitzar la planta fins a aconseguir que se l’anomenés l’herba
del dimoni" i fos, en primer temps, prohibida.
La ciutat de Wesel prohibí el comerç
i el consum de cervesa amb llúpol en 1377. L'Abadessa del monestir
de St Quirin in Neuss només va renunciar a la seva oposició
contra la nova cervesa (com a titular del dret de Gruut), quan hom acordà
la creació d’un impost sobre el preu del Malt.
g) Controladors de qualitat.
Normalment, quan hom fa una llei, ha de disposar
unes penes per a aquells que no compleixin amb elles i també ha
d’encarregar a algú que vigili pel compliment d’aquestes lleis.
En el cas de la cervesa, ja hem vist els 12 edils de la ciutat de
München. Però els professionals
d’aquest control reberen el nom de BIERBESCHAUER o BIERKIESER a Alemanya,
ALE CONNERS o ALE TASTERS a Anglaterra, i ESWARTS a Flandres. En molts
casos, els criteris de qualitat eren
tècnicament fluixos. A part de degustar
la cervesa segons paràmetres que no coneixem, solien abocar-ne sobre
la cadira i seure a sobre. Segons com la cervesa enganxava les bragues,
la cervesa era considerada correcta o insuficientment densa... La prova
no era necessàriament una improvisació i segurament més
d’un controlador devia prendre’s seriosament la seva funció.
Així, els "experts" alemanys només
podien dur a terme sis comprovacions al dia. La prova era gustativa atès
que en les seves regles de comportament es deia explícitament que
no podien ingerir aliments que poguessin danyar el sentit del gust, ni
beure vi, ni fumar. (aquesta darrera dada és discutible o almenys
comentable: el tabac arribà a Europa després de la descoberta
d’Amèrica que tingué lloc en 1492. Els experts tastadors
de cervesa de 1516 o abans no devien fumar tabac sinó altres herbes
com ara sàlvia, fulles d’arbre o quelcom altre. En qualsevol cas,
podem dir per experiència que fumar, sigui el que sigui, afecta
les capacitats gustatives)
Bierbeschauer
|
h) Garantia de qualitat.
En 1516, es van unificar i universalitzar totes
les normes cerveseres de Baviera. I això és el que la fa
ser tant important: per primera vegada es va fer una llei sobre cervesa
que implicava tot un territori de Land.
Que nosaltres sapiguem, aquesta llei que comentem
no va doncs aparèixer com a llei de protecció o garantia
de la qualitat de la cervesa "stricto sensu" sinó com a reglamentació
contra l’engany i l’estafa. Ràpidament, però es convertí
en l’esperit de la gent en una reglamentació destinada a garantir
la qualitat atès que, indirectament, sí que ho feia: Garantia
una matèria prima concreta per un preu concret. És molt més
del que hi havia hagut mai abans.
Alguns textos són encara més
explícits i diuen que es tracta d’evitar la producció de
"mala" cervesa. Concretament, els apartats c-1 i c-2 parlen de qualitat.
El que era la qualitat de la cervesa en aquelles èpoques hauria
de ser discutit i ens podria ajudar a entendre millor aquests aspectes
de la història de la cervesa.
En efecte, en alguns protocols dels processos
contra les famoses i desgraciades "BIERHEXEN", les bruixes de la cervesa,
es diu que aquestes dones eren responsables del malbaratament de la cervesa
dient explícitament que eren responsables de la seva agror. I això
ens fa ballar el cap.
En molts textos d’història de la cervesa,
hom afirma que abans que es descobrissin els microorganismes i especialment
el seu protagonisme en el procés de fermentació, els
cervesers feien cerveses de fermentació "espontània". En
altres termes, la fauna que s’instal·lava en els mostos era variada
i comprenia fàcilment gèrmens que produïen gustos àcids
durant la fermentació com ara Brettanomyces, Lactobacilus, etc.
De manera que els afeccionats ens imaginàvem que les cerveses
antigues devien semblar-se a les Gueuze i Lambics
actuals, en versions més aspres i "batallones".
Sembla ser doncs que no ho havien de ser. I
podies perdre la vida en una pira si et trobaven responsable de l’acidificació
d’una cervesa.
