Realment, si som honestos i honrats,
hem de reconèixer que és impossible dir amb precisió
qui va
inventar la cervesa i quan es
va fer.
Tampoc estem segurs que sigui
absolutament necessari posar nom, dia, hora i estat civil de l'inventor
de la cervesa. Com moltes coses en aquest món, es degué inventar
per atzar a diversos llocs alhora.
Sabent què és la
cervesa, podem imaginar sense gaire dificultat quela invenció del
pa i la de la cervesa degueren ser consecutives: només calia que
algú, una mica distret o deixat, abandonés un mos de pa en
un recipient amb aigua un parell o tres de dies, i l'invent genial ja estava.
Només calia sofisticar. Poca cosa en suma...
Evidentment, sempre hi ha hagut
diverses classes socials. I les que han disposat d’un poder adquisitiu
més elevat han pogut desviar la destinació original d’un
aliment per fer-ne un símbol de la seva prohomia. Molt aviat doncs,
l’aliment també es convertí en beguda especial. Ho demostra
la
tomba del Rei Mides, datant de
7000 anys abans de Crist, on el Rei rep com a ofrena mortuòria,
entre altres aliments, una cervesa aromatitzada amb mel i plantes diverses.
És evident que aquest cru no formava part de l’ordinari dels subdits
del rei Mides...
Sumer
El que sí podem dir amb
certesa, és que els documents escrits mésremots dels que
disposa la història, són tauletes d'argila sumèries
que daten aproximadament de 3000 anys abans de JC. La majoria d'entre elles
són documents administratius, algunes contenen poemes en els que
es fa referència a la cervesa i al seu aspecte festiu, sagrat i
mític alhora. Fins i tot existeix un monument, anomenat Monument
Blau, actualment conservat al British Museum, en el que hom representa
una processó d'ofrenes destinades a la deessa Nin Harra, entre les
que es pot distingir la cervesa, anomenada, en aquell país mesopotami,
SIKARU. Existeixen evidències arqueològiques que indiquen
que, en aquella època, l'elaboració de la cervesa era prou
sofisticada com per que els Sumeris disposessin de molts estils de cerveses,
"blanques", "roges", "fosques", etc, cosa que ens fa pensar que l'invent
és molt anterior a tota aquesta sofisticació.
Babilònia
Els Babilonis heretaren dels
Sumeris l'art de fer la cervesa. En la seva societat, aquesta beguda ocupà
el mateix lloc social, cultural i religiós que a Sumer. El Codi
d'Hammurabi, datat d'aproximadament el segon mil·lenni abans de
Crist, recull una llei en la que hom castiga molt severament el que s'adulteri
la cervesa, donant-li així al beuratge una importància que,
curiosament, després, li treu castigant severament les sacerdotesses
que fossin sorpreses consumint-ne a la taverna.
Tant a Sumer com a Babilònia,
la cervesa tenia també una importància estratègica
i logística suficient per que els cervesers fossin dispensats de
combatre però també hagueren de sotmetre's a l'obligació
de seguir els exercits per tal d'abeurar-los.
[Capçalera de l'estela
d'Hammurabi]
Egipte
Existeix una filiació directa
entre la cervesa de Sumer i Babilònia i la d'Egipte. En efecte,
hom ha descobert a Egipte, tauletes d'argila amb jeroglifs que transcriuen,
entre altres coses, un himne a Ninkasi, la deessa de la cervesa a Sumer.
En qualsevol cas, també pot ser que una altra recepta de cervesa,
segurament a base de mill o sorgo, hagués baixat la vall del Nil...
Els Egipcis li deien quelcom
com "CURMY" o "SA" i, per a la seva elaboració, feien servir almenys
ordi i forment, ambdós maltejats. En feien pans, normalment bastant
torrats i incloïen herbes com ara la Mandràgora i condiments
com la mel o la sal a la recepta del brou.
