La sang de Crist es converteix en vi. Molts
cristians es prenen el misteri de la transsubstanciació a la lletra.
Són lliures de creure en els miracles. Però podem entendre
que el que vol dir l’Evangeli és que la sang humana, biològica
i terrenal, es transmuta en la seva quinta essència divina. I l’analogia
que estableix és amb la beguda que considera arbitràriament
la més noble: el vi. I això fou un cop tremend per a la cervesa.
De fet, era sagrada i divina en moltes àrees culturals, com ja ho
hem dit, i simplement perdé influència perquè el cristianisme
s’escampà com un foc d’encenalls. La cervesa fou arraconada, en
els països cristians de sud, al rang de beguda de taverna. Tant és
així que en els llocs on el cristianisme tingué més
influència desaparegué gairebé definitivament De fet
a la península ibèrica, no se’n parlà més (que
nosaltres sapiguem) fins ben entrat el segle XVI quan Carles I d’Espanya
i V d’Alemanya gran bevedor de cervesa davant de Déu (algunes males
llengües prefereixen parlar de "borratxo") va fundar una cerveseria
al monestir de Yuste a Extremadura per al seu ús personal.
Aquí, cal fer un incís respecte
a la introducció del llúpol. Com ja ho hem dit, aquesta planta
(de la família de les cannabàcies i no de l'ortiga com apunta
algú) era ja coneguda dels egipcis. Segurament que, en més
d'un cop, es devia fer servir per a aromatitzar la cervesa. Però
el seu ús sistemàtic començà al segle XIV. Concretament
fou introduït en aquesta modalitat pels celtes nòrdics. Li
deien BEOR o BIOR, paraula que introduí BEER, BIÈRE, BIER
i BIRRA. Els monjos, productors de la CERVISIA amb barreja d'herbes es
resistiren fins a anatemitzar-la dient que era una planta diabòlica
i dolenta per la salut, però la nova recepta s'imposà i desaparegué
l’antic producte i la paraula que el designava. Per tant allà on
havia desaparegut, l’antic nom es conservà. Concretament en els
països en els que la cervesa en si mateixa havia desaparegut: Espanya
i Portugal. Per això, a la península ibèrica fem servir
paraules derivades del producte antic: cervesa, cerveza, cerveja.
Així és com no disposem de cap
paraula "nova" per designar la cervesa. Aquí encara fem servir el
vocable derivat del llatí CERVISIA. No tenim l’equivalent o la traducció
de BEER, BIER, BIÈRE o BIRRA perquè molt probablement no
ens arribà al nou producte aromatitzat amb llúpol.
La cervesa en el món - cervesa laica, cervesa monacal
Nota: Tampoc disposem de cap paraula específica
per designar l’elaboració de la cervesa: Veieu Braceig en el glossari.
No tenim cap notícia que es fes cervesa
en els monestirs de l’àrea catalanoparlant o de la resta de l’estat.
Per tot arreu es feien i es fan vins o derivats del vi. En canvi si que
sabem del cert que a l’edat mitja, a la resta d’Europa, el cristianisme
acabà recuperant la beguda de les libacions paganes, la cervesa.
Volem dir que, aplicant la llei que pregona que si no pots vèncer
el teu enemic has d’unir-te a ell, de la màteixa manera que integraren
elements rituals, geogràfics i artístics pagans a la vida
cristiana acabaren integrant la beguda objecte de litigi. Així és
com els monjos es posaren a fer cervesa. Va ser una guerra a sota ma, somorta
i a traïció. Com totes les guerres, no?
Fins llavors, les dones havien estat responsables
de l’elaboració del beuratge que després hom faria servir
en les libacions. D’aquesta manera, la dona ocupava un lloc sagrat en la
societat: era la intermediària entre els Déus o els Esperits
i els humans. I el punt d’unió era el ritu en el que la cervesa
tenia un paper més que rellevant. Quan els monjos acapararen la
fabricació de la cervesa, cap al segle VIdC, pogueren fer-ho perquè
ells no tenien despeses. La podien regalar si volien. Les cerveseres -
sacerdotesses no devien disposar d’aquesta protecció i elles i les
seves creences perderen vigència. I llavors, el cristianisme les
pogué acusar d’heretgia i titllar-les de bruixes. (Veieu una beguda
ritual, una cosa de dones i cervesa laica, cervesa monacal
en la pàgina la cervesa en el món)
Només a Baviera, l’any 800 dC, quan Carlemany
fou coronat emperador, hi havia uns 300 monestirs i 150 d’entre ells feien
cervesa. Un cop recuperada la beguda de les mans dels pagans, els monjos
observaren que la cervesa era bona de gust, que alimentava força,
que acompanyava agradablement els àpats i, sobre tot que era un
aliment reconstituent per les èpoques de dejuni com la Quaresma.