Hi ha manera de saber quina cervesa bevien
els nostres avantpassats afeccionats a la cervesa? Com ja ens ho hem preguntat:
què era una bona cervesa? Quins eren els criteris de degustació
dels Bierbeschauer?
i) Algunes ampliacions i complecions
En 1572, hom promulgà una llei estricta
per Baviera que establia un estàndard de qualitat eliminant les
falsificacions i les adulteracions (aquí en diem "batejar", afegir
aigua, aigualir). I des de llavors una llei que originalment no tractava
de
qualitat es convertí, mitjançant
afegits i codicils en una llei de qualitat.
En 1695, a Hamburg, hom edictà una llei
on figurava que els bracejadors havien de "... bracejar bona i correcta
(resultat del bon fer) posant-hi el màxim de seny i aplicació,
usant de cereals no reprovables, i amb mesures correctes...". Bones matèries
primes i bon fer.
En 1706 es promulgà una mena de Reinheitsgebot
per a la ciutat de Düsseldorf semblant al de Baviera. En aquell lloc
es tractava d’un ordre policíaca:
"Els bracejadors d’aquí així
com els despatxos de cervesa, en benefici del principat (?), hauran de
fer bona cervesa posant singularment zel en la producció d’un bon
gust amb el llúpol correcte; però en cap cas usaran algun
altre substitut ni composició inadmissibles. Tampoc el despatx vendrà
cervesa que no hagi descansat (madurat) els dies suficients, essent
tot això clarament formulat"
k) Biersteuergesetz
Un cop edictada la llei, es podrien donar molts
exemples de la seva adopció a altres llocs i de la seva ampliació
i millora. Després de l’entrada de Baviera a Alemanya en 1918, aquesta
llei fou d’aplicació per a tot el territori alemany i donà
pas o
fou la base de l’actual Biersteuergesetz. Títol
molt més correcte que l’altre atès que es refereix a allò
que pica més: els diners.
Biersteuergesetz significa "llei d’impostos
sobre la cervesa". Aquesta mateixa llei hagué de ser modificada
en 1987, especialment pel que fa a l’apartat dels ingredients perquè
constituïa un impediment o un greuge comparatiu per als
cervesers alemanys davant dels cervesers d'altres
països que no es trobaven subjectes a aquesta limitació.
Concretament: "Per causa de la circulació
lliure de mercaderies en la Unió Europea, també es podran
vendre a Alemanya, cerveses que no hauran estat fetes segons el Reinheitsgebot.
Poden contenir altres ingredients com ara ordi sense maltejar, Blat de
Moro, Arròs o Mill, o altres succedanis que hauran de ser, però,
clarament
especificats."
l) Monopoli.
Un altre aspecte que podem tenir en compte és
que des del segle XIII, els bracejadors estaven organitzats en corporacions
que arribaren a ser més fortes i decisives que la pròpia
noblesa en el sentit que podien impedir o permetre que un noble es dediqués
a la cerveseria. De manera que també podem apropar-nos a una comprensió
completa de la llei i de les seves implicacions pensant que, possiblement,
hi hagué algun contenciós entre nobles terratinents (productors
de matèria prima) i bracejadors, i que aquest contenciós
trobà possiblement una expressió encoberta en el Reinheitsgebot.
En efecte, algun estudiós ha apuntat cap al fet que la llei obligava
els productors a comprar ordi per fer cervesa essent aquest cereal pràcticament
monopoli del comte de Baviera. Però aquesta afirmació, per
ser honestos hauria de passar pel sedàs de la discussió històrica
atès que caldria saber com estava el conreu d’altres cereals. En
efecte, si el blat també hagués estat monopoli del comte
i dels terratinents de la seva cort, tant se li en donava que els bracejadors
compressin blat com ordi mentre li compressin a ell.
Wilhelm IV, Comte de Baviera
|
m) Blat contra ordi. El problema del pa.
Altres estudiosos han parlat del fet que resulta
més fàcil treballar el blat tant per fer pa com per fer cervesa.
Per això els bracejadors el feien servir en detriment de la indústria,
també de primera necessitat, de la forneria. De manera que, per
assegurar l’abastament de pa de les ciutats,
hom feu regles per destinar l’ordi a la cerveseria i el blat al pa. Aquesta
via d’interpretació també té punts febles.
