Aquest text ha estat escrit primer
per a la pàgina web en Català.
Per això només
es pot trobar la versió castellana de Bars & Beers a la mateixa
revista.
Històricament, hi ha hagut dues formes
bàsiques de preparar la cervesa: en primer lloc la cervesa es feu
a casa. I com totes les feines de la casa i especialment les que comprenien
l’elaboració dels aliments, el braceig de la cervesa fou cosa de
dones. L’altra versió, també molt antiga, és la que
implica quantitats més grans d’aquesta beguda i una gestió
i propietat de nivell administratiu més complex. Existeixen nombrosos
testimonis escrits de la fabricació gairebé industrial de
la cervesa en la història: solen ser textos administratius sumeris
o egipcis. En aquests casos, les
il·lustracions representen homes fent
la feina. Tot i així, cal esmentar que fins i tot en casos molt
compromesos en els que hom pretenia produir cerveses d’altíssima
qualitat per a ús i gaudi de personatges molt prominents com el
mateix Inca, l’elaboració de la cervesa comprenia la masticació
del gra acomplerta per noies verges sovint d’alta casta. Quan aquestes
entraven en elperíode menstrual, eren apartades de la seva feina
per ser considerades impures: almenys gaudien d’alguns dies de descans
durant el mes... No cal dir que la funció era sacerdotal i que en
molts casos hi dedicaven la vida. Si es casaven o perdien la virginitat,
perdien el "privilegi" de participar en l’elaboració de la cervesa
imperial.
Tant si era sacra com simplement domèstica,
la fabricació de la cervesa fou reservada, en una gran majoria de
cultures i durant moltíssim temps, a les dones.
Hom pot extrapolar el cas incaïc a moltes
cultures asiàtiques i europees prehistòriques: és
més que probable que, a Europa, la feina de fer la cervesa fos gairebé
una exclusiva femenina. I la cervesa, si bé era una beguda, també
era un producte que la Terra o que les divinitats oferien a la humanitat.
Així és com la cervesa tenia una connotació sagrada
de la que també participaven les seves elaboradores. Les cerveseres,
originalment, també eren sacerdotesses. I quan l’església
catòlica volgué imposar-se, hagué de lluitar contra
les creences precristianes europees i contra tot el que les podia recolzar
com ara l’ús ritual de la cervesa.
Aquest ús tenia rastres xamanics
que ja hem comentat en un altre article. Hom afegia en la cervesa plantes
per aromatitzar-la i també plantes que aportaven elements que podien
provocar estats alterats de la consciència, expressament volguts
en aquells cultes.
Les cerveseres foren doncs perseguides pel cristianisme
com a "bruixes". I aquesta persecució tingué altres motius
menys confessables:
Si bé al sud del Pirineu, els monjos
tiraren pel dret i suprimiren físicament el culte indígena
i els seus sacerdots, substituint la cervesa pel vi, -beguda conreada exclusivament
pels homes- al nord, intentaren suplantar-lo. Els monjos es posaren a fer
cervesa, tal vegada perquè no havien sabut o pogut suprimir els
cultes autòctons. Adoptaren doncs la cervesa i intentaren fer-se-la
seva. I també anatemitzaren les elaboradores casolanes. Primer per
eradicar les creences "supersticioses" i després i potser sobre
tot, per aniquilar la competència. En això dels negocis,
no valen les mitges tintes!
Com és ben sabut, tot el que no era cristià
era herètic. Els Càtars ho sofriren amb escreix en pròpia
pell. La cervesa havia de ser cristiana, apostòlica i tot plegat,
o no podia ser. Tot el que era herètic estava conxorxat amb el dimoni
i, per tant, havia de ser eradicat sense remissió. Així és
com les religions precristianes anaren desapareguent en la seva essència
deixant al darrere un rastre de creences i de procediments que foren classificats
en l’apartat de la bruixeria.
Cal dir que, ningú no tenia idea d’allò
que era la fermentació. Abans del cristianisme, aquesta fou imputada
als Déus i a la Terra Mare. No ens càpiga cap dubte que,
amb la vinguda dels apòstols, si sortia bé la fermentació,
era obra de Déu. Però si sortia malament, era necessàriament
obre del Banyeta i dels seus esbirros, els bruixots, els jueus, els cabalistes
o qualsevol que fos "diferent". I si l’experiència negativa es repetia,
algú n’era el responsable: algú havia enviat algun
mal d’ull, algun fat o alguna maledicció.
En això, evidentment, les pobres cerveseres, bruixes elles, eren
expertes. Calia eliminar-les, purificar-les pel foc.
És possible que elles tampoc fossin
ben bé santes i que fins i tot es creguessin alguna cosa de la seva
bruixeria. De fet, durant molts anys, fins ben entrat el segle XVII, les
cerveseries angleses es distingien per una escombra de bruc penjada a la
seva porta. Nosaltres, els Catalans, els diem bruixes perquè solien
anar a fer els seus rituals i a amagar-se en els bruguerars. El bruc era
unaplanta significativa en la bruixeria europea.