El braceig fou una important indústria
a Egipte. La cerveseria del faraó Ramsès III produïa
10.000 hectolitres a l'any o un milió de litres i també produïen
diversos tipus de cerveses que, en algun cas, eren consumides per diverses
classes socials, essent evidentment les reputades millors reservades a
les classes suposades més altes...
Com a Babilònia i a Sumer,
la cervesa tenia un caràcter sagrat, polític i social de
gran relleu. A Egipte, els cervesers també quedaven
rellevats del servei militar sempre que seguissin les armades per abeurar-les.
Hi havia qui cobrava el seu salari
en gra maltejat o en cervesa. Però l'arribada dels Grecs, la "Hel·lenització",
va subvertir el paper social de la cervesa i va arraconar aquesta beguda
fins a reduir-la a potinga de taverna. Per una altra banda, aquest tracte
en feu una beguda popular i el seu consum va augmentar considerablement.
Hi ha qui diu que, d'Egipte, la
cervesa passà a Europa per mitjà dels viatgers i comerciants
Fenicis,
Hebreus i altres. Tenim tendència
a pensar que, si bé és possible, és molt més
probable que l'invent es fes també en els països esmentats,
tot i que aquests no ens n'han deixat un rastre ni tan evident ni tan antic.
Paraula "elaborar cervesa" en
Egipci: FTY o AFTY
Catalunya
El rastre més antic de
cervesa a Europa es troba a CATALUNYA. El que dèiem a la introducció:
llàstima que es perdés...
L'any 1996, el Departament d'Arqueologia
de la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona,
en col·laboració amb els Catalunya Home Brewers i l'empresa
cervesera Sant Miquel van elaborar o van reconstituir una cervesa els rastres
de la qual s'havien trobat en unes gerres descobertes en un poblat ibèric
prop de Genó (Lleida). Aquestes gerres dataven d'entre 1000 i 1100
aJC.
L'experiment és una curiositat
científica, però el cert és que el resultat fos trobat
dubtós per la majoria de nosaltres. En aquelles èpoques,
com avui a l'Àfrica, la cervesa era considerada un aliment.
De manera que era molt més espessa que ara. D'altra banda, fins
al 1855, ningú no sabia què era la fermentació. Així
és com, totes les cerveses es devien fer per fermentació
espontània. Això significa que, lluny d'escollir i seleccionar
els ferments com es fa avui en dia, la fermentació es feia amb els
que queien del cel o del sostre de la pallissa. Per tant n'hi havia de
fermentació alcohòlica, però també n'hi havia
de fermentació làctica, acètica etc. De manera que
el resultat era, a més d'espès, àcid i aspre...
Europa
cèltica i nòrdica.
En els altres pobles d'Europa,
la cervesa tingué també una importància primordial.
Com en els altres llocs que hem repassat, no es tractava només d'una
beguda alcohòlica, sinó que era unaofrena,
una libació central en els diferents cultes de l'Europa central
i nòrdica. En aquestes cultures, la cervesa era la beguda sagrada
dels valents, dels herois, dels guerrers, en definitiva, exaltava els valors
virils masculins.
Curiosament però, la cervesa
la feren exclusivament les dones...
En cèltic, la cervesa es
deia KHORM o KHORMA i era aromatitzada amb gran quantitat d'herbes entre
les que destacaven les que duen tanins (les que ajuden a conservar.) Més
tard, aquestes barreges d'herbes prengueren el nom de GRUYT.
Cervesa
i Cristianisme
Segons els territoris, l'arribada
del cristianisme i de tota la seva cohort de poders i contrapoders tingué
una influència decisiva sobre el món de la cervesa. Com molts
ja sabem, el cristianisme es donà per deure i fita la conversió
de tothom a la fe de Crist. Aquest proselitisme es manifestà entre
altres coses en la persecució de les religions precristianes fins
en els seus llocs més sants. De manera que en gairebé tots
els llocs sants "pagans", els monjos i els capellans instal·laren
basíliques, esglésies, monestirs, convents, catedrals, abadies
i altres temples cristians. Els pagans no tingueren més remei que
anar en aquests llocs i, poc a poc renunciar a les seves creences i als
seus ritus i cultes.
