Les primeres notícies de les que hom
disposa sobre la cervesa a Egipte són les que refereixen una tavernera
anomenada AZAG-BAU que, cap a 3100 aJC, es feia la cervesa i la venia en
el seu establiment. Aquest beuratge rebia el nom de "HENQUET".
La data esmentada ens demostra que realment és difícil i
artificial establir una filiació entre cerveses sumèria i
egípcia. De fet, com ja ho hem dit, la descoberta de la cervesa
és segurament un fet fortuït que es degué produir a
la mateixa època en nombrosos llocs diferents.
Un equip d’arqueòlegs de la Universitat
de Yale ha descobert a les afores del Caire un forn de pa i una cerveseria
que daten de 4500 anys enrere. Pensen que aquests edificis formaven part
d’una ciutat en la que vivien treballadors que obraven en la plana de Gizeh.
Els arqueòlegs van descobrir gerres i magatzems de cereals i també
tauletes d’argila amb jeroglifs. Una d’aquestes tauletes conté una
descripció del procés d’elaboració de la cervesa i
un himne de lloança a la Deessa Sumèria de la cervesa. Aquest
es coneix actualment com "himne a NINKASI" .
Aquest hymne sembla que sigui una mena d'elegia
a Ninkasi datada del 1800 abans de Crist (se'n ha descobert diverses versions
a Sumer). Veieu el text a la pàgina Cervesa, Pa, Ninkasi.
Aparentment (no estem segurs de les nostres
fonts), els egipcis disposaven de tres noms per designar la cervesa a part
de Henket:
ZYTHUM O ZYTHOS: paraula que deu constituir
una tergiversació grega de l'original egipci i que designa una cervesa
clara
CURMY: cervesa més espessa i més
fosca.
SA: cervesa especialment espessa i fosca reservada
als més alts dignataris i a les cerimònies religioses.
L’ofici de cerveser tenia prou importància
a Egipte perquè els escribes el designessin amb un jeroglif propi
que es pronunciava quelcom com "FTY" (o AFTY segons els autors) i que representava
un treballador abocat damunt d’un recipient armat d’un sedàs (se
suposa que per al treball dels cereals o braceig). Sembla ser que els bracejadors
solien afegir espècies per aromatitzar el beuratge. Les feien bullir
amb el most.
Els Egipcis feien servir diversos tipus de forment
i d’ordi i procedien a fabricar la cervesa com els Babilonis. Solien maltejar
ambdós cereals. Coïen els pans de cereals fins que fossin foscos.
Incloïen plantes com la màndràgora, i altres productes
com la mel o la sal. Disposaven doncs d’un receptari suficient per a fer
cerveses de diversos tipus i queda clar que intentaven controlar el producte
acabat.
(Entenem que hom pot trobar-se una mica confós:
què feien aquesta gent? Maltejaven o coïen pans? Sàvia
pregunta... Hem de contestar que no ho sabem. En les nostres recerques,
ens hem fet un fart de trobar referències contradictòries.
Alguna vegada hem escollit la versió més versemblant, una
altra, la que més ens agradava i, una altra vegada tiràvem
pel dret. En el cas concret, sembla ser que el problema no ho és
realment. Cal adonar-se que la història d'Egipte cobreix aproximadament
6000 anys. Aquest lapse dóna per descobrir la cervesa, afinar el
producte i, accesòriament, inventar el malteig. Per tant, suposem
que segons quin serà el període al que es refereixen les
fonts consultades, parlaran d'abans o de després de l'invent de
malteig que, aquest sí, atribueixen als egipcis, almenys pel que
fa a aquella zona de món). Tot i així, podem aventurar-nos
a afirmar que, possiblement, també es fessin pans de cereals maltejats!
(veieu la recepta que ens reporta Zòzim).
En un descobriment recent d'un jaciment del
nou imperi, hom ha pogut demostrar que, almenys en aquella època,
es feia cervesa amb malt.
En el Museu Nacional del Caire, una tauleta
de fusta escrita en caràcters jeroglífics diu:
"Deixeu macerar i inflar-se els grans d'ordi
durant un dia en aigua clara. Torneu a humectar-los amb aigua i esbandiu
en un recipient o safata amb forats a la base. Deixeu assecar i inflar
i assequeu al sol."
Existeixen pintures egípcies on hom pot
apreciar el ventat del gra i la fabricació, assecament i fermentació
dels pans d'ordi. Altres gravats descriuen el
transport de barrils per vaixell, i una "farra"
de quatre bevedors de cervesa aixecant amb entusiasme les seves copes.
També existeixen dibuixos del procés
d'elaboració en frescos de la tomba d'AMENOFIS II. En aquests dibuixos
es pot veure tot el cicle de fabricació de la cervesa, des del ventat
fins a la degustació.
