La beguda predilecta dels Inques es deia ASUA
o UPI o ACJA o YAMOR TOCTO. A partir de 1532 fou designada amb la paraula
d’origen antillà de CHICHA, evidentment, per mor dels invasors hispans.
La seva preparació consistia en els passos
següents : primer hom humidificava el blat de moro amb aigua per que
fermentés embolicat en fulles de ACHIRA (del gènere CANNA,
un tubèrcul de climes càlids) que reservaven en un lloc a
recer. Quan germinava, el retiraven per eixugar-lo. Llavors se li deia
JORA. Després, molien la més gran part de la JORA i el que
quedava ho mastegaven. Llavors, ho posaven tot en una olla amb aigua abundant
per bullir-ho durant unes quantes hores. Un cop fred, se li deia SARAYUMBIA
i ho vessaven en URPOS o tines per a la seva maceració.
També es feia CHICHA de QUINUA (CHENOPODIUM). El
sediment que quedava en el fons del URPO, un cop consumida la cervesa,
rebia el nom de MAMAASUA, (mare de la cervesa) i es feia servir per provocar
la fermentació de la remesa següent de CHICHA. Hom consumia
aquest beuratge en quantitats gegantesques en cerimònies, ritus
i festes. Pràcticament constituïa la beguda quotidiana per
a calmar la set. Això podia ser gràcies a la seva baixa graduació
alcohòlica. Es bevia en gots de fusta o de metall anomenats QUEROS
o en carabasses, POTOS, com a additiu indispensable després de l’àpat.
Es considerava que la falta de CHICHA produïa debilitat, absència
d’entusiasme i malalties.
L’estat INCA requeria ingents quantitats de
cervesa per oferir-la a qui servia a l’Imperi.
D’aquí la necessitat de tenir dones especialment dedicades a la
seva fabricació. Unes mastegaven el gra i el tiraven en grans recipients
de terra cuita mentre que les altres s’ocupaven de la cocció i de
la màceració mentre d’altres encara, preparaven la JORA,
el gra maltejat. Al Palau de l’emperador hi havia les famoses Verges del
Sol, dirigides i comandades per la COYA PACSA, esposa terrestre del Déu
INTI. I elles eren les encarregades de la producció dels aliments
de la cort. En el palau on vivien, al centre del CUZCO, no eren menys de
5000. Al llac TITICACA, centre sagrat de la mitologia INCA, n’hi havia
1000 que es dedicaven a teixir preciosos mantells i a fer cervesa. Pel
que fa a la masticació, les noies havien de ser verges, o almenys,
no practicar el sexe en aquell moment de la seva vida. Eren escollides
en tot l’imperi i les que deixaven de preparar la cervesa i no s’havien
convertit en concubines de l ‘INCA o d’algun alt dignatari, acabaven essent
immolades al SOL. Les embriagaven amb cervesa i les escanyaven o les apunyalaven
mentre, al seu voltant, hom cremava coca, tapissos de pèl de vicunya
alhora que els sacerdots oferien libacions amb cervesa...
La festa solar del solstici de Juny (per nosaltres,
Sant Joan), consistia en una grandiosa cerimònia dedicada a la màjor
glòria del Sol en la que tothom es reunia per saludar l’astre del
dia a l’alba. Tots havien d’anar descalços i agenollats i, amb els
braços oberts enviaven petons al Sol mentre que l ‘INCA, l’únic
que es podia mantenir dret perquè era el fill del Déu, oferia
al seu pare dos grans gots de cervesa invitant-lo a beure del de la mà
dreta. Quan el Sol havia acceptat l’ofrena, l’INCA tirava el contingut
del got de la dreta a terra mentre es bevia la cervesa de l’altre got.
Aquesta cerimònia, amb menys fastos també es practicava en
honor d’alts personatges. I aquest fou el tracte que ATAHUALPA oferí
a Pizarro en 1532.
Però aquest no entenia de símbols i com a bon conqueridor,
no respectava res, i feu assassinar l’Inca el 29 d’Agost de 1533, iniciant
així la grandíssima salvatjada que alguns commemoren orgullosament
amb el nom de CONQUISTA.
Les divinitats INQUES exigien una part dels
beneficis concedits als homes que podien prendre la forma de peces precioses
de vestir, de ceràmica i aliments com la coca o la cervesa de blat
de moro. Les coses més preuades eren el cobai i la llama, però
els pobres oferien el que tenien. Així mateix les atencions consagrades
als morts no ometien mai una mesura de cervesa, dipositada sobre la tomba
o vessada directament sobre el mort mitjançant una canya.
A la costa pacífica Nord i central la
cerveseria fou elevada a la categoria de treball especialitzat. Els cervesers
professionals del litoral la venien en tavernes i cobraven en forma de
troc. A la muntanya, la producció no passà de casolana.
Hom també elaborava CHICHA a base de
QUINUA (Chenopodium), fruites de GUARANGO ( ?), YUCA (Liliàcia també
anomenada MANDIOCA, gen.
MANIHOT), i fruites de MOLLE (Gènere SCHINUS, també anomenat
MULLI).
Pel que fa a la cervesa de blat de moro, els
soldats espanyols no hi veieren res més que una beguda alcohòlica
indígena de la que cuitaren a fer bon ús. Li digueren CHICHA
perquè és més o menys així (CHIBCHA) que li
deien a Costa Rica, Panamà i Colòmbia, països on la
cervesa de blat de moro també gaudia de molta popularitat. (Els
espanyols mai brillaren pels seus dots lingüístics salvant
algunes dignes excepcions. Així és com, una ciutat anomenada
pels Asteques CUAUNAHUAC fou rebatejada per aquelles eminències
en CUERNAVACA ! Podeu buscar en l’atlas.)
Els jesuïtes que arribaren després
dels botxins i carnissers, entengueren la importància cultural i
ritual de la cervesa i es dedicaren amb energia a eradicar-ne el consum.
[No hi ha millor colònia que la que vol ser-ho. I això
s’obté amb el procés de l’aculturació : substitució
de la cultura autòctona per la del colonitzador. Enteneu el que
vull dir... ?]
Però els nadius, obligats a renunciar
al seu idioma, a les seus costums, a la seva religió i a la seva
estructura social i a tot el que era seu, es refugiaren precisament en
la seva beguda per oblidar el tracte que rebien de la nova civilització
(acceptada libèrrimament?). Aparegué l’alcoholisme. Ràpidament,
els colons hi veieren una arma més de subjecció (i una font
de beneficis !) i suprimiren el procediment casolà de la màsticació
i afegiren sucre de canya de forma que la beguda contingué més
alcohol. Un Indi borratxo no val tant com un indi mort però se li
acosta ! la història es repeteix al nord però amb Whisky,
com hi ha món !
Malgrat la tremenda persecució social
i cultural a la que foren sotmesos els indígenes (contràriament
al que diu el Rei de totes les Espanyes imperials), avui en dia encara
podem trobar CHICHA casolana en els mercats de Perú i Bolívia.
I fins i tot, ho pot observar com encara hi ha qui, abans de consumir el
beuratge, n’esquitxa unes gotes amb el dit, en honor al que queda dels
Déus.
Extret de:
(Waldemar Espinoza Soriano. La civilización
Inca. Ediciones Istmo.Madrid 1995) |