Tal com ja ho hem dit més amunt, hi
ha una mania bastant generalitzada en tractar la història com un
arbre genealògic. Es tracta de trobar l’inventor de qualsevol cosa,
d’erigir-lo en precursor indiscutible i de rastrejar la història
a la recerca dels seus seguidors, alumnes i/o deixebles. En podríem
dir un complex de paternitat o alguna cosa que, semblantment, ens referís
a la carència de figura paterna. Però no som qui per establir
semblants neologismes psiquiàtrics.
Nosaltres no som historiadors, però ens
va sobtar, ja fa molts anys, quan ens vam assabentar que més d’un
invent decisiu per al progrés de la humanitat s’havia fet completament
fortuïtament i que, en alguns casos, s’havien fet de forma simultània
a diversos llocs sense contacte possible entre ells.
Mentre ens informàvem sobre la història
de la cervesa, ens hem trobat amb textos que en contradeien d’altres o
que, fins i tot, es contradiuen ells mateixos. Per exemple, ens diuen que
la cervesa fou inventada a Sumer (cosa que està per demostrar definitivament).
Després, ens diuen que a la Xina també es va inventar cervesa
en una època en la que el contacte entre ambdues cultures era menys
que probable. En què quedem? Qui va ser el primer? Qui va ensenyar
l’altre? Quin Marco Polo xinès va anar a Sumer o al revés?
Quina gallina ha post aquell ou?
Com que, repetim-ho, no som historiadors, no
podem afirmar res amb autoritat. Però en qualsevol cas, la nostra
idea és que ningú en particular no inventà la cervesa;
ni la cervesa, ni el formatge, ni el pa, ni la pintura, ni el vi ni cap
cosa d’aquestes. Cadascú elaborava aliments amb el que trobava al
voltant seu. Si hi havia ordi, feien pa i cervesa, si hi havia vinya, feien
vi, si hi havia cafè, l’infusaven (més recentment).
Els pobles preromans:
Tot plegat per dir que, independentment del
que es feia a Mesopotàmia o a la Xina, a Europa existeixen proves
que hom feia cervesa cap a 1500 aC. Concretament, a Dinamarca s’ha descobert
un recipient d’escorça cosida amb restes d’una beguda feta de la
fermentació de cereals, mel, baies i Murta.
En aquelles èpoques, l’edat de Bronze,
la cervesa era molt probablement la beguda que més es consumia a
tot Europa tret de Grècia i del sud d’Itàlia on el vi era
rei. Per tant, per referir-nos a l’àrea d’influència de la
cervesa, no podem parlar de "pobles nòrdics" puix que el Nord d’Itàlia
i a la península ibèrica també estaven poblades de
"bevedors de cervesa".
És possible doncs que els nostres predecessors
en les nostres terres tinguessin rastres culturals comuns amb els pobladors
de terres situades més al Nord. Podríem doncs deduir el paper
de la cervesa a Catalunya a l’edat del Bronze, del que ostentava entre
els Celtes, els Escandinaus, els Normands i els pobles germànics.
En aquestes cultures, la cervesa era la beguda
sagrada dels valents, dels herois, dels guerrers. En definitiva, era com
una espècie de mitjà d’exaltació de les virtuts reputades
masculines. En el paradís d’aquests pobles guerrers i bel·licosos,
els Déus procuraven que les copes i les banyes dels morts en honor
sempre estiguessin plenes de cervesa i, algun cop, d’hidromel. (Recordem
que, a Egipte, l’ofrena líquida per excel·lència era
la cervesa.)
En la pàgina dedicada al glossari hem
dit que els Celtes bevien cervesa sota el nom de KHORMA i tot sovint feien
servir banyes d’animals com a recipients ad-hoc o un bol comú. En
aquella pesada cervesa de forment, solien barrejar mel (que augmenta la
taxa d’alcohol, dóna gust i conserva el beuratge). Per afavorir
la conservació i millorar el gust, també afegien escorça
de roure i alguna vegada suc de moixera de guilla (Sorbus Aucuparia). Ens
refereixen sense que puguem verificar que en JULI CÈSAR va qualificar
aquesta beguda de "deliciosa i amb raça". En qualsevol cas, el conqueridor
romà aprecià aquella beguda fins al punt que descobertes
arqueològiques han fet aparèixer que alguns rics romans tenien
cerveseria pròpia en les seves vil·les. (Suposem que a la
zona de Bèlgica d’on és el nostre informador)
La cervesa era concebuda per alimentar i per
entrar en embriaguesa, estat del mascle tornat victoriós de combat.
