LA PÀGINA MÉS CERVESERA DELS PAÏSOS CATALANS
ACOLLIDA
TAULA DE MATÈRIES
HISTÒRIA
ELABORACIÓ
ELABORACIÓ CASOLANA
ESTILS O TIPUS DE CERVESA
EL GUST I L'OLFACTE. COM FUNCIONEM 
LA DEGUSTACIÓ
DICCIONARI 
IMPLICACIONS SOCIO-CULTURALS
ESOTÈRICA DE LA CERVESA
CERVESA I SALUT
INTERNET
CURSETS DE DEGUSTACIÓ
CERVESA I CUINA
ARTICLES DE PREMSA
BIBLIOGRAFIA
REINHEITSGEBOT
IMPLICACIONS SOCIO CULTURALS
Versió resumida Versió completa
Sanitat
V.C.
Medecina
V.C.
Aliment
V.C.
Beguda ritual
V.C
Cosa de dones
V.C.
Cervesa laica, cervesa monacal
V.C.
Varietats d'ingredients
Cervesa i dones
(En Castellà)
Cervesa avui Reinheitsgebot avui

Versió completa
Varietats d'ingredients

Cada país o cada cultura cuina i menja el que troba en el seu propi territori. Avui sembla que això abraci tots els productes del mercat mundial. Aital cosa és possible gràcies a la tecnologia, a la cadena de fred, a les cambres frigorífiques en les que els aliments collits molt abans del seu punt ideal, maduren artificialment a temperatures controlades etc. etc. Així mengem, i així degustem...

El mateix formatge no és altra cosa que una forma de conservar la llet...

El cas és que en altres èpoques, el que menjàvem no podia procedir de gaire lluny. Per tant ens alimentàvem del que creixia i pasturava en la proximitat. Això ha determinat en gran part les cuines tradicionals. Aquestes sempre ho són d’algun lloc. I el que fa diferent aquest lloc i la seva cuina dels altres, són els ingredients que hom fa servir. Si faig servir Cúrcuma, difícilment estaré cuinant un àpat típicament holandès, i si empro ordi, no estic fabricant cervesa a Mongòlia exterior perquè allà no es conrea. És tan simple com això.

Allà on s’ha adaptat bé l’ordi, l’han conreat i n’han fet cervesa, allà on creixia millor el blat l’han emprat pel que feia falta. El mateix passa amb altres cereals com el MILL, el SÈGOL, el SORGO, l’ARRÒS, el BLAT DE MORO i altres. Com ja ho hem dit, pel que fa a la cervesa, mentre hi hagi algun sucre fermentable, dòmino ! De fet es pot fer cervesa (i se’n ha fet) de grans d’Araucària (una mena de pi americà del sud), de garrofa, d’aglà d’alzina, de mandioca, de sègol, de civada, arròs, de blat de moro, de mill, de sorgo, d’escorça de palmera, de plàtan verd, de moniatos, de rel de gengibre i no acabaríem mai. Detallem-ne algunes varietats :

Cervesa de plàtan :
En els altiplans d’Uganda i de Rwanda, en unes zones on no creix l’ordi ni el forment, es fa cervesa de plàtans verds coneguda amb el nom de POMBE. És una cervesa densa, molt efervescent una mica àcida i és molt nutritiva i vitaminada a més de ser baixa en alcohol. El secret de la fabricació d’aquest beuratge és propietat de les dones, i elles són les que saben el grau exacte de maduració del plàtan per tal d’elaborar la cervesa. En efecte, si el plàtan és massa madur, la cervesa es "farà" massa i si és massa verd, no hi haurà prou sucre per a la fermentació. L’elaboració d’aquest aliment és molt complicada. Valgui per a nosaltres citar l’assaonament amb herbes i la presència de palla i d’un altre cereal. El ferment és també una mescla rara de coses que tarden cinc dies en elaborar. Com ja hem dit, el fet que aquesta barreja provoqui la fermentació, és aleatori, però quan funciona dóna una beguda molt subjecta a variacions, molt semblant al pa de cervesa dels Sumeris. Aquesta cervesa alimenta adults i nens. Tots treuen la palleta i xumen en aquell líquid.
Retorn a dalt
 
 
 
Cervesa de mill :
Ja fa uns quants mil·lenis que els Africans van domesticar el mill. Els MILLS hauríem de dir puix que sota aquest nom es coneixen dotzenes de cereals diferents.