Primer caldria veure o provar si es pot fer
una cervesa exclusivament de blat. En el cas afirmatiu, l’argument s’aguantaria
però en cas negatiu hauríem de descartar-lo. En efecte, si
no es pot fer cervesa exclusivament amb forment, perquè prohibir-ne
l’ús? Tal vegada, la quantitat de blat a disposició sigui
tan minsa que tot i no fer cervesa només amb forment, la quantitat
d’aquest gra sostreta a la panificació segueixi essent massa important.
En segon lloc caldria saber quina mena de pa
menjaven els Alemanys dels segles XV i XVI. És ben possible que
de pa de blat no en mengessin gaire i que més aviat es prenguessin
pa de cereals més barats, especialment de sègol. Tenim tendència
a pensar que el blat ni era tant bo ni tan accessible com avui i que els
que s’ho podien permetre eren pocs.
n) Resum dels aspectes històrics:
Tant les lleis d’abans del Reinheitsgebot, com
la mateixa llei així com les que aparegueren després semblen
voler corregir els problemes següents:
n-1)El preu abusiu de la
cervesa. Moltes lleis reglamenten molt precisament aquest particular.
n-2)Els ingredients. La
majoria de les lleis incideixen especialment en la necessitat d’usar ordi
(en algun cas, cap altre tipus de cereal) i també insisteixen en
l’ús del llúpol, curiosament anatemitzat un temps abans.
En aquest apartat, com ja ho hem dit, creiem que intervenen criteris econòmics
d’imposició d’uns ingredients davant d’uns altres, per tal possiblement
d’assegurar-se la productivitat d’algun monopoli o d’alguna exclusiva.
Avui en dia en diríem "racket". Aquí també intervenen
els motius de distribució de cereals i del seu ús. Podria
passar una cosa semblant amb l’ordi.
n-3) Barreges i batejos.
En alguns casos, la llei pretén evitar que es bategi la cervesa
o que s’enganyi el consumidor procedint a addicions que la fan ser "falsa".
n-4)En dos casos, la llei
recomana que es deixi descansar la cervesa. Des del nostre punt de vista,
això podria voler dir que els "mals" cervesers no maduraven la cervesa.
En certa forma, aquest aspecte de les lleis advoca per una intenció
de
protecció qualitativa.
n-5) En més d’una
llei, hom pretén explícitament evitar l’elaboració
i la venda de "mala" cervesa. En un cas, ens diuen que cal evitar que la
cervesa sigui àcida.
n-6) Cal també posar
en evidència que aquestes reglamentacions pretenien també
evitar alguns problemes sanitaris deguts a la decadència de la composició
del Gruut.
o) Defensors i detractors.
El Reinheitsgebot, com ho podem veure no és
o no hauria de ser un tema de polèmica. De fet, com ja ho hem apuntat,
en sí mateix no és especialment problemàtic. Però
com que aixeca polseguera essencialista, li surten defensors i detractors
que no solen parlar del motiu real del contenciós (la cervesa alemanya
és la millor del món gràcies al Reinheitsgebot) i
argumenten amb més o menys d’encert:
O-1.Defensors:
O-1-1.- Cervesa amb productes naturals.
"La cervesa alemanya elaborada segons el Reinheitsgebot,
conté exclusivament matèries primes naturals. No conté
addicions que no siguin tecnològicament necessàries. Els
consumidors alemanys prefereixen una cervesa feta amb matèries naturals
atès que les cerveses que no estiguin fetes segons la llei esmentada
ocupen un lloc testimonial en el mercat alemany."
O-1-2.- Compostos químics nous.
"El fet que altres aliments duguin addicions
o que els compostos químics dels aliments en general i de les cerveses
en particular entrin en contacte i generin compostos nous (l’argument segons
el qual tot és química) no impressiona els
bracejadors alemanys: ells segueixen cenyint-se
a l’ús de les matèries primes citades en la llei."
O-1-3.- Funció dels additius
"Matèries com ara cereals sense maltejar
(Arròs, Blat de moro, Mill, Mandioca, etc), o productes treballats
com ara flocs, sèmola, així com sucres i xarops, no aporten
a la cervesa gaire res més que alcohols i hidrats de carboni."
O-1-4.- Valor dietètic.
