Catalunya alerta!
Quan al 1914 Àustria, amb el pretext
d'obtenir una reparació per l'assassinat de Sarajevo,
presentà a la petita Sèrbia unes condicions
i un ultimàtum inacceptable. Car la finalitat era
destruir la seva independència i agregar-la a l'imperi
austríac. I quan aquest responia amb un no! categòric
a la intervenció diplomàtica i, a la vegada,
un contraultimàtum de França; i Alemanya,
al crit de "Deutschland über alles!", "Deutschland
gegen alles!", intervenia en favor de la seva germana
de raça. Aleshores Anglaterra feia seva la causa
dels aliats contra els imperis centrals, una onada d'estupor
va cobrir el món civilitzat en temença del
conflicte paorós que s'apropava. Per la mateixa
magnitud d'aquell conflicte mai no vist, es va creure
que l'esclat de la conflagració guerrera podia
encara ésser evitat per la diplomàcia. Aquesta
estava, però, tan desacreditada i esclavitzada
per la política que menaven els grans estats, que
la seva influència va ser inútil. Hagué
de cedir ràpidament el lloc a l'acció bèl.lica.
Àdhuc aquesta es presumí ja d'antuvi tan
horrible, que donà lloc que s'augurés en
quatre mesos, com a màxim, la seva possible duració.
Tots sabem com la guerra, malgrat haver estat molt més
horrible i cruenta d'això que tothom podia preveure,
durà quatre anys llargs, segant vides a milions,
destruint pobles, arrasant terres, portant dolor, tristesa
i desolació arreu per on passà i causant
la ruïna econòmica mundial. I no són
només aquestes les conseqüències de
la guerra, sinó que tant o més lamentables
són les de la postguerra que tots patim de present:
Les ambicions estatals. La desconfiança entre les
nacions. Llur reclusió moral de fronteres endins.
El tancament de duanes. La paüra del diner. La paralització
dels negocis amb la conseqüència inevitable
de l'augment progressiu d'obrers en atur forçós.
La misèria. La fam i, en fi, la ruïna de la
humanitat i la regressió de la cultura.
La psicologia moral col.lectiva dels pobles ha evolucionat
vers l'accentuació en grau agudíssim de
la lluita de classes. Semblava que després de l'horrible
lliçó de la guerra, per l'experiència
dels seus mals incalculables ocasionats a tots els estaments
socials que havien lluitat per la pàtria, costat
per costat en els camps de batalla, a les trinxeres, on
els pobres i els rics havien patit les mateixes malalties,
fam, set i fred. On per auxiliar-se i salvar-se mútuament
havien complert tants actes heroics sota la mateixa pluja
mortífera de metralla. Semblava, dic, que això
havia d'haver segellat una comprensió mútua
i afecte, un acostament moral i una unió material,
un respecte i tolerància envers totes les idees
religioses i socials dels homes. Per dissort, no ha estat
així, sinó ben al contrari. Els homes s'odien
més que abans i sembla que els dirigents de les
nacions, oblidant tots els horrors de la darrera guerra,
pensen solament i en preparen una altra, les desastroses
conseqüències de la qual són d'impossible
càlcul a la intel.ligència humana.
Quatorze anys són passats ja d'ençà
que la guerra fou materialment termenada. I malgrat això,
no s'ha pogut assolir la veritable pau mundial ni la tranquil.litat
espiritual entre els pobles ahir bel.ligerants.
La Societat de Nacions, organisme que costà tant
de crear amb la finalitat d'evitar tota altra guerra,
ha anat desprestigiant-se fins a l'estat crític
present, per tal com no ha estat realment una Societat
de Nacions per fer regnar la justícia, sinó
solament una Societat d'Estats, a la qual només
hi impera l'ambició i la conveniència política.
L'estat d'injustícia que presideix el fet de les
minories nacionals, demostra plenament que en els tractats
de pau no s'ha atès la justícia sinó
l'ambició i la força. Les mateixes nacions
que abans clamaven per tal com no eren ateses llurs minories
sota el jou d'altres nacions, avui fan igual i pitjor
amb les minories que s'han incorporat a les annexions
arbitràries de noves terres. Àdhuc amb aquestes
annexions no estan satisfetes. I les nacions cobegen eixamplar
més llurs dominis adquirint noves terres colonials.
Anglaterra no vol deixar cap de les que li han estat comanades
en "mandat" de la Societat de Nacions. França
no vol perdre les seves. Alemanya aspira a recuperar les
que li foren toltes durant la guerra. I Itàlia
treballa per acrèixer el migrat guany que creu
haver tret de la seva balançada contra els seus
amics germànics de la Triple, i enemics després,
en profit dels aliats, i desitja noves terres del nord
continental africà, on conduir l'emigració
dels seus fills, que augmenten d'un milió d'habitants
cada any. Àfrica és, doncs, el continent
cobejat a repartir.
La guerra serà, potser, entre les dues nacions
llatines i tindrà, tal volta, per principal camp
la mar Mediterrània. Potser serà, més
aviat, continental, si els contendents són també
les nacions centrals.
Sigui com sigui, si la guerra esclata, què farà
Catalunya? Catalunya, pel seu estat de constitució,
no li convé la guerra i necessita la pau amb l'exterior
per esmerçar totes les seves energies i les seves
forces en la formació i consolidació nacional
i estatal pròpies. En conseqüència
d'això, doncs, ¿Catalunya es troba en condicions
de parar els peus a l'Estat espanyol, en l'actuació
quixotesca que sembla que vol emprendre, com fan témer
les bravates governamentals i l'actuació diplomàtica
de l'actual situació política i la realitat
dels pressupostos del ministeri de la Guerra? O almenys,
¿Catalunya està en situacio d'inhibir-se
de tota cooperació amb l'Estat espanyol oficialment
i de manera eficaç que ens alliberi de compromisos
i complicacions exteriors?