Mill : nom vulgar de diverses gramínies - setaria italicum, panicum miliaceum, milium, etc.- Planta anual de vegetació molt ràpida que requereix un clima calent i unes terres lleugeres, arenoses, calcàries o granítiques.

De fet, per exemple, el SORGO és un tipus de MILL (Mill gran). Fa cinc o sis mil anys, ja es cultivava a Abissínia i a la zona del Sudan i del Txad. És possible, d’altra banda, que aquestes zones veiessin els començaments de l’elaboració de la cervesa a l’Àfrica atès que, les cultures instal·lades en aquells països estaven en contacte directe amb Egipte.

Etiòpia ens ofereix una curiositat : una part dels seus habitants, els XIMITES, provenien de les ribes de l’Eufrates i elaborava un cervesa d’ordi, de locar i de durah, (SORGO) molt abans que ho fessin els egipcis.

A Alt Volta (Haute Volta), a l’oest d’Àfrica, la cervesa de mill és una institució. Es diu DOLO i l’elaboren una multitud de dones i es comercialitza al carrer i a les tavernes (cabarets). Només a Uagadugu no n’hi ha menys de 600 i produeixen fins a 20.000.000 de litres anuals !

És de color castany clar quan és acabada de fer, i més fosca a partir del dia següent, efervescent i escumosa i te un fort aroma de mill i de llevat. Quan és fresca, encara bombolleja una mica, però el seu gust raspós, lleugerament àcid i la seva consistència són sorprenents. (P.Duboë-Laurence, C. Berger)

Autèntic poder econòmic que ofereix un notable exemple de resistència als efectes del colonialisme, les doloteres, (les dones productores de DOLO) s’ajunten en corporacionsque organitzen reunions, estableixen preus, defensen col·lectivament els seus interessos, i organitzen una assistència de tipus mutu. Tant els poders més alts com els locals han de comptar amb elles i amb una influència que es cristal·litza en el "cabaret", lloc molt freqüentat on la gent es reuneix per beure, ballar o discutir.

El DOLO es fabrica gairebé com les cerveses occidentals. Però no té llúpol. En el seu lloc se li posen unes plantes amargues (cassia, balamites( ?)) ; algunes llavors de ricí o de sisal per treure l’acidesa excessiva ; polpa ensucrada de cassia per augmentar la graduació alcohòlica ; rels de mill per afegir un efecte calmant o bé una mica de datura metel (família de la "hierba del diablo" pels que han llegit Castañeda), una solanàcia molt tòxica actualment prohibida. Tot això sense oblidar les fulles de tabac o de pebre...

Cassia : (nom llatí. Del gr. kasia : canyella) Fruita d’un arbre que creix principalment a Egipte (en fr. cassier) i a la Índia. De la família de les lleguminoses. Es tracta d’una llarga beina (com una garrofa o com una fava) la polpa de la qual du sucre, goma i tanins ; s’usa com a laxatiu i com a purgatiu

Sisal: planta semblant a l’atzavara de la família de les amril·lidàcies (Agave sisalana) molt resistent a la sequedat i que forneix unes fibres bastes que serveixen per a fabricar cordes i cordills.
Retorn a dalt
 
 
 

Cervesa de mandioca :
El primer testimoni sobre la preparació de cervesa de mandioca pels TUPÍS, poble de la costa brasilera, data de 1557 : "... les dones arrenquen rels de mandioca i les posen a bullir en cassoles. Quan han bullit bé, aboquen l’aigua en un recipient i deixen que les rel es refredin una mica. A continuació vénen les noies i es posen a mastegar-les posant després la pasta en un tercer recipient. Després d’haver mastegat totes les rels, tornen a omplir el recipient d’aigua, remouen la mescla i la tornen a escalfar.