"El malt destinat a la cervesa conté
molts elements nutritius de primera importància que, posteriorment
passen a la cervesa.
Les cerveses fetes amb malt presenten, en comparació
amb cerveses produïdes amb matèries crues uns continguts alimentaris
més alts i solen presentar menys compostos secundaris de la fermentació
com ara els alcohols de fusel."
O-1-5.- Garantia contra el trafiqueig dels aliments.
"Avui en dia, el Reinheitsgebot segueix constituint
una resposta davant de la por dels consumidors davant dels utilitzadors
d’additius en els aliments. Molts dietistes consideren que les conseqüències
dels additius sobre els aliments i els seus efectes
sobre el consumidor final encara no són
coneguts del tot, de manera que no hi ha garantia que un additiu permès
avui s’averi letal demà..."
O-1-6.- Qualitat.
"El Reinheitsgebot segueix sent el principal
baluard de la qualitat de la cervesa alemanya. Els bracejadors compten
amb una experiència de més de 500 anys de convivència
amb la llei, un precedent del que cap país disposa".
O-2.-Detractors.
Segons Ron Pattinson i nosaltres mateixos, hi
ha una sèrie d’arguments i de comentaris que no avalen la Llei de
Puresa com a garantia de la qualitat. N’hem apuntat alguns:
O-2-1.- Fermentació.
Ningú al món fa la cervesa segons
la llei de puresa alemanya original, la que provoca pruiges nacionals,
la de 1516. En efecte aquella llei no podia parlar dels ferments atès
que no es coneixien. I tret dels Lambics i de les Gueuze, totes les
cerveses es fan mitjançant la inoculació
del most (addició) amb un ferment escollit.
O-2-2.- Fama de la llei.
Com en moltes coses, "agafa fama i posa’t a
jeure". És possible que la llei que estem comentant emmarqués
suficientment les actuacions del bracejador i que gràcies a ella
es fes més bona cervesa que abans de la seva promulgació.
La fama de garant de la qualitat li pot venir d’aquí. Però
com ho veurem, no és una garantia absoluta. Ni molt menys.
O-2-3.- Mala qualitat i llei.
La llei de puresa garanteix uns ingredients,
però no en garanteix la qualitat. Es poden fer cerveses amb mals
ordis i llúpols fastigosos. De manera que, amb la llei a la mà,
es poden fer cerveses impresentables.
O-2-4.- Vigència de la llei.
El Reinheitsgebot no està ben bé
en actiu. Des del 1516 fins a avui se li han fet molts retocs i millores
fins al punt que ha quedat englobada en un text molt més ampli anomenat
Biersteuergesetz. I en aquest text, des del 1987 existeix un article que,
discretament deroga tot el Reinheitsgebot perquè permet la fabricació
i la venda de cerveses fetes sense seguir la llei original. (veieu més
amunt, el repàs històric).
O-2-5.- Actitud de l’elaborador.
Amb la cervesa, com en moltes coses que es fabriquen
o elaboren per vendre, hi ha dues actituds bàsiques.
a) Hi ha l’actitud del que vol
fer molts diners sigui com sigui, enganyant o no, robant o no, treballant
bé o malament.
Aquesta actitud condueix a produccions de baixa
qualitat en les que el benefici és el més important i la
quantitat, la fita a aconseguir.
b) Tot i que es volen guanyar
la vida, i si pot ser ho volen fer folgadament, hi ha productors que aposten
per guanyar quotes de mercat per mitjà de la qualitat del que venen.
Encara hi ha gent que se sent malament quan enganyen i venen
porqueria.
L’actitud del bracejador, segons nosaltres,
és l’únic baluard de la qualitat. No n’hi ha cap més.
Res no pot substituir l’actitud del bracejador.
O-2-6.- Additius i qualitat.
Amb la llei de puresa a la mà, no es
podrien fer cerveses amb additius naturals com espècies, herbes
o sucres diversos. No hi hauria cerveses d’abadia belgues ni trapistes,
ni Kriek ni Frambozen. Les cerveses amb coriandre deixen de ser-ho perquè
duen aquesta espècia? A descàrrega dels alemanys, podem dir
que no pretenen exportar la llei i que només se l’apliquen a ells.
D’altra banda, segurament trobarem força afeccionats alemanys
a cerveses belgues amb additius no acceptats pel Reinheitsgebot.