Hi hagueren molts judicis i condemnes per bruixeria
contra dones cerveseres. En Alemany fins i tot reberen nom particular:
Bierhexen, bruixes cerveseres. En aquell país hom coneixia l’ús
del Gruut, Grut, Gruit o Khrut, barreja d’herbes que aromatitzava la cervesa,
n’allargava la conservació i en algun cas, servia per provocar estats
alterats de la consciència. En especial era notori l’ús de
Jusquiam negre (Hyosciamus Niger), una solanàcia com la Belladona
i l’Estramoni (que també es feien servir) i que provocava, en paraules
de farmacèutics actuals, confusió, agitació aguda,
deliri i al·lucinacions.
Es cremaren doncs moltes bruixes.
En els protocols de molts judicis de "Bierhexen",
les acusades reconeixien sovint (mitjançant tortura, segurament)
que, en el Sabbath o en àpats de bruixes, havien begut cervesa (!).
A la marca de Brandenburg, al segle XV, encara es feien judicis contra
bruixes cerveseres. A Mecklenburg, al segle passat (XIX) hom encara creia
que les restes de cervesa que romanien en els gots o en les gerres servien
en les orgies satàniques de les bruixes cerveseres o, deien que
les bruixes, transformades en gripau, llepaven la cervesa que havia caigut
a terra. En les llegendes hom també parla de cerveseries i de cassoles
de bruixa plenes de cervesa embruixada borbollejant o d’altres "tremendes
pocions". En un judici a bruixes cerveseres a Schlawe, a Pomerania, en
1538, poc després de l’edicte de la llei de puresa alemanya, l’alcaldessa
va ser acusada d’haver enviat a la seva germanastra "una cervesa negra
i espessa que va conduir la víctima a una gran fúria o excitació".
A Suïssa, hom encara cremava bruixes cerveseres en 1581 perquè
la cervesa de Sankt Gallen no tenia el gust que havia de tenir.
Les bruixes no sempre eren cerveseres però,
en el cas d’aquests judicis, la seva suposada maldat s’aplicava a la cervesa.
En algun cas, el propi cerveser era acusat. Deien que hi havia "gent entre
ells (els cervesers) que, mitjançant arts demoníaques, portaven
mala sort als seus col·legues (i concurrents)". A Brandenburg altre
cop, van cremar una bruixa perquè havia enviat esperits voladors
en una cerveseria provocant grans perjudicis. Era molt escampada la brama
que imputava la responsabilitat de l’acidesa de la cervesa a les manipulacions
malèvoles de les bruixes. Deien que podien ordir fats i tirar maleficis
per que la cervesa es fes malbé. A Leobschütz (Alta Silesia),
en 1581, foren cremades dues dones per ser bruixes cerveseres perquè
pressumptament, havien trafegat i robat la cervesa dels bons burgesos en
una rapinya noctàmbula i se l’havien beguda "en malèvola
forma".
Hom acusava també les bruixes cerveseres
de robar les bótes per cavalcar-les pels aires (com escombres).
En altres casos, les bruixes s’havien emportat la cervesa per beure-se-la
amb el dimoni.
Hi havia nombrosos mitjans de protegir-se contra
les malifetes de les bruixes cerveseres a part de cremar-les. Possiblement,
més d’una planta del Gruut o Gruyt fou introduïda en la barreja
amb la intenció d’aprofitar-se de les seves suposades virtuts anti-malefici.
No som especialistes en farmacopea vegetal màgica, però el
cas no ens estranyaria. En alguns casos, documentats aquests, hom tirava
pells de muda de serp en el most o en els barrils. Els bons cervesers benpensants
es protegien amb un fil amb coral vermell. En 1792, una ordre macabra recomanava
de penjar un dit per damunt del barril (o dins!?) per assegurar una bona
sortida de la cervesa. El prepuci d’un penjat no només protegia
la cervesa de les bruixes cerveseres sinó que, a més, atreia
els clients a la taverna. Els bons burgesos també crèien
en la influència de les bruixes i bufaven l’escuma sobrera del got
perquè aquest gest donava força contra elles.
El llúpol salvà la vida d’aquestes
pobres dones. En efecte, aquesta planta assegurava una més gran
conservació de la cervesa de manera que no calgué més
acusar ningú més del malbaratament de la beguda.
En qualsevol cas, queda il·lustrat que
la cervesa era tan important socialment que, fins i tot es cobrà
les seves víctimes. Són més màrtirs de l’estupidesa
que de la cervesa, però aquesta darrera funcionà com a detonant.
La ignorància és arrogant i els seus efectes són cruels.
I la cupiditat i la fam són motors potents i perillosos de la història.
Addenda:
En 1589, després que el papa Innocent
VIII autoritzés formalment (en 1484) la persecució de bruixes
cerveseres, es va fer el primer i més gran judici d’aquestes bruixes
a Schongau, Baviera. Es va acabar per a 63 dones amb la decapitació
i la cremació de les seves restes mortals. El darrer judici d’aquesta
mena a Alemanya tingué lloc a Kempten (Baviera) en 1775. |