LIQUIDA NON FRANGUNT IEUNUM : els líquids no trenquen el dejuni.
{Hem de citar però una font sense verificar que ens indica que,
als països germànics, el vi era prohibit durant la Quaresma
i que això implicà que, abans de Pasqua, la gent es dediqués
a fabricar cervesa.}[Val a dir que Carlemagne seguia la política
recollida en "CAPITULARE DE VILLIS" segons la qual cada "centre" de territori
(com si diguéssim cap de comarca) ha de tenir especialistes professionals
entre els que explícitament cita els mestres cervesers.]
Pel que fa a la cervesa que coneixem actualment,
el seu principal ingredient aromatitzant és el llúpol, però
ja hem vist que no sempre ha estat així. A Alemanya, Bèlgica
i Holanda existia la pràctica d’afegir una barreja d’herbes anomenada
GRUT, GRUUT o GRUYT segons els llocs. Cada regió, cada cerveser
tenia la seva barreja en la que figuraven ingredients com el Romaní,
el Coriandre (Coriandrum Sativum), la Milfulles (Achillea Millefolium),
la Canyella, l’Anís, el Clau d’espècia, la Sàlvia,
el Safrà, el Llorer, el Romaní silvestre, la Serpentina (
?), la pela de taronja o de llimona. Quan va aparèixer aquest
costum, les autoritats van córrer a inventar-se un impost sobre
el GRUYT que s’anomenà lògicament, Dret de Gruyt. Curiosament,
en aquest Gruyt i en algunes regions estava prohibit fer servir el Llúpol
que els Normands havien anat introduint a Europa des del segle IX fins
al XIII. El motiu només pot ser econòmic (salvar el dret
de GRUYT) o de poder i influència (tal vegada el llúpol representava
alguna cosa socialment, políticament o religiosament incorrecte...)
L’ús del GRUYT tingué tant d’èxit que alguns s’especialitzaren
en la seva fabricació. Així és com, a Bruixes (BRUGES)
existeix una casa del GRUYT o GRUUTHUUZE que era la seu de l’associació
de productors de GRUYT.
A Alemanya, els cervesers tingueren més
llibertat i pogueren anar introduint el llúpol en els seus crus
i les seves receptes foren poc a poc adoptades arreu. Finalment, en 1364,
l’emperador CARLES IV d’Alemanya va promulgar el "NOVUS MODUM FERMENTANDI
CERVESIAM", el nou mètode de braceig en el que el llúpol
ocupava un lloc prominent. I de fet, les resistències caigueren
quan simplement es decretà un impost sobre el llúpol i en
paus. El negoci és el negoci. Ens ho prenem una mica a broma, però
no ho era: hom compta que per aquelles èpoques es bevia quantitats
ingents de cervesa i, per tant era una "indústria" que movia molts
calers. Hem llegit en algun lloc que el consum mitjà anual arribava
a 500l. per persona
(1,3l. al dia). Cosa per altra banda comprensible si tenim en compte que
no es tractava d’una beguda, sinó d’un aliment que fins i tot es
donava a la quitxalla. (En el segle XVI, els soldats espanyols del duc
d’Alva se sorprengueren de veure que els biberons de la canalla duien cervesa
dolça).
Per sort per nosaltres, els monjos s’abocaren
a la fabricació (i consum) de la cervesa: CERVISIA MONACORUM, cervesa
dels monjos. Feien "LA CERVESA DELS PARES" (Paterbier) més rica
i alcoholitzada, reservada als monjos masculins, mentre que elaboraven
la "CERVESA D’ABADIA" (Kofentbier) per a les monges, més fluixa
en tot, per a les senyores. I també milloraren el producte fent
proves, afegint i traient elements aromàtics, i provant diverses
tècniques. La cosa se'ls donà molt bé i convertiren
l'elaboració de la cervesa en art i en negoci: descobriren plantes
que, macerades amb la cervesa, permetien una millor conservació
d'aquesta, de manera que el producte pogué sortir del monestir i
fer la competència a l'elaborador/a laïc/a.