Va ser el cristianisme que va condemnar la borratxera com a celebració
i com a libació. I no exactament per motius morals - per bé
que la Bíblia condemna l’ús abusiu de l’alcohol - sinó
perquè no li fou possible (almenys al principi) recuperar aquest
fenomen eminentment pagà.
En algunes cultures no-cristianes actuals i
passades, hom considerava i considera que l’accés a estats d’ànims
o de consciència alterats per mitjà de pocions, herbes, bolets
o alcohol., perfectament lícit i desitjable o recomanable.
Testimonis romans:
Els Romans conegueren la cervesa. Originalment,
eren bevedors i fabricants de vi, però lluny de la metròpolis
i lluny de les zones on el raïm es feia amb facilitat, s’adaptaren.
Hom ha trobat evidències arqueològiques del fet que els Romans
arribaren a fer-se la cervesa a l’actual Bèlgica i a Anglaterra
(Verulamium).
Tot i que era una especialitat importada, a
Roma, ciutat cosmopolita per excel·lència, es bevia cervesa.
Concretament, la Plebs en bevia perquè resultava més barata
que el vi. Era aspra i rasposa. La feien amb forment, civada o sègol
i l'endolcien amb dàtils i mel i l'amargaven amb absenta (Artemisia
absinthium). El consum, però, fou prou important perquè,
l'any 83, l'emperador Domicià ordenés arrencar les vinyes
de tots els terrenys on es poguessin cultivar els cereals. L'oposició
frontal dels pagesos i terratinents li feu derogar dita llei. Aquesta oposició
quedà immortalitzada per un grafit escrit en les parets de Roma:
"Malgrat
que em devoris fins a l'arrel, cabró, donaré prou fruit per
fer una libació sobre el teu cos degollat".
En les parets d'algunes botigues de Pompeia,
el visitant pot observar unes pintures representant unes tavernes. En una
d'elles, hom pot veure com quatre soldats brinden amb uns recipients que
no són els habituals del vi: Tal vegada sigui cervesa...
TÀCIT va comentar que les tribus germàniques
bevien un licor (un líquid) fet a base de forment o d’ordi i PLINI
va escriure:
"Les
nacions de l’oest tenen la seva pròpia beguda intoxicant feta a
base de gra remullat en aigua; hi ha moltes maneres de fer-ho a la Gàl·lia
o a Hispània que reben múltiples noms, tot i que el principi
és el mateix. Els Hispans ens han ensenyat que aquests licors es
conserven bé".
PLINI EL VELL (Caius Plinius Secundus, 23-79dC)
dit EL NATURALISTA ens conta encara que els Hispans s’embriagaven amb una
beguda anomenada CELIA o CERIA que produïen en petites quantitats
domèstiques utilitzant el llevat de la fermentació precedent
per a fer la següent.
Les qualitats de conservació quedaren
augmentades gràcies a l’art de fer bocois de fusta. (En efecte,
la fusta, especialment la de roure, conté tanins que actuen de bactericida)
Mentre Grecs i Romans conservaven les seves coses en àmfores de
terra cuita, els altres pobles desenvoluparen l’ús de la bóta.
En 21 dC, ESTRABÓ refereix haver vist bótes de fusta al Nord
d’Europa. "els Celtes són fins fusters" va dir "i els
seus bocois són més grans que les cases".
Però algun Romà no aprecià
la cervesa: En Juli Cèsar li trobà que tenia "raça", però
l’Emperador JULIÀ (331-363 si no ens equivoquem) que la tastà
a Brittània li consagrà aquest vers:
Qui et va fer i a partir de què?
Per Bachus el veritable, no et conec
Ell fa olor de nèctar
Però tu fas pudor de cabra.
(notem que en alguns casos, la cervesa feta
malbé pot tenir gust de cabra – Àcid gras Caprílic,
classe 6 de la llista de gustos a la pàgina sobre tast).
(Com que traduïm, hem suposat que es
tractava de l’emperador Julià, descendent de Constantí. Però
no estem segurs atès que difícilment podria jurar per Bacchus
donat que, poc abans, Constantí havia decretat que el cristianisme
seria la religió oficial. En el cas que fos Juli Cèsar l’autor
d’aquest versicle, li podríem dir com aquell Valencià a Jesús
: Senyor m’agrà perquè t’aclares !(per
allò que hem citat a la pàgina anterior) |