Segonament, ¿regna a Catalunya un alt pensament
col.lectiu de consciència de la pròpia dignitat
nacional? ¿Existeix a la nostra terra un estat
psíquic sentimental de desig abassegador de redimir-se
de la situació denigrant de poble dominat i esclau,
i fer entrar Catalunya en el concert de nacions lliures
del món?
Entre els verament patriotes -no parlo dels de l'avinença
ni de la "conllevancia"- o sia dels qui volen
la llibertat absoluta nacional i estatal,¿hi ha
homes estadistes amb prou cultura, talent i clarividència
per conduir l'acció diplomàtica externa
i preparació tècnica per organitzar l'estructuració
independent de l'Estat Català?
Els joves que estan disposats a l'obediència, a
la disciplina i al sacrifici, ¿hi són en
nombre suficient perquè llur acció sigui
respectada i temuda? ¿Hi ha els quadres complets,
prou instrucció, l'utillatge tècnic necessari
i les reserves econòmiques indispensables?
Si en consciència, posant-nos la mà al pit,
podíem respondre satisfactòriament en aquestes
preguntes, ja no caldria fer-les. Car, si haguessin existit,
Catalunya no s'hauria deixat prendre la República
Catalana, ni sofert les claudicacions i vileses subsegüents.
¿Què farà, doncs, Catalunya si esclata
una nova guerra, i en especial si aquesta pren directament
o indirecta un caire mediterrani? ¿Romandrà
en expectació absolutament passiva, o, abúlica,
seguirà junyida a la voluntat i caprici del poder
espanyol; com s'és esdevingut a les diverses ocasions
que se li han presentat en el segle dinovè i en
això que va de l'actual?
Si convenia a Catalunya prendre part activa, ¿tornarà
a malbaratar i espargir estúpidament les seves
forces, lliurant sense caràcter oficial ni garanties
preestablertes, sinó altra vegada tan solament
com obsequi d'una organització personal sentimentalista,
uns quants milers de catalans perquè serveixin,
a un o altre camp, de "senegalesos" com a carn
de canó, perquè a l'hora dels tractats de
pau sigui, altra vegada també, pegada amb un despectiu:
"Pas d'histoires" (Clemenceau), i amb el desagraïment
i l'oblit més innobles? En canvi ¿no n'hi
haurà per alliberar el propi país de la
dominació estrangera?
Fa venir els colors a la cara i punyeix dolorosament el
cor, pensar això que la nostra dissortada pàtria
faria, si demà esclatava una nova guerra.
Reflexionem, doncs, els catalans patriotes i conscients.
Pensem que la guerra s'està preparant, que és
imminent. Que ja existeix de fet, malgrat totes les ficcions
i convencionalismes de la diplomàcia, com existeix
ja fa més d'un any entre la Xina i el Japó,
per Manxúria. Entre Perú i Colòmbia,
per la ciutat de Letícia. I entre el Paraguai i
Bolívia pels territoris del Xaco. No contrastant
que la guerra no hagi estat declarada oficialment.
Catalunya, per reeixir, necessita reunir totes les seves
forces i el concurs de tots els seus fills, de tots els
estaments i classes. Convé demostrar a l'obrer,
tant manual com intel.lectual i tècnic, que el
seu destí és el mateix del seu país.
Que la seva prosperitat està lligada a la de la
nació on viu i n'és fill. Cal demostrar
aquesta mateixa veritat al patró, tasca àrdua,
car hi ha en efecte qui, educat en un criteri de llibertat
absoluta, no concep l'abandonament, àdhuc mínim
i tan sols en aparença d'allò que ell creu
a tort i amb raó, el seu dret exclusiu. Cal fer-li
tocar amb les seves pròpies mans que l'exercici
inconsiderat d'aquest dret, topa amb el dret de l'obrer
a un mínim de consideració i d'existència.
Cal fer veure a tots, llurs situació d'inferioritat
moral a la qual els porta llur esperit d'inhibició
patriòtica i llur instint gregari de provincianisme
ridícul, i manca de dignitat personal i col.lectiva,
en deixar-se menar per gent estrangera que els tracta
com esclaus, sense cap lligam d'afecte ni interès
veritable per llur benestar material i llur dignificació
moral. Gent enemiga de llur pàtria, de la qual
blasma i se n'aprofita per esprèmer la sang dels
qui diu voler redimir.
Vivim verament una de les hores tràgiques de la
Història, a la qual les passions nacionals, portades
per l'ambició al paroxisme, llencen les unes contra
les altres, en un moviment de follia col.lectiva, les
nacions fetes per entendre's. Europa, encara panteixant
de l'horrible guerra del 1914-1918, està neguitosa
de noves guerres. Els estats es vigilen i sospiten mútuament
i es preparen per a una nova i més desesperant
lluita.
Catalunya, davant d'aquest estat de coses, necessita reconcentrar-se
en ella mateixa. Ha de desvetllar més i molt més
encara, l'autoconsciència de la seva personalitat
nacional. Ha de sentir i viure constantment la idea de
l'alliberació de la pàtria i vetllar alerta
els esdeveniments mundials. Ha d'estudiar la posició
que li cal prendre a cada cas, guiada només per
l'afany nacionalista, vers l'oportunisme profitós,
calculant fredament, sense sentimentalismes de cap mena.
I ha d'estat a l'aguait en obrar quan calgui, ràpidament,
amb valentia, sense vacil.lacions ni retrocedir per res.
Amb decisió als sacrificis necessaris per durs
i dolorosos que siguin, fins assolir la restauració
de la llibertat integral i la completa independència
de Catalunya.