LA PÀGINA MÉS CERVESERA DELS PAÏSOS CATALANS
ACOLLIDA
TAULA DE MATÈRIES
HISTÒRIA
ELABORACIÓ
ELABORACIÓ CASOLANA
ESTILS O TIPUS DE CERVESA
EL GUST I L'OLFACTE. COM FUNCIONEM 
LA DEGUSTACIÓ
DICCIONARI 
IMPLICACIONS SOCIO-CULTURALS
ESOTÈRICA DE LA CERVESA
CERVESA I SALUT
INTERNET
CURSETS DE DEGUSTACIÓ
CERVESA I CUINA
ARTICLES DE PREMSA
BIBLIOGRAFIA
REINHEITSGEBOT
IMPLICACIONS SOCIO CULTURALS
Versió resumida Versió completa
Sanitat
V.C.
Medecina
V.C.
Aliment
V.C.
Beguda ritual
V.C
Cosa de dones
V.C.
Cervesa laica, cervesa monacal
V.C.
Varietats d'ingredients
Cervesa i dones
(En Castellà)
Cervesa avui Reinheitsgebot avui
Versió completa
Cervesa laica,
cervesa monacal.
De la baixa edat mitja fins al segle XII, l’únic estament realment organitzat a Europa fou l’Església. Per això també va ser la més rica. I per això últim també va ostentar pràcticament el monopoli del saber. I saber és poder.

L’Església va aconseguir ser un Estat dins de l’Estat. Totes o gairebé totes les congregacions van anar acumulant riqueses i moltes en negociaren una total o parcial exempció fiscal argüint de l’ajuda que devien als pobres.

Originalment, la vida monàstica s’entenia com una devoció, una dedicació en cos i ànima a Déu i al desenvolupament de la fe. Teòricament, les regles havien estat establertes per empènyer el monjo cap l’oració i l’austeritat. La principal i més antiga regla coneguda, la de Sant Benet (segle V), propugnava que els monjos havien de ser autosuficients : només podien consumir el que produïen, i a més, ho havien de compartir amb els pobres.

Però com atraus milers de pobres, de peregrins mig pagans cap a la fe ? El discurs no convenç, i menys si és en un idioma que no coneixes. Molt aviat, els monjos veieren que s’asseguraven almenys l’assistència de fidels més o menys convençuts si els omplien el pap. I això van fer gràcies la cervesa. Van arrabassar el braceig a la dona i a l’eventual cerveser professional i s’erigiren en els principals fabricants d’aquest beguda alimentària de la seva època. Tot plegat sense pagar impostos. Al revés cobrant-ne !

Evidentment, si no eres monjo i eres cerveser, ho tenies molt, però que molt magre : segurament havies de comprar l’ordi o el forment (impost), segurament no tenies una deu d’aigua i l’havies de comprar o pagar drets d’ús. Segurament pagaries algun cànon legal pel dret a exercir, i a més, molt segurament deuries satisfer algun impost sobre la quantitat, la densitat i sobre les vendes. Total que, més o menys com avui, si no pertanyies a un trust, t’ofegaven. I com avui, t’apanyaves com podies. Si el teu article havia de ser més car que el de la multinacional, havies de jugar amb el servei i la qualitat.

Els cervesers privats inventaren o tornaren a introduir el GRUYT o GRUT. Era probablement la forma que havien tingut de sempre les cerveseres sacerdotesses d’intentar controlar el fenomen de la fermentació. Era una barreja d’herbes, probablement trinxades, macerades, barrejades i processades de mil formes que, també probablement, en més d’un cas, devien fer fermentar. ( Que sapiguem, el GRUYT es componia entre altres coses de Murta - Myrtus -, de bruc - Èrica - aquí torna a aparèixer l’escombra de la bruixa, de romaní i de moltes altres plantes - com el llúpol - i baies de tota classe).

Sabíeu que BRUIXA vé de BRUC ? I que tal associació ve de la costum de les bruixes de reunir-se enmig dels bruguerars i d’amagar-s’hi en cas de persecució ? no ? Doncs ara ja no ho podeu dir. Afegirem que antigament, les escombres es feien de bruc...

Els cervesers començaren doncs a fer la competència als monjos amb un producte més elaborat. Hom passà de la CERVISIA, (cervesa, cervoise), a la BIÈRE, (Beer, Bier, Birra) afegint-hi principalment llúpol (Beor en idioma cèltic). Quan els senyors nobles i rics veieren el negoci del nou producte, passaren a apadrinar-lo. I així començaren a aparèixer ciutats o confraries que, com els monjos abans, negociaren els seus drets de fabricar i comerciar amb cervesa de manera més o menys autònoma i sense tanta pressió fiscal. En 974, l’emperador Otó II va concedir el dret de fabricació de la cervesa a la ciutat de Lieja sense cap contrapartida (aparent, afegiríem nosaltres). Cal dir que la cervesa amb Gruyt devia conservar-se molt millor que la cervisia gràcies a la presència dels astringents de les plantes. De manera que els monjos, almenys els de l’àrea mediterrània, es passaren amb armes i bagatges al conreu del vi. Aquest si que es conservava bé.
Retorn a dalt