Espanya i les joventuts catalanes
El juny de 1928, en plena dictadura espanyola, Francesc Cambó Batlle
publicà a la “Revue Bleue”, un article molt interessant titulat La
réalité hispanique, en el qual refutava unes apreciacions d’Antoni
Rovira Virgili referents a la necessitat que tenia Catalunya d’orientar
vers el Mediterrani i l’Orient la seva política. Les conclusions del Sr.
Rovira Virgili eren aquestes: "Catalunya, per raons de recíproca
conveniència, pot establir un lligam federalista amb Espanya. Però
aquest no pot ésser imposat per raons de naturalesa i geogràfiques. Car
demostren, ben al contrari, que l’ideal de Catalunya seria entrar en una
gran confederació llatina i mediterrània on conservés plenament la seva
personalitat".
En aquestes objeccions, el Sr. Cambó, en el seu
article esmentat, responia amb arguments històrics. Segons Cambó, una de
les equivocacions més lamentables de la diplomàcia catalana fou de
tombar-se d’esquena a les terres peninsulars, talment fou la política de
Jaume I el Conqueridor i
portar l’expansió catalana vers les terres mediterrànies. Creia el Sr.
Cambó que, malgrat les diferències profundes entre Castella i Catalunya,
diferències que també existien entre Euskadi i Portugal, i entre aquest
i Castella, diferències essencials entre aquests agrupaments ètnics, no
destrueix el fet d’una unitat geogràfica, la valor política de la qual
ha augmentat en el decurs de molts segles d’unitat històrica. El Sr.
Cambó resumia el seu article tot retraient aquesta absència, que
qualificava de lamentable, de la política catalana, dintre de la
política peninsular.
Ens sembla que no costaria gaire de
recollir, en els fets històrics dels períodes en què Catalunya ha romàs
sotmesa, per la força, a la política de Castella i que ha hagut de
conviure amb ella trossos d’història comuna per trobar-hi tots els
símptomes de la rebel•lió permanent entre l’esperit català i l’esperit
de Castella.
Davant de la monarquia austríaca a Espanya,
l’esperit català es mantingué en completa tibantor amb el govern
espanyol, malgrat que la política religiosa de la monarquia pogués ésser
acceptada per Catalunya.
Abats de Poblet, la influència dels
quals en la política catalana fou per molt de temps molt forta,
tingueren ja en aquella època lluites acarnissades amb el poder de
Madrid. Més que una convivència geogràfica i política, la convivència de
Catalunya amb l’Espanya de la monarquia austríaca fou una convivència
religiosa.
La monarquia borbònica, advinguda amb menys arrels
tradicionals i potser menys comprensiva de les diferenciacions de les
nacionalitats de les terres hispàniques, féu pujar a la superfície la
discòrdia permanent dels dos esperits i portà la resistència assimilista
de Catalunya a les masses populars. Fets que es poden resumir en els de
1640 i 1714.
Quan la invasió francesa, cal jutjar l’aportació
dels catalans al costat de les tropes espanyoles, contra les forces dels
generals de Napoleó, pels mateixos motius que durant la monarquia
austríaca, a Espanya feien semblar uns mateixos catalans i espanyols: un
idèntic esperit religiós. No podríem dir una mateixa concepció
religiosa, car si repasséssim els llibres dels nostres teòlegs i
tomistes d’aquella època no gaire brillant, hi trobaríem també elements
notables que es diferenciarien dels escriptors, religiosos castellans.
Les
proclames i les sàtires contra l’invasor francès, a les quals els
catalans anomenen “pàtria” a Espanya, no signifiquen altra valor que la
de la més completa desnacionalització en què estaven sumits els nostres
avantpassats en aquell període gris de la nostra història. Mossèn Jacint
Verdaguer, també ens ha parlat d’Espanya, en un llenguatge imprecís que
es contradiu amb les seves poesies patriòtiques més abrandades.
La
realitat històrica d’Espanya envers Catalunya ha estat sempre aquesta: o
assimilar-se o la guerra. Si Catalunya vol seguir els camins infinits
de la seva eternitat, no pot mirar Espanya amb altres ulls que els d’un
enemic. No diem ni mirar Espanya. Diem esguardar-la sempre amb ulls de
temença. En tot això altre, val més girar-nos-hi d’esquena.
I tampoc no diem girar-nos d’esquena, en el sentit de rancor i de menyspreu.
Els
sentiments deslliuradors de la pròpia pàtria no estan mai en pugna, a
cops ben al contrari, amb ideals humaníssims de fraternitat. Ho diem en
el més estricte sentit polític. Aquesta força que el Sr. Cambó creu que
trau en la Catalunya metròpoli de les terres ibèriques i que és
imprescindible per a accions exteriors, seria una força insòlita,
purament fictícia i que fallaria en els moments en què precisament
Catalunya en tingués més necessitat per a les seves expansions
exteriors.
La fortalesa bàsica de Catalunya, l’han de construir
els catalans mateixos, sense ingerències ni suports estranys a la nostra
essencialitat nacional: Nosaltres Sols, Nosaltres mateixos!
Si
donem un cop d’ull a la política contemporània, veurem, com han anat
fallant totes les temptatives catalanes de reconciliació amb Espanya.