La cervesa tenia, com ho hem dit,
una importància primordial en els cultes a la Terra Mare dels pobles
preromans i, lògicament, per als cristians, o havia de desaparèixer
o l’havien de recuperar com a element propi. Al Sud del Pirineu on creixia
favorablement la vinya, els monjos optaren per la primera solució
mentre que al Nord, s’apuntaren a la segona.
A tots els llocs on la cervesa
rep un nom derivat de "BEOR" (llúpol en cèltic), com ara
BIER, BIÈRE, BIRRA, els monjos l'adoptaren i se substituïren
a les elaboradores casolanes, oferint la cervesa als peregrins i fent-ne
la beguda per excel·lència del monestir. La
fabricació monacal de cervesa es convertí fins i tot en un
afer d'estat: l'any 800 dJC, Carlemany n'inclogué la fabricació
en les seves directrius per dotar cada província o comarca dels
serveis mínims: CAPITULARE DE VILLIS.
Al nostre país, el corpus
religiós celtibèric degué ser massa fort per permetre
la supervivència de la cervesa. D'altra banda, el clima afavoria
el cultiu del vi, de manera que els monjos substituïren la cervesa
pel vi. Aquesta desaparegué de la cultura ibèrica fins al
punt que, quan al nord dels Pirineus, hom introduí el llúpol
i canvià el nom derivat de CERVISIA pel que derivaria de BEOR, els
del sud del Pirineu no feren el canvi. Per això tant en Castellà
com en Català com en Portuguès emprem encara avui en dia
un vocable derivat de CERVISIA.
El consum i la fabricació
de cervesa anà en augment al Nord dels Pirineus. El producte però
no era el
que coneixem avui en dia. Solia
ser bastant fosc, aspre i àcid. La fermentació era
prou feble de manera que el grau d'alcohol devia ser fluix. La cervesa
fou concebuda com un aliment fins ben entrat el segle XIX. A molts
llocs li digueren el "pa líquid" i en donaven als nens, als adults
i als jais. Seguint la tradició grega, la cervesa podia tenir consideració
medicinal.
De fet, ja al segle IX, la gent
en general i els monjos en particular bevien quantitats ingents de cervesa.
Hom calcula que el consum mitjà anual per persona era de 1825 l/persona/any. Això,
traduït en termes més accessibles significa que hom bevia fins
a 5 l. de cervesa al dia. Fins al punt que en tres concilis, els bisbes
hagueren de cridar l'atenció dels monjos i limitar el seu consum
de cervesa...
Als segles XV i XVI, nombroses
ciutats europees tenien una important indústria cervesera. Llavors
fou quan el rei Guillem IV de Baviera promulgà la famosa llei de
puresa alemanya: el Reinheitsgebot de 1516 que no permetia altres ingredients
en la cervesa que l'aigua, el llúpol i l'ordi. A Alemanya, aquesta
llei ha estat vigent fins al 1987 i segueix garantint la qualitat de moltes
cerveses.
Amèrica
La primera cerveseria occidental
d'Amèrica fou fundada en 1544 per Don Alfonso de Herrera prop
de la ciutat de Mèxic. Un altre rastre prou antic és el de
la cerveseria fundada en 1668 per Jean Talon a Nova França (actual
Québec).
Però això només
fa referència a la cervesa occidental. Els
americans del centre, del sud i caribs ja coneixien diverses formes de
cervesa de blat de moro, de quinua i altres tubèrculs. Totes tingueren
caràcter alimentari i sagrat. Totes foren utilitzades com a libacions
mentre els espanyols no la reduïren a beguda de taverna, retirant-li
el caràcter sagrat i augmentant-ne el grau alcohòlic.