O-2-7.- Altres cereals.
A Alemanya es fan en la més absoluta
legalitat cerveses amb altres cereals que no són ordi. Cal citar
en especial les cerveses de forment del Sud d’Alemanya i les cerveses de
sègol. A nosaltres ens costa no considerar-les cervesa.
O-2-8.- Límits de la llei.
Quan es deixa de seguir la llei de puresa? Si
la llei parla de llúpol, en quina forma s’accepta i en quina no?
El Biersteuergesetz accepta modificacions tecnològicament necessàries".
És doncs acceptable l’oli de llúpol, l’extracte de llúpol
o l’extracte de malt? A partir de quin nivell de modificació d’un
element natural aquest deixa de ser "natural"?
O-2-9.- Quan l’ordi deixa de ser ordi?
En la mateixa línia, ens podem interrogar
sobre l’ordi. Per mor de la llei de puresa que no permetia l’ús
d’additius, els alemanys hagueren de crear malts d’ordi que substituïssin
els additius que abans feien servir. Especialment melasses i sucres
que afegeixen color i cos a la cervesa. Hagueren
d’inventar noves formes de maltejar l’ordi. Alguns d’aquests productes
molt elaborats només es poden fer servir en quantitats molt reduïdes,
exactament com si fossin additius. Si un malt es fa servir d’additiu, com
l’hem de considerar, com a malt (legal) o com a additiu (il·legal)?
Què és el malt cremat: malt o additiu? El Biersteuergesetz
permet l’ús d’aquests additius (ordi sense maltejar) i d’altres
cereals...
Com podem defensar una llei englobada en una
altra que l’infirma?
No ens equivoquem, no estem advocant perquè
es pugui fer qualsevol cosa. O potser si. El que creiem altre cop és
que la llei de puresa no garanteix res. Quan es volen fer trampes se’n
fan. Però al degustador (no diem al bevedor) no se’l pot enganyar.
Al final, una cervesa es degusta, es descriu
i es qualifica. I el que determinarà si una cervesa és bona
o no és el fet que la gent entesa l’apreciï. Diem gent entesa
perquè hi ha cerveses que es venen per milions d’hectolitres i que
"tracten" i "treballen" la clientela a cops de campanyes publicitàries
agressives. El gust no es pot modificar, però si que es pot incidir
sobre els criteris de la gent.
O-2-10.- Fum?
Existeixen especialitats alemanyes gens menyspreables
com ara la Rauchbier i la Steinbier que ofereixen una forta presència
d’aromes fumats. Aquestes aromes procedeixen o bé de malts impregnats
del fum de fusta de faig que s’ha fet servir per maltejar l’ordi, o bé
del fum del foc on s’han escalfat les pedres d’escalfar el most. Aquestes
aromes fumats són constituïts per un compost químic
que es podria considerar additiu perquè no apareix normalment en
cap altra recepta de cervesa clàssica.
Els fenols responsables d’aquests gustos han
de ser considerats legals o additius il·lícits? El punt 2
dels arguments a favor de la llei respon a aquesta pregunta. Però
hem cregut convenient formular-la.
O-2-11.- Tergiversació aprofitada.
La llei de puresa, com ja ho hem apuntat en
l’apartat de precedents històrics, no fou promulgada per a garantir
la qualitat gustativa de la cervesa. Creiem que responia a finalitats diferents
i que, amb el temps l’han erigida, per motius
extra-cervesers en el que és ara: un
símbol. Concretament volem incidir sobre les tres funcions principals:
a)Limitar l’ús del forment en la cerveseria per assegurar-ne l’abast
a la forneria.
b) Assegurar-se, (especialment el rei Wilhelm) un viàtic segur mitjançant
el monopoli del que disposava de la producció de l’ordi.
c) Acabar amb les intoxicacions degudes a la mala factura de la cervesa,
especialment des del punt de vista sanitari.
O-2-12.- Sucre.
Moltes cerveses alemanyes presenten una "segona
fermentació en ampolla". Això, tècnicament consisteix
en l’addició de sucre i ferment fresc abans del tancament de l’ampolla.
Això es fa, però segons la llei de 1516 seria il·legal.