Un dels primers monestirs dels que es té
constància (mai millor dit) d'elaboració de la cervesa fou
el benedictí de Sankt Gallen a Suïssa (a la voreta del llac
de Konstanz) tal vegada el mateix on aparegueren les primeres notes musicals
escrites... L'esmentat monestir data del 816 dJC. Allí visqué
el monjo MAGNUS, més tard sant patró dels productors de llúpol.
Aquells nostres avantpassats també es
trobaven en situacions a vegades complicades. De manera que no podien permetre’s
perdre res. Així és com amb un mateix most es feien diverses
coccions i diverses cerveses. Avui en dia es fan diverses esbandides del
mateix most per no perdre matèria prima. Els monjos doncs anomenaven
la primera decocció o el primer tiratge PRIMA MELIOR i la
destinaven als hostes il·lustres i als alts dignataris. El segon
tiratge era anomenat SECUNDA i era destinada als treballadors del
monestir i als burgesos. La TERTIA era destinada als peregrins,
als pobres i als monjos. Els monjos solien marcar els barrils amb creus
per distingir-los, cosa que ha induït alguns fabricants actuals a
posar creus (Equis...) als seus productes.
Existia una oració per la cervesa del
pare abat que resava de la forma següent: "Fortis ab invicta cruce,
coelia sit benedicta". Que la força de la creu invencible
la beneeixi.
També existeix unes referències
a l'activitat cervesera primerenca dels monjos en
una acta de donació, en 768, del rei Pépin le Bref a l'abadia
de St Denis a París, d'unes plantacions de llúpol i de la
fabricació de cervesa amb mel (cervisia mellita) a l'abadia de Corvey
cap a mitjans del segle IX.
A França com a Alemanya, els monjos veieren
oficialitzar el seu paper d’elaboradors gairebé exclusius de la
cervesa. En 768, Carlemany els concedeix privilegis especials (Carlemany,
gran protector de la cervesa de monestir!). La història local ha
retingut l’exemple del gran capítol de Strasbourg que tingué
una cerveseria funcionant fins al 1250/1260 (aprox.).
Els cronistes diuen que cada monjo estava autoritzat
a beure fins a 5 litres de cervesa al dia (1825l. a l’any !). Fins al punt
que dos concilis hagueren de recordar als monjos el compliment de les seves
obligacions d’austeritat, prohibint el vi d’ordi. En 817, el concili d’Aquisgrà
reglamentà l’ús de la cervesa. Concretament, prohibia la
barreja de vi i cervesa. El més segur és que no n’hi hagué
prou i el concili de Worms (868) hagué de limitar l’ús de
la cervesa als dies de festa, mandat confirmat pel concili de Treveris
(895). Situació molt diferent a l’actual en la que els monjos d’Orval
(Bèlgica), per exemple, elaboren una cervesa més fluixa per
a ells que la que bracegen per fins comercials.
Els nobles veieren el negoci i feren el que
avui en dia, si bé és una pràctica corrent, es considera
il·legal: aplicaren impostos i promulgaren lleis que, després,
per seguir-les, els fabricants haurien de rascar-se la butxaca: racket,
en altres paraules: es tractava, com sempre, de fotre diners sense engegar
ni brot. Els nobles i notables de totes les èpoques i cultures s'hi
han dedicat des de sempre amb molta insistència... Dins d'aquest
ordre d'idees, hom observa que, en 974, OTÓ II "concedeix" a Lièja
el dret de fabricar cervesa (contra espècies comptants i sonants,
suposem). D'aquí a que els bracejadors s'organitzin en guildes i
gremis per protegir-se de la rapacitat dels poderosos només hi ha
un pas que els bracejadors no tardarien a fer. Poc més tard, apareixen
doncs els primers gremis cervesers a Anglaterra i a Noruega.
Ben aviat, els monjos dedicaren una part creixent
de la seva producció als fidels. Previ pagament d’una taxa, els
monjos adquiriren el dret de produir cervesa industrialment. La cervesa
funcionà com un imant de fidels. Ja es preocuparen perquè
fos bona. Fins i tot alguns monjos especialistes en braceig es feren famosos
pels seus crus. En 1040, el monestir de Weihenstefan (St. Esteve) a Baviera
rebé el dret de braceig i venda. Així és com aquest
monestir és en l'actualitat la més antiga cerveseria en funcionament.
