Hi ha com una
mena d’obsessió en buscar, en l’origen de les coses, una font original
comuna i, si pot ser, personalitzar-la: Tal personatge va inventar tal
cosa. Gairebé sempre busquem el descobridor o l’inventor d’allò
que estem considerant; tal vegada per aixecar-li un monument o una estela.
Però tal cosa, especialment en les èpoques remotes que ens
ocuparan ara, al límit entre la història i la prehistòria,
no és un plantejament que pugui oferir-nos un resultat satisfactori.
Qui va inventar la cervesa? Quin
va ser el precursor d’aquest beuratge? Aquesta pregunta em recorda el que
em demanava el meu segon fill: - Pare, qui ha inventat la guerra? Com tots
sabem, la guerra la van inventar uns imbècils anònims. Qualsevol
imbècil pot haver inventat la guerra, fill meu...
En canvi, si sabem què
és (ALQUÍMIA DE LA CERVESA),
i si en coneixem l’evolució més recent (LA
CERVESA EN EL MÓN), i les formes que hi ha arreu del món,
ens podem imaginar amb un reduït marge d’error, com es va fer l'invent.
Algú ha indicat que l’invent
de la cervesa fou un acte voluntari i intencionat d’art culinari. Nosaltres,
modestament i de forma profana, ens permetem dubtar. Tenim tendència
a pensar que aquest formidable descobriment va ser ben fortuït, progressiu
i a base d’encerts i d’errors, com moltes coses en aquesta vida. El funcionament
real de la fermentació - microbiològic volem dir - es va
descobrir a mitjans del segle XIX. Abans, hom no tenia ni idea de com i
perquè una cosa fermentava. Només se sabia que, en unes circumstàncies
donades, allò passava. I l’art consistia en saber reunir les condicions
ambientals perquè allò passés. Hom també sabia
que certes condicions climàtiques i certs afegits fomentaven o impedien
la fermentació. Aquest coneixement era empíric
i podia arribar a un alt nivell
d’intuïció i/o de fantasia més o menys tenyides de màgia
i d’animisme. Podem imaginar sense esforçar-nos gaire que molts
esperits de totes les civilitzacions passades i presents foren responsables,
invocables i invocats, de la fermentació i del seu resultat que,
a rel d’això, es convertia en sagrat.
També fins a mitjans de
segle passat, ningú no sabia què feia que la llet es "tallés"
o cuatllés i es transformés en formatge o en iogurt. Per
experiència també, només se sabia, des de molt antic,
què s’havia de fer o no fer per que el fenomen tingués lloc.
Hom sabia, per exemple, que deixant reposar la llet a temperatura ambient,
es tallava. També sabien que, posant-hi alguna herba o barreja d’herbes,
es podia produir el mateix i amb un resultat més encertat o previsible.
D’altres, més curiosos, descobriren que, posant una mica de suc
d’un dels estómacs de la vedella lletona (en francès, "caillette"),
la llet cuatllava. Però ningú parlava de microorganismes.
Cadascú donava una explicació intuïtiva més o
menys màgica.
I per això es controlava
molt poc el resultat. Per tant, difícilment ens podem imaginar un
producte diferenciat i matisat com el que coneixem avui en dia. En aquestes
condicions, la tradició, com a referència a quelcom precís
que es feia en el passat no té sentit. El que habitualment considerem
com a tradició és normalment producte del geni humà
dels segles XVIII i XIX. Fins llavors, moltes coses que es feien, el vi,
la cervesa, el pa o el formatge, tenien un component aleatori important.
Només es podia controlar l’actuació de l’home. I aquest determinava
un curs de gests a executar que podia ser extremadament precís i
exigent: hom pretenia reduir les variables.
Existeix un corpus de receptes
de cervesa bastant important dels segles XV i XVI en alguns països
com Bèlgica i Holanda on hom pot anar a repescar receptes "tradicionals"
i que és degut al fet que, per exportar, en aquells països,
hom havia de registrar la recepta. Avui en dia, es fan receptes d'aquelles,
però adaptades al gust contemporani: amb control de la fermentació,
ara que sabem què és i com funciona.
En qualsevol cas, podem apuntar
algunes dades generals prou objectives per ser tingudes en compte. En primer
lloc cal dir que el pa de forment (de blat) és més bo que
el d’ordi. Així és que podem pensar que, si hom descobreix
que en èpoques prehistòriques, es conreava igualment el forment
i l’ordi, és probablement que destinava l’un a la panificació
i l’altre al braceig. Cosa que confirmaria la importància social
d’aquest darrer. "És incontestable que la cervesa es convertí
en un element primordial de la dieta popular" arreu on s’estengué
"en un temps en el que l’aigua era sovint infectada i imbevible. La cervesa
contenia vitamines i proteïnes que ajudaven a mantenir la població
en el món de la salut". (Roger Proty)
"Protegida per l’alcohol, la cervesa
tenia un paladar molt més llarg (el gust es mantenia més
temps a la boca) que qualsevol altre aliment. Una barreja rica en vitamines,
la ingestió diària de la qual augmentava la salut i l’esperança
de vida, reduïnt malalties degudes a la desnutrició." (Alan
Eames).