Llavors aboquen tot allò en gots exclusivament destinats a aquest efecte, com passa a cas nostra amb les botes, i les mig enterren. Llavors l licor comença a fermentar i, al cap de dos dies, està a punt de ser consumit : és espès, molt embriagador i altament alimentari..." (Hans Staden. Història i descripció vertadera d’un país habitat)

La MANDIOCA o IUCA és un arbust que pot arribar a tenir entre 1 i 5 metres. Només es pot aprofitar la rel per fer cervesa puix que són riques en midó. Els TUPI-NAMBA reserven la feina de mastegar la rel a les noies verges o almenys castes, però tothom participa a les libacions religioses que poden allargar-se fins a tres dies. I totes les ocasions per organitzar aquestes festes.

Els TUPI-NAMBA van desaparèixer en els segles XVII i XVIII, exterminats pels colons, però avui en dia, en el fons de la selva amazònica, encara es fa cervesa de mandioca de la forma que es feia en el segle XV i amb la mateixa finalitat religiosa i festiva. En aquestes regions, la fermentació compleix la important funció de potabilització de l’aigua. Hem volgut incloure aquest exemple per il·lustrar el fet que el llevat, com ho hem dit en la pàgina Alquímia de la cervesa (p.5), es troba entre altres llocs a la boca dels humans i dels (altres) animals. La masticació del mandioca provoca, en primer lloc una ruptura o simplificació de sucres per mitjà de l’amilasa de la saliva, i en segon lloc, una "infecció" de la massa amb llevats capaços de fer fermentar els sucres.
Retorn a dalt
 
 
 

El Saké :
Han dit que el saké era un licor ; han dit que era un vi ; i no és cap d’aquestes dues coses . És simplement una cervesa d’arròs. És cert que no en té l’aspecte : ni és escumós, amb prou feines té color ni és carbonatat. Pot tenir entre 10 i 20º d’alcohol, cosa que en fa la cervesa més forta del món. Però en la seva elaboració no intervé cap destil·lació ni maceració de cap mena. Repetim-ho : és cervesa d’arròs.

La fabricació del SAKÉ es divideix en tres fases distintes.

a) Preparació de l’anomenat llevat japonès :

Aquesta primera fase serveix tant per preparar Soja, com Misu (sopa japonesa) com SAKÉ. Es trenca o parteix l’arròs després de treure-li la clofolla, sotmetent-lo a l’acció del vapor, per obtenir un engrut. Després hom estira aquesta massa sobre catifes de palla i en sotmet una part a l’acció del fong ASPERILLIUS ORIZAE en ambient calent. El treball d’aquest fong augmenta la temperatura de l’engrut de 20 a 40ºC. Però, fins allà on hem pogut saber-ho, no es tracta d’una fermentació. És la multiplicació d’un fong.

Després es fan petites tabletes que s’apilen i amassen cada 24h i es deixen assecar. Al cap de 2 o 3 dies, la massa està ocupada per un miceli blanc.

Miceli : Conjunt d’hifes que constitueix el tal·lus d’un fong i d’alguns bacteris.
Hifa : en els fongs, cadascun dels elements filamentosos que constitueixen el miceli.
Tal·lus : Cos vegetatiu no diferenciat en arrel, tija o fulles, i mancat de veritables teixits.

En aquest estadi, la massa rep el nom de KOJI. El KOJI conté un enzim molt actiu que inverteix la sacarosa i la lactosa de manera que la seva acció és molt més profunda que la de la diastasa del malt, o la investina del llevat de la cervesa. El SAKÉ es fa a partir del KOJI.

b) Preparació del MOTOH.