Per sort, la llei
actual ho permet. En algun cas, en lloc d’afegir
sucre, afegeixen most fresc i així es mantenen en els límits
de la llei original.
O-2-13.- Aigua.
En gairebé totes les cerveseries del
món, fins i tot a casa, cal adaptar o tractar les aigües abans
de fer cervesa. És així. Hem fet un món en el que
fins i tot beure aigua és perillós. La modificació
de l’aigua és un procés químic en el que no falten
les addicions de tota classe i mena. En algun cas hem llegit que hom afegia
àcid sulfúric!... Com hem de considerar aquesta preparació
que la llei de 1516 no preveia? Aquest problema també queda resolt
en el Biersteuergesetz. Aquest permet addicions "tecnològicament"
necessaris. I tal vegada, la purificació i adaptació de l’aigua
sigui una transformació tecnològicament necessària.
O fins i tot, indispensable.
O.2.14.- Aplicació de la llei 1
Nosaltres, els Catalans, vam entrar a Espanya
a la força: vam ser conquerits i des de llavors patim l’estatut
de país colonitzat i, poc a poc, ocupat. Per sort per als bavaresos,
Baviera va entrar a Alemanya per la porta gran. Voluntàriament i
si us plau.
A Baviera no li van retallar els drets i tampoc
la van obligar a renunciar a cap d’ells. De manera que quan va entrar a
formar part d’Alemanya, en 1906, hom va haver de negociar el marc legal
d’aquesta associació (no annexió). A la resta d’Alemanya,
existien algunes ciutats que havien promulgat lleis de puresa que havien
romàs d’abast local. Baviera va imposar la seva llei de puresa a
tota Alemanya com a una de les condicions per a promoure la seva lliura
federació.
Per a nosaltres Catalans, és una lliçó
de com hem de defensar el que és nostre (encara que ja portem gairebé
300 anys de derrota crònica), però per als altres Alemanys
va ser un problema: moltes cerveses que se solien fer legalment fora de
Baviera amb algun que altre additiu hagueren
de canviar la recepta o desaparèixer. És per exemple el cas
de la Köstritzer negra, la cervesa que bevien junts Goethe i Beethoven,
que hagué de deixar d’afegir sucre candi i hagué d’inventar
un additiu a base de malt per substituir-lo. Però no tots els elaboradors
tingueren la capacitat econòmica de fer aquest canvi...
O-2-15.- Aplicació de la llei 2
Com ja ho hem apuntat, la llei de puresa no
és cap garantia per al consumidor. En el millor dels casos és
indicadora de les intencions de l’elaborador de fer un producte "honrat".
Però com ja ho hem dit, hem begut cerveses que proclamaven en la
seva etiqueta que eren fetes segons la llei de 1516 i que, segons el nostre
gust, almenys duien ordi sense maltejar, un additiu corrent en les cerveses
de baixa qualitat i de producció super-industrial.
O-2-16.- Exportació.
Alguns cervesers alemanys no segueixen la llei
de puresa a l'hora de fer cerveses per a l'exportació. Això
s'aplica a cerveses molt industrials que es produeixen per milers d'hectolitres
al mes.
p) Conclusions.
És evident que nosaltres no tenim ni
capacitat ni intenció de tancar la qüestió. De fet,
ni tant sols pretenem entrar en polèmica. Tot i així ens
ha interessat sortir dels camins habituals i oferir als nostres visitants
un estudi una mica complet sobre les implicacions del Reinheitsgebot. De
fet, possiblement sigui aquest el més complet que hom podrà
trobar per Internet.
Com es pot veure, no es tracta d’un estudi de
dret. Per a fer-lo, hauríem hagut de fer una traducció del
Biersteuergesetz. Però, a menys que molta gent ens ho demani, no
ens aplicarem a fer un treball tan extens. Per fer un estudi de dret també
ens hauríem hagut d’endinsar en totes les versions, modificacions
i codicils múltiples que surten habitualment en les lleis.
Repetim-ho, som afeccionats a la cervesa i
a la història. Res més.
Juny 2002
Ens podeu comunicar les vostres impressions
i/o comentaris a l'adreça següent: albarrob@arenys.vilaweb.com
Reinheitsgebot: la qüestió dels
additius.
Reinheitsgebot. Alguns aspectes legals contemporanis
(modificació de 1987) |