De la baixa edat mitja fins al segle XII,
l’únic estament realment organitzat a Europa fou l’Església.
Per això també va ser la més rica. I per això
últim també va ostentar pràcticament el monopoli del
saber. I saber és poder.
L’Església va aconseguir ser un Estat
dins de l’Estat. Totes o gairebé totes les congregacions van anar
acumulant riqueses i moltes en negociaren una total o parcial exempció
fiscal argüint de l’ajuda que devien als pobres.
Originalment, la vida monàstica s’entenia
com una devoció, una dedicació en cos i ànima a Déu
i al desenvolupament de la fe. Teòricament, les regles havien estat
establertes per empènyer el monjo cap l’oració i l’austeritat.
La principal i més antiga regla coneguda, la de Sant Benet (segle
V), propugnava que els monjos havien de ser autosuficients : només
podien consumir el que produïen, i a més, ho havien de compartir
amb els pobres.
Però com atraus milers de pobres, de
peregrins mig pagans cap a la fe ? El discurs no convenç, i menys
si és en un idioma que no coneixes. Molt aviat, els monjos veieren
que s’asseguraven almenys l’assistència de fidels més o menys
convençuts si els omplien el pap. I això van fer gràcies
la cervesa. Van arrabassar el braceig a la dona i a l’eventual cerveser
professional i s’erigiren en els principals fabricants d’aquest beguda
alimentària de la seva època. Tot plegat sense pagar impostos.
Al revés cobrant-ne !
Evidentment, si no eres monjo i eres cerveser,
ho tenies molt, però que molt magre : segurament havies de comprar
l’ordi o el forment (impost), segurament no tenies una deu d’aigua i l’havies
de comprar o pagar drets d’ús. Segurament pagaries algun cànon
legal pel dret a exercir, i a més, molt segurament deuries satisfer
algun impost sobre la quantitat, la densitat i sobre les vendes. Total
que, més o menys com avui, si no pertanyies a un trust, t’ofegaven.
I com avui, t’apanyaves com podies. Si el teu article havia de ser més
car que el de la multinacional, havies de jugar amb el servei i la qualitat.
Els cervesers privats inventaren o tornaren
a introduir el GRUYT o GRUT. Era probablement la forma que havien tingut
de sempre les cerveseres sacerdotesses d’intentar controlar el fenomen
de la fermentació. Era una barreja d’herbes, probablement trinxades,
macerades, barrejades i processades de mil formes que, també probablement,
en més d’un cas, devien fer fermentar. ( Que sapiguem, el GRUYT
es componia entre altres coses de Murta - Myrtus -, de bruc - Èrica
- aquí torna a aparèixer l’escombra de la bruixa, de
romaní i de moltes altres plantes - com el llúpol - i baies
de tota classe).
Sabíeu que BRUIXA vé
de BRUC ? I que tal associació ve de la costum de les bruixes de
reunir-se enmig dels bruguerars i d’amagar-s’hi en cas de persecució
? no ? Doncs ara ja no ho podeu dir. Afegirem que antigament, les escombres
es feien de bruc...
Els cervesers començaren doncs a fer
la competència als monjos amb un producte més elaborat. Hom
passà de la CERVISIA, (cervesa, cervoise), a la BIÈRE, (Beer,
Bier, Birra) afegint-hi principalment llúpol (Beor en idioma cèltic).
Quan els senyors nobles i rics veieren el negoci del nou producte, passaren
a apadrinar-lo. I així començaren a aparèixer ciutats
o confraries que, com els monjos abans, negociaren els seus drets de fabricar
i comerciar amb cervesa de manera més o menys autònoma i
sense tanta pressió fiscal. En 974, l’emperador Otó II va
concedir el dret de fabricació de la cervesa a la ciutat de Lieja
sense cap contrapartida (aparent, afegiríem nosaltres). Cal dir
que la cervesa amb Gruyt devia conservar-se molt millor que la cervisia
gràcies a la presència dels astringents de les plantes.
De
manera que els monjos, almenys els de l’àrea mediterrània,
es passaren amb armes i bagatges al conreu del vi. Aquest si que es conservava
bé.
Retorn a dalt
|