(Al seu voltant hi ha actualment també un dels centres universitaris
dedicat a la cervesa més important del món)
Hem recollit en algun lloc que els monjos foren
probablement els que introduïren el llúpol en la fabricació
de la cervesa. Això entra en contradicció amb el fet que,
quan s’introduí aquest element, precisament hi hagué una
mena de guerra entre bracejadors laics i monacals. Essent els laics els
que usaren la nova recepta per desmarcar-se del cru produït pels monjos.
Us n’informem igualment i si algú ens sap aclarir la cosa, que ho
faci.
Una figura important de la historia d’Anglaterra
fou THOMAS BECKET que arribà a ser arquebisbe de CANTERBURY. Quan
era jove, aquest personatge fou cerveser a l’Abadia de St.Alban, uns vint
quilòmetres al nord de Londres (al mateix lloc -
Verulanum - on s’han trobat evidències arqueològiques del
braceig per part dels romans). En una missió diplomàtica
a França, en 1158, Becket es va emportar dos carros d’ALE "de bon
gros gra" a guisa de present per als Francesos, els quals quedaren meravellats
per aquell invent, "una beguda més substanciosa, clara de sediments,
rivalitzant amb el vi en els colors i superant-los en els aromes". El fet
que Becket fos alhora sacerdot i cerveser ens demostra fins a quin punt
l’església arribà a dominar el braceig. Els monestirs anglesos
destinaven importants extensions de territori al cultiu dels cereals i
tenien malteries i cerveseries que, com en el cas de la catedral de St.
Paul de Londres, podien arribar a produir 1884 barrils a l’any (67.814
gallons, aprox. 307.876 litres !) Utilitzaven ordi, forment i civada.
En1189, en previsió dels incendis, es
va promulgar una llei, a Anglaterra, que asseverava que les cerveseries
havien de ser de pedra.
Més tard, els laics succeïren als
monjos (de fet ja feia temps que també bracejaven - o, de fet encara,
els laics sempre havien bracejat). Una crònica del segle XI anomena
l’ofici de bracejador) i el seu dret fou definitivament reconegut per Sant
Lluís l’any 1268. És d’aquesta època que hom té
notícies de la primera cerveseria de Strasbourg (molt exactament
el 8-11-1259) fundada per un tal Arnoldus Cervesarius. D’aquesta cerveseria
no queda res. Però al segle XIV, Strasbourg comptava amb set cervesers
en els seus murs.
En 1303, es funda a Bruges, la corporació
de cervesers, seguida de prop per agrupacions franceses i d'arreu.
Les guildes i gremis també promulgaren
uns reglaments en els que podem destacar que ningú no podia fer
cervesa sense complir amb els tres anys d'aprenentatge, o bé que
els excomunicats, concubins i els bastards quedaven exclosos d'aquestes
associacions.
A partir del segle XV, els cervesers es feren
rics i poderosos. Defensaven els seus interessos mitjançant GUILDES
o lligues que eren força poderoses, que tenien edificis propis (com
la casa dels bracejadors a Brussel·les) i influència política.
Aquestes lligues també cuidaven de mantenir tradicions i mètodes
que afectaven la qualitat dels seus productes. No es podien permetre que
ningú produís algun producte que impliqués mala fama
a una regió o a un grup de productors. En aquella època (segle
XV) s’introduí el costum d’afegir al most nou, llevat de produccions
anteriors perquè hom havia observat que això era una manera
d’assegurar amb més fiabilitat que el producte final fos gairebé
sempre el mateix (nosaltres sabem ara que era una manera de fer servir
la màteixa soca de ferment i que efectivament, això assegura
el mateix tipus de fermentació i un producte final més semblant.)
D’altra banda, per bé que es conegués la baixa fermentació
des de 1420 a Baviera, totes les cerveses d’Europa eren de fermentació
alta.
La imatge més antiga d'un cerveser alemany
apareix en un llibre commemoratiu de la fundació d'un asil per la
família MENDEL cap al 1425. Es tracta del PYRPREW HERTEL, sobre
el que brilla l'estrella alquímica salomònica de sis puntes,
símbol esotèric protector de la caldera del cerveser.
Una curiositat: en 1533 es publicà un
llibre anomenat Phisica Sanctae Hildegardis en que la monja comenta les
seves experiències amb la cervesa. Concretament, explica com, afegia
llúpol a la cervesa per ajudar a la digestió. El fet és
que Santa Hildegarda era una monja abadessa del monestir de Sant Rupert
a Alemanya que tenia estranys poders paranormals fins al punt que reis
i papes la consultaren. Va viure en el segle XI (1098-1179) i és
autora de llibres sobre profecies, comentaris a la bíblia, tractats
de medicina, economia i botànica.