El braceig fou una important indústria
a Egipte. La cerveseria del faraó RAMSÈS III produïa
10.000 hectolitres a l’any. Un milió de litres..., 466.308 àmfores. (pels
detallistes: cada àmfora=2,15 l.) I el consum es diferencià:
mentre que les classes humils bevien cervesa jove i tèrbola, les
classes més afavorides socialment preferien les cerveses que havien
reposat un cert temps i que havien estat "filtrades" amb greda (una mena
d’argila de color blanc blavenc i bitumosa). A Olot, la greda és
sorra volcànica més o menys gruixuda.
El Llibre dels Morts dels Egipcis fa referència
a la cervesa gairebé sempre citant-la com a ofrena líquida
principal. Aquestes citacions les hem trobades nosaltres:
Capítol LII. Una encantació
contra les escombraries.
El meu menjar? Són els pans fets amb
blat blanc.
La meva beguda? És la cervesa feta
de blat vermell. (Sorgo roig ?)
Tenim una citació molt semblant al capítol
CII en la que la cervesa també és concebuda com l’ofrena
líquida per excel·lència.
El llibre dels morts fa constantment referència
al pa com a aliment sagrat objecte d’ofrenes múltiples. Ja consagraven
el pa...
Capítol LXIX sortida de
l’ànima cap a la llum del dia.
Pugui el meu cor ser fortificat per les ofrenes
Sobre els altars del meu Pare diví:
Pa, Cervesa, carn i aviram.
Capítol LXXXII Per ésser
transformat en Déu Ptah i per viure a Iunu.
Ple de puixança, visc de les ofrenes
sepulcrals
I tasto les fulles de Palmera de la Deessa
Hathor.
Les meves ofrenes: pans, cervesa, vestits
i vasos.
Bé, no podem seguir citant el LLIBRE
DELS MORTS perquè no acabaríem mai. Es tracta d’un recull
d’oracions que els sacerdots recitaven a l’orella del mort abans, durant
i després de la momificació per tal d’assegurar, amb la màgia
de les paraules, la supervivència i el benestar de l’ànima
del finat en el sojorn dels morts. Valgui però observar el valor
sagrat que atorgaven els egipcis a la cervesa atès que la presentaven
en ofrenes als Déus.
Un altre text, destinat a l'ensenyament dels
escribes diu:
Si has menjat tres pans
I begut dues gerres de cervesa
I el teu ventre no està satisfet,
domina'l!
Si algú s'afarta de menjar, no t'hi
afegeixis,
Guarda't de la seva taula!
(...) No t'oblidis en beure cervesa,
No sigui que diguis quelcom dolent,
I no recordis el que has dit.
Si caus i et fas mal
Ningú t'ajudarà
(...) Quan vas ésser enviat a l'escola
I et van ensenyar a escriure
Van seguir ocupant-se de tu diàriament
Enviant-te pa i cervesa de la seva casa.
Un altre text clàssic, les màximes
de PTAH-HTEP, recomana als bevedors que respectin les classes socials:
No seguis en una cerveseria
Per ajuntar-te amb un altre més gran
que tu,
Tant si és jove però gran
pel seu càrrec,
Com si és ancià pel seu naixement.
Pren com a amic un home de la teva condició.
Durant molt de temps, Egipte fou considerat
el bressol de la cervesa, plaçada aquesta sota l’advocació
d’ISIS i del patró dels cervesers: OSIRIS. Llavors la recomanaven
probablement pel seu contingut de vitamines del grup B i PP, per les seves
virtuts cosmetològiques i per prevenir el risc de Pel·lagra.
Les senyores elegants usaven l’escuma per mantenir la frescor del seu cutis...
Pel·lagra: Avitaminosi molt
greu, caracteritzada per l’aprimament, la caquèxia, per erupcions
cutànies sobre les parts del cos exposades al sol i per disfuncions
nervioses, tot plegat degut a la falta de vitamina PP (amid nicotinic)
Des del principi de la primera dinastia (3315-3100
aC) es troben residus de cervesa en les gerres d’ABU ROACH. Atum, autor
de la primera parella divina parla d’aquesta manera:
- He vingut a vosaltres en l’aparença
de Qui-és-el-fill-i-és-filla i sec en el meu tron que està
a l’horitzó; rebo les ofrenes dels meus altars; quan cau la nit
bec les gerres de cervesa en la meva dignitat de Senyor de tot.
Segons la mitologia egípcia, va ser Osiris,
Déu de l’agricultura, qui va ensenyar a la humanitat l'art de fer
cervesa. Aquesta fou feta de blat, però ben aviat van substituir
el blat per l’ordi. La beguda solia ser aromatitzada amb canyella, figues,
dàtils, mel i probablement, més coses que se’ls devia acudir.
Sembla ser, segons fonts no contrastades, que els egipcis ja feien servir
el Llúpol des del segle VII a JC com a aromatitzant.