En un recipient de fusta, hom barreja el KOJI amb arròs acabat de bullir i n’obté unes farinetes fluides. Hom ho escalfa durant uns quants dies introduint dins la massa recipients amb aigua calenta (talment un bany Maria al revés) i llavors comença la fermentació acompanyada de formació d’escuma. Es manté aquesta fermentació a 37ºC durant 30 o 40 dies i al final, el KOJI s’ha convertit en MOTOH, amb una graduació de 10º d’alcohol.

c) Preparació del SAKÉ :

Es torna a fer una barreja amb arròs acabat de bullir, KOJI i MOTOH afegint-hi una mica d’aigua. Aquesta barreja entra en fermentació produint escuma altre cop. Quan ja no fa escuma (al cap de 8 o 10 dies) hom filtra el líquid fermentat. Llavors ho deixen reposar un temps. Després ho tornen a escalfar a 44ºC i l’emmagatzemen en calderes. I ja està.

El SAKÉ es pot servir fred (amb gel) o calent (aprox. 50ºC). En el segon cas, no es pot escalfar més d’un cop perquè perd tot els seus aromes.

El SAKÉ és més d’un cop mil·lenari i és un element cabdal de la cultura japonesa. Quan el TÈ va ser introduït en 805 dC, el SAKÉ feia temps que era la beguda festiva per excel·lència. El te va ser adoptat per l’emperador i els nobles com a beguda distingida i també formava part del ritual importat per monjos budistes de la secta TENDAI. El Saké es va mantenir lluny de les cerimònies religioses i de la distinció i va seguir sostenint la festa, el desbordament, la xauxa i la xerinola. Fins i tot ha resistit les envestides destructores de la industrialització a ultrança.
Retorn a dalt
 
 
 

El Kwass :
Com ja ho hem dit i repetit, cada poble s’alimenta (o s’alimentava) amb els aliments que els donava la natura en terres pròpies. Als països actualment eslaus, moltes terres són de composició pobra i àcida i el clima no és favorable a gaires filigranes agrícoles. En aquests llocs, el sègol, com a la muntanya, es fa millor que qualsevol altre cereal. Per tant, el pa i la cervesa es faran més fàcilment amb aquest cereal.

En 996, Sant Vladimir, després gran Duc de Rússia, sortia a ocupar-se dels pobres armat d’una tina de KWASS, una beguda alimentària feblement alcohòlica feta a base de sègol. Era la beguda dels pagesos, dels mujiks, que molts anys més tard, es feu popular fins i tot a la cort del Tsar. Això abans de la introducció de la cervesa anglesa (concretament de l’Imperial Stout).

En aquella zona del món, aquella beguda rep els noms de BRAGA, KWASCHA, GEISELITZ i, evidentment KWASZ.

Ens refereixen que la "Crònica de Nèstor", una relació històrica composta per en Nestor, (un monjo de Kíev considerat el primer historiador d’aquelles contrades -1056-1114), diu que el KWASS ja existia 1000 anys aC. També parla d’hidromel.

El KWASS és un tipus de cervesa i existeixen una munió de receptes diferents, aromatitzades amb herbes o amb espècies, més o menys denses i més o menys alcohòliques. Se sol fer amb farines crues de forment, d’ordi, de sègol, de civada, de fajol (FAGOPYRUM) o d’aquests mateixos cereals maltejats, o encara, d’un barreja d’ambdues formes de cereals.

Vet aquí una recepta :

Es posen a bullir 20l. d’aigua, s’hi afegeixen 400g. de sègol en farina i 800g. de farina de sègol maltejat. S’ha de barrejar bé per que no es facin grumolls. També s’hi afegeixen 800g. de pa de sègol i es deixa bullir una bona estona. Després hom ho deixa refredar i més tard es cola la mixtura. Llavors s’hi afegeixen 600g. de sucre i entre 60 i 100g. de llevat o de KWASS vell. Es remena molt bé i es deixa reposar dos dies al cap dels quals hom aboca el beuratge en recipients que es tapen i on hi ha panses (les panses duen un ferment a la seva pell). Al cap de dos dies més, el KWASS està a punt de solfa. Com ho hem dit, sovint s’hi posa hidromel o simplement mel., D’aquesta manera i mitjançant el sucre la beguda serà més alcohòlica, per en qualsevol cas, no passa dels 1,2 graus. També hi ha qui hi afegeix fruites i/o herbes. Avui en dia es fa de forma semi-industrial i també de forma domèstica.
Retorn a dalt