A l'Imperi Inca, la cervesa era
sagrada i la feien necessàriament noies exclusivament dedicades
a això. Aquestes noies havien de complir amb condicions prou estrictes
entre les que figurava la virginitat. Les noies molien i mastegaven el
gra, com ho fan avui en dia a la selva de Viet-Nam. Després escopien
la pasta en un recipient on posaven aigua i deixàvem fermentar amb
el propi ferment i les pròpies amilases de la boca. La beguda així
obtinguda era oferta als alts dignataris, als visitants i als déus
en libacions.
Pel que fa als Maies, la seva
cervesa era més exclusivament feta de blat de moro. La seva posició
en la societat no era tant rellevant tot i que se la menciona en el llibre
religiós dels Maies, el POPOL VUH.
Ens queda estudiar i explicar
què passa amb la història de la cervesa a Àsia. Estem
treballant en allò, i tant aviat com tinguem quelcom interessant
ho encabirem aquí mateix.
Aparició
de la Lager i altres invents.
Pel que fa a la cervesa occidental,
una fita històrica de primer ordre és la descoberta del principi
de fermentació. Precisament fou fent recerques sobre la cervesa
per compte de la cerveseria Carlsberg que LOUIS PASTEUR, descobrí
el fong responsable de la fermentació de la cervesa: SACCHAROMYCES
(saccharo- = sucre; -myces = el fong). A partir d’aquí, hom
pogués seleccionar subespècies i conrear cultius específics
que determinarien tipus i variants de cerveses.
L’altre esdeveniment fou la invenció
de la refrigeració artificial que determinà l’aparició
de cerveses de baixa fermentació i amb temps de guàrdia prolongats.
Un dels estils que sorgí gràcies a aquest sistema i també,
al perfeccionament dels sistemes de filtratge, fou el PILS o PILSEN, aparegut
en la ciutat del mateix nom a Bohèmia. És actualment l’estil
més imitat i adulterat.
Avui
Es pot parlar de cervesa contemporània
a partir de la descoberta del principi de fermentació per Pasteur
entre 1830 i 1883. Principi que precisament descobrí estudiant la
cervesa. Des de llavors, tothom sap que la fermentació és
deguda a un ferment que és un fong microscòpic del que hom
pot anar desenvolupant i aïllant subespècie i soques particulars
fins al punt que cada cerveseria pot tenir el seu laboratori microbiològic.
Cada cerveseria té uns ferments propis i particulars que donen a
les seves cerveses el gust específic de la casa.
També han evolucionat els
mètodes de fabricació. Especialment, la refrigeració
industrial ha permès el desenvolupament de soques ferments que treballen
a baixa temperatura i que també han permès la introducció
de períodes de "guàrdia" en l'elaboració de la cervesa.
Finalment, cal notar que els mètodes de fabricació són
cada cop més nets. Cosa que significa que cada cop és més
difícil que les cerveses es contaminin durant el procés de
fabricació de manera que es poden conservar més temps. Ja
han aparegut alguns crus que es poden fer vells com el vi i que poden guardar-se
fins a quinze anys en el celler.
Com en l'antiguitat, la cervesa
mou molts milers de milions i, en aquests moments, el panorama es
divideix clarament en dos grups:
-Les cerveseries
petites i mitjanes que aposten per la qualitat.
-Les cerveseries
grans, enormes i multinacionals que aposten per la pela. Aquestes es mengen
les més petites i són responsables, des dels anys cinquanta,
de la desaparició de nombroses cases, marques i receptes .
Nosaltres, molt modestament, apostem
pels primers.
I també apostem per la
nova via que no és més que una reactivació de la forma
de fer més antiga: fer-se un mateix la cervesa a casa. En aquests
moments el moviment està prenent molta força i cada cop són
més els adeptes a aquesta modalitat sana, divertida i accessible. |