Aquest darrer autor va fins a
afirmar que la cervesa, amb el seu efecte lleugerament euforitzant, combinat
amb els avantatges dietètics i sanitaris, contribuí decisivament
a la sedentarització de l’home!
Cal també prendre nota
del fet que el clima com el coneixem avui no ha estat sempre així.
Concretament, a Mesopotàmia i al Nord d’Àfrica, el temps
era probablement més calent i més humit que avui en dia.
Al final de la darrera glaciació, entre 4000 i 2000 aC, hi va haver
una pujada de temperatures que va arribar a uns dos graus de mitjana més
alts que ara, i plovia molt. Això va permetre o va conduir a una
revolució en la forma de vida dels homes que implicà la sedentarització
i la domesticació d’animals i plantes com ara el forment i l’ordi.
"Les primeres fermentacions alcohòliques
observades pels humans primitius -comenta la dra. Victòria Todo
Moncho- degueren ser fenòmens aïllats que es van produir espontàniament
en gerres on hom havia dipositat brous fets a base de fruites, plantes
o cereals. Segons la matèria prima, van aparèixer diversos
tipus de begudes alcohòliques produïdes per fermentació,
algunes de les quals han perdurat fins a avui sense gaires modificacions:
vi a partir del raïm, cervesa a partir d'ordi germinat, Chicha a partir
del blat de moro, vi de palma, pulque a partir del cactus, mezcal a partir
de l'agave, basi a partir de la canya de sucre, tapé ketan i saké
a partir de l'arròs, etc..."
En gairebé tots els pobles
prehistòrics, existeixen indicis que hom hagi elaborat begudes alcohòliques
a partir de tota classe i mena de productes de la terra.
Per provocar la fermentació,
els pobles primitius solien recórrer a la masticació de la
substància usada atès que la saliva sacarifica la fècula
i conté els elements vius que produiran la fermentació: els
llevats. Per aromatitzar la beguda, hom solia usar de tota classe de plantes
que infusava o simplement macerava en el líquid: baies de ginebró,
llavors de pastanaga silvestre i altres additius que acabaren essent substituïts
pel LLÚPOL.
Evidentment, un procés
tan complicat com el maltejat, no devia descobrir-se d’un dia per l’altre.
En un primer temps, el most s’obtenia de la mòlta i de la cocció
dels cereals, de manera que els sucres no devien "alliberar-se" gaire i
els pocs sucres fermentescibles presents en els cereals devien produir
molt poc alcohol. Per tant, aquest darrer no va ser altra cosa que un element
més en la paleta de gustos de la cervesa. Quan hom inventà,
segurament fent provatures i aprenent dels errors, el procés del
malteig, la cervesa passà a contenir més alcohol i a produir
els efectes annexes que veurem més avall en un poema Sumeri.
La història de la cervesa
té també connotacions de llegenda. N'hem recollit alguna:
Diuen que Osiris inventà
la cervesa: Sekhmet, la lleona era molt sanguinària i Râ havia
d'oferir-li sacrificis per evitar la destrucció del gènere
humà. Un dia aquest Déu, en lloc d'oferir sang humana a la
Deessa, la va enganyar oferint-li cervesa de sorgo, ben roja i espessa.
Llavors, la Deessa va quedar amansida i es transformà en la Deessa
Hahtor (la vaca, identificada amb el cel), "Deessa de l'embriaguesa, la
[...] i la música".
També diuen que Dyonisos,
divinitat entre alegre i tràgica del panteó grec, abans de
convertir-se en el misteriós Déu del vi a Grècia i
passar a ser el Bacus llatí, fou el Déu de la cervesa a Tràcia.
Però també hi ha
versions mítiques com en gairebé totes les coses l'origen
de les quals es perden en la nit dels temps:
[Ve-t'ho aquí que una llegenda
conta com la noble abadessa Wilgefortis von Uker-Braunschweig en la seva
norantena novena encarnació (tirant enrera en el temps) vivia en
la fèrtil Mesopotàmia. Tenia vint-i-set fills mascles. Wilgefortis,
dona poderosa, podia amansir els llops només mirant-los. Un pretendent
africà de sang reial li va regalar una lleona d'Etiòpia anomenada
Kafà que, en lloc de parir lleonets, va infantar una espiga d'ordi.
Wilgefortis va ordenar netejar, remullar i deixar reposar l'espiga de manera
que al cap d'un temps la natura la va convertir en malt. D'aquest malt
va néixer la primera cervesa. I quan els homes la provaren, volgueren
tenir-la per sempre més al seu costat.] |