Als segles XV i XVI, nombroses ciutats europees
presentaven una indústria
cervesera força activa. Fou llavors que, a Baviera, Guillem IV promulgà
el famosíssim REINHEITSGEBOT [Veieu aquest terme a l'apartat reservat.]
(1516) que excloïa de la cervesa qualsevol ingredient que no fossin
l’ordi, l’aigua i el llúpol (la llei no parla del ferment per raons
òbvies de desconeixement). Llei que només s’ha derogat en
1987 per la Cort Europea de Justícia perquè, segons diuen,
és contrària a la lliure circulació de mercaderies.
A Holanda també existia una cervesa reputada
de menys qualitat, sense aromatitzar. Li deien "AEL" i era l’única
que apreciaven els anglesos que li digueren "ALE". El terme BEER només
s’estengué amb el consum de crus amb llúpol introduïts
a Anglaterra per pagesos emigrants flamencs.
El consum de cervesa era altíssim com
ja ho hem apuntat (uns 500l. per cap en els segles XV i XVI). Però
no és d’estranyar. En efecte, les begudes colonials com el cafè,
el te i el cacau, només aparegueren al segle XVIII. Les begudes
refrescants no existien i el vi era, fora de la Mediterrània, massa
car per al poble. D’altra banda, la cervesa era molt més sana que
l’aigua atès que rebia almenys una cocció mentre hom preparava
el most. De forma que es presentava lliure de bacteris. La cervesa, la
col, la ceba i el pa eren l’aliment diari en aquells països i per
això les autoritats en protegien la fabricació i la distribució,
emetent edictes detallats referents al braceig. Al segle XVIII, l’augment
del preu del pa o de la cervesa provocava els mateixos aldarulls en els
carrers de Bèlgica, Holanda, Luxemburg, Alemanya, etc. Per tant,
per poc que poguessin, les autoritats no tocaven el preu d’aquests aliments.
Però com que el gra s’encaria, les cerveses es tornaven cada cop
més diluïdes i per això aparegueren les cerveses "DOBLES".
Aquestes es feien pràcticament amb el doble de gra (no té
res a veure amb l’alcohol o molt poc) i també costaven el doble.
En canvi, les cerveses d’abadia seguiren essent fortes d’alcohol degut
al fet que la màjoria dels monestirs cultivaven la seva matèria
prima (com ho mana la regla de sant Benet) i, per tant, podien treballar
amb ingredients de millors qualitat i en quantitat que no coneixia restriccions.
La dissolució de la cervesa no era cosa
rara. Per exemple, a França, s’ha mantingut una expressió
per dir que quelcom no és poca cosa que afirma que "ce n’est pas
de la petite bière", no és cervesa petita. Aquesta expressió
es refereix al fet que, fins i tot, es procedia a múltiples tiratges.
La primera infusió o decocció del most servia per fer una
cervesa rica que consumien els més rics. Però després,
a tota l’àrea cervesera, es feien tiratges successius amb el mateix
most, que produïen crus cada cop més dissolts.
I els nens solien rebre una cervesa que no solia
passar dels 3 graus d’alcohol. Al segle XVII, a l’Orfenat Cívic
d’Amsterdam, els nens rebien una pinta (aprox. 0,93 l.) de petita cervesa
al dia. La llet era considerada malsana per la seva relació amb
la tuberculosi.
En
1591, es va inaugurar la cerveseria de la cort reial de Baviera a Múnich
(HOFBRAUHAUS) que es convertirà en un dels establiments cervesers
més cèlebres del món.
En 1634, monjos paulins italians funden un monestir
en el que es faria cervesa. Des de llavors, la marca a tingut continuïtat
amb el nom de PAULANER i, a més crearen la primera DOPPELBOCK: la
Salvator de Paulaner. Aquesta cerveseria fou expropiada per Napoleó
Bonaparte un segle i mig més tard.
Però quan arribà la revolució
francesa (1789-1794), moltes abadies foren destruïdes o confiscades
i només algunes tornaren a bracejar quan pogueren tornar a obrir
portes. En 1852, la llei de BRACEIG, a Bèlgica, va fixar la quantitat
de gra mínima per a la fabricació d’una quantitat donada
de cervesa, i molts bracejadors modests hagueren de tancar portes perquè
no podien assumir les despeses que aquesta llei els imposava. Altres es
feren grossos. |