Osiris
també era considerat l'esperit dels cereals i la germinació
d'aquests era presa com a parangó de la pròpia resurrecció
del Déu. A l'interior d'una de les estàtues d'Osiris de mida
natural, descoberta dins la tomba de MAHERPRA, els arqueòlegs van
descobrir una barreja de terra amb grans d'ordi i un líquid viscós
que, originalment, pot haver estat cervesa (no sabem si s'han fet les anàlisis
corresponents). Hom ha interpretat aquesta ofrena com un símbol
de la "resurrecció germinal" del senyor de les ànimes dels
morts de la mitologia egípcia.
Sembla ser que els Egipcis descobriren el MALT.
Aromatitzaven la cervesa amb safrà, mel, gengibre, dàtils
o comí. En una civilització tan organitzada com la que visqueren
els egipcis, no és d'estranyar que arribessin a uns nivells prou
avançats de sofisticació, tot plegat sotmès a estrictes
normes d'elaboració, distribució i consum.
ZÒZIM, un metge de PANOPLIS, ens descriu
una recepta de cervesa:
"Els grans germinats d'ordi i espelta es
trituren en un morter i amb la seva farina, hom aconsegueix una pasta que
s'endureix amb els peus (suposem que trepitjant) en un cup. Amb aquesta
massa es fan pans, que hom forneja, quedant una mica humits a l'interior.
Un cop freds, es trossejen i es posen en gerres amb aigua
ensucrada. Després de l'addició de ferment (suposem que es
tracta d'haver conservat massa fermentada de l'elaboració precedent),
i després de la fermentació, hom ho vessa en un altre cup,
diluint i tamisant diversos cops la màssa escorreguda. El líquid
final es conserva en àmfores i es guarda en coves fresques."
Com a Babilònia, els cervesers egipcis
quedaven dispensats de servei militar. La cervesa era considerada un bé
important fins al punt que molta gent rebia part del seu sou sota la forma
de cervesa.
Podríeu dir que això de l’Osiris
entra en contradicció amb les tauletes citades més amunt
que fan referència a la deessa sumèria de la cervesa NINKASI.
Hem de tenir en compte que la civilització egípcia va durar
entre 4 i 6000 anys i que la seva mitologia va anar evolucionant amb el
temps. Per tant ambdues afirmacions poden perfectament conviure en aquest
repàs històric.
L’arribada dels Grecs cap al 2100 aC va subvertir
el paper sagrat de la cervesa sense però, treure-li importància
social.
De forma que es va seguir consumint cervesa,
es va seguir fent-la servir com a moneda de canvi. Es creen "cases de cervesa".
El consum va anar augmentant
fins a convertir l’elaboració en autèntica
indústria. Pelúsia (actual Port Saïd), cap a 2500 aC,
ciutat al delta del Nil, era molt coneguda en el món antic pel seu
"vi d’ordi".
Diodor Sícul diu que:
"A Egipte es fa una beguda amb ordi que es
diu ZYTHUM i que tan en agradabilitat, en color i en sabor, cedeix molt
poc al vi". (Biblioteca històrica. Llibre IV cap.2;
Llibre V, cap.26)
L'historiador Casius, referint-se als temps
remots de la construcció de les piràmides, quan els esclaus
egipcis treballaven sota el fuet, té un record per la gratificant
beguda feta d'ordi:
"Quan es beu aquest vi d'ordi, hom es posa
alegre, canta, balla i es comporta com si estigués embriac de vi
dolç"
Diodor de Sicília (no
és el mateix Diodor Sícul i Diodor de Sicilia?),
a l'època d'August, conta com Osiris, que tant va estimar als homes,
els ensenyà a fabricar el ZYTHUM:
"Osiris va ensenyar que, amb l'ordi, es podia
elaborar una mena de vi no molt diferent del vi veritable per l'alegria
que infon als bevedors i els efectes produïts".
Per als més curiosos, hem pogut recollir
algunes paraules egípcies relacionades amb la cervesa:
Cervesa de o amb
rosella o cascall:
henket shepenet |
Bracejar:
fty o afty |
|
|
|
|
Cervesa amb
essència de dàtils
segennen |
Malt
Deku |
|
|
|
|
Ferment
(o mare de cervesa)
besha |
Cervesa dolça (de garrofa):
henket nedjemet |
|
|
|
|
Pòsit, solatge:
xefu |
Espelta silvestre
bedet |
|
|
|
|
Cervesa:
Henqet |
Ordi
it |
|
|
Més informació sobre la cervesa
a Egipte: http://www.egiptomania.com/jeroglifico/articulo/cerveza.htm
Hem llegit que podria existir una filiació
cervesera que partiria de Sumer per passar per Egipte, Grècia, Roma
i que arribaria al Nord d’Europa, altre bressol
de la cervesa (Tot plegat per art dels viatgers
i comerciants Fenicis i Hebreus). La veritat és que és força
plausible, però som escèptics per naturalesa i podríem
imaginar altres vies d’accés de la cervesa a Europa i fins i tot
podríem passar molt de trobar cap filiació: els Europeus
podrien molt bé haver inventat la cervesa pel seu compte, tal com
ho van fer els Xinesos. |