Els
trenta anys de política catalanista evolutiva, duta quasi exclusivament
pels homes de la "Lliga Regionalista", avui "Lliga Catalana", fallaren
completament durant els temps de la monarquia, malgrat haver-la
apuntalada aquests homes en els seus moments més difícils. La monarquia
no respectà res de Catalunya i li tragué, finalment, allò que després de
molts esforços pogué aconseguir: la Mancomunitat de Catalunya.
Del
canvi de règim espanyol als nostres dies, veurem com els homes de la
República [espanyola] s’apressaven, al cap de dos dies de proclamada per
Macià la República Catalana, venir a Barcelona a fer-la desaparèixer,
malgrat els convenis contrets amb els catalans, a les Juntes
revolucionàries d’avant-República.
L’Estatut és una ombra del que
s’havia promès a Catalunya, com el mínim de les seves reivindicacions. I
no obstant, l’Estatut que elaborà Catalunya, ja disminuït de si, en
vistes a llimar possibles oposicions espanyoles, fou encara retardat i
trossejat, essent tasca àrdua i difícil, per no dir impossible, posar-lo
en marxa. Les dificultats d’aquesta marxa de reconstrucció d’aquest
feble règim econòmic seran augmentades pels obstacles que sorgiran
indefectiblement per part del poder espanyol.
Té l’Estatut encara
un altre aspecte. L’Estatut és el narcòtic, és la letargia de tota
vibració nacional. El 14 d’abril podia ésser un dia de grans
possibilitats catalanes i avui ens és una trista data. El pensament
català es deixà subornar a la visió espanyola de la nostra autonomia. I
ha estat Espanya la que ha especulat del moment únic i oportú, no
nosaltres els catalans. Creure conquestes del catalanisme el que uns
Guàrdies d’Assalt parlin en català, és una cosa idiota. Donar a entendre
al poble que l’Estatut és un avenç innegable per al reconeixement de la
personalitat, sols ho poden fer els polítics que per perdurar essent-ho
els cal allunyar tota possibilitat violenta i de sacrifici.
Les
dretes espanyoles s’han mantingut en la seva actitud rectilínia,
inflexible, tradicionalment espanyola, de franca oposició. Les esquerres
han jugat amb Catalunya el paper de bons amics. En la seva sinceritat,
no s’hi pot creure. Si realment aquestes esquerres haguessin estat
liberals, el dia 14 d’abril hagueren estat d’acord que Catalunya
recobrés plenament la seva llibertat nacional. El seu deure era fer
justícia a Catalunya.
Fem apel•lació als sentiments patriòtics de
la joventut catalana, perquè s’iniciï, a Catalunya, un nou i vertader
renaixement nacional. Que la joventut tingui un pensament catalanista
íntegre, en la tasca de reconstrucció interior. Deixar el
parlamentarisme espanyol, que definitiva col•laboració és deixar aquests
partits catalans que van sostenint un estat que sistemàticament no ha
fet justícia a Catalunya, plantejar la nostra qüestió nacional en els
seus termes vertaders i reals: lluita contra l’estat que reté la nostra
completa llibertat i la nostra sobirania. Que els doctrinarismes socials
no s’oblidi, per causa de la nostra defensa nacional, que no s’abandoni
aquesta pels postulats d’estament copiats d’inspiració jueva i
fermentats en altres països, inaplicables, exòtics a la psicologia
catalana. Aquí a Catalunya, la joventut sentirà també les estrebades de
la formidable reacció feixista que s’aixeca en tots els estats.
Segons
Keyserling, tal com Sainte-Beuve, cal esperar tot el temps per influir
damunt d’ell. Vaga reacció de feixisme, d’estatisme, de racisme,
d’antiindividualisme, antiespiritualisme. Tot això passarà. Recollim-ne
ara el que sigui aprofitable per al nostre enfortiment nacional.
Ja
que Paul Valery confessa que els pobles no s’han pogut deslligar de les
tradicions i que aquesta ona racista n’és una prova de la seva
eternitat immoridora. Nodrim la pàtria amb la nostra pròpia sava, del
seu propi pensament, de la seva pròpia política i àdhuc de la seva
pròpia economia. Siguem racistes d’una pàtria democràtica, ja que la
nostra tradició ho és, d’essencialment democràtica. Que el nostre
racisme sigui nacionalisme integral. Íntegre en la reconstrucció
interior. Íntegre, complet en la reivindicació nacional duta a
l’exterior.
Hem dit que les joventuts europees s’aixecaven al
crit de “La pàtria en perill!”. Si la joventut catalana vol participar
en aquesta revolució vital, en aquest ressorgiment d’energies nacionals i
no vol morir en l’atuïment i en la depauperació present. Si la joventut
catalana no es vol sumir en l’enviliment i en l’esclavatge, en la
indignitat i en el deshonor. Si vol sentir els batecs vibrants de l’hora
que passa, ha de sumar-se al nostre crit: “Nosaltres Sols!”
Perquè ella reviurà sota els plecs d’aquesta bandera nostra o no. Però sí que li caldrà forçosament emprar la nostra doctrina.
Daniel Cardona i Civit
Per la Pàtria i la Llibertat (1934)