LA CERVESA EN EL MÓN.
Un aliment; sanitat;
beguda
ritual; una cosa de dones; cervesa
laica, cervesa monacal; els ingredients;cervesa
casolana;
La cervesa que coneixem només és
una variant del que és realment aquest producte en el món.
I la manera que tenim de concebre-la també és bastant exclusiva
d’Occident.
Si ens passegem una mica pel món i observem
com conceben i fan la cervesa altres civilitzacions, ens ajudarà
a comprendre millor el cas que ens ocupa.
UN ALIMENT
Cal doncs que ens adonem, en primer lloc que,
històricament, la cervesa es concebé com a aliment. Solia
ser molt més espessa i fosca que la actual. Originalment consistia
en una sopa de pa fermentada. Era com una manera de repartir i multiplicar
el pa: dissolt en aigua. Durant molt de temps, en l’antiguitat, l’ordinari
d’un plebeu es constituïa essencialment de pa i d’alguna beguda com
aigua, vi o cervesa.
Evidentment, fins i tot en èpoques de
penúries, hi ha qui segueix vivint en l’abundància. I aquests
poden refinar i ostentar tant com els ho permet el poder adquisitiu (sovint
adquirit de forma èticament més que dubtosa). Així
és com també es pogueren veure cerveses de tast o per a desalterar
en èpoques remotes.
Cal però que retenim que, fins a ben
entrat el segle VINT (XX), el concepte alimentari de la cervesa no desaparegué.
Concretament, la PORTER fou inventada per uns metges de Londres en 1755
per alimentar els treballadors més pobres de la industrialització
que llavors començava.
Retorn a dalt
SANITAT
L’altra idea que hem de retenir, és que
la fermentació és un fenòmen que provoca entre altres
coses la producció d’alcohol i que aquest és prou bactericida,
de manera que en molts llocs del món actual i aquí mateix
en èpoques pretèrites, la fermentació era l’únic
procediment que permetia la ingestió d’aigües potabilitzades.
Antigament, a Europa i actualment en més
d’un lloc de les selves de Viet-Nam i de Malàsia, la cervesa es
pot considerar com a element pel manteniment de la salut. Independentment
dels components propis de la cervesa com l’àcid fòlic i les
diverses vitamines que són positius per a la salut, hom solia afegir
plantes i altres components que entraven dins de la farmacopea popular.
Així és com hem de considerar també l’aspecte "medicinal"
de la cervesa.
Retorn a dalt
BEGUDA RITUAL
La cervesa és una beguda fermentada.
I la fermentació és un fenomen de comprensió relativament
recent. De manera que els nostres avantpassats es buscaren unes explicacions
que els permetéssin comprendre i conviure amb el fenomen. Establiren
doncs un lligam estret entre la fermentació i el seu producte amb
les forces invisibles però palpables de la Mare Terra. Així
és com les begudes alcohòliques reberen un tracte sagrat
en gairebé totes les cultures antigues. En alguns llocs eren considerades
fins i tot aptes per a ofrenes i en altres, es considerava que en el paradís
el guerrer bevia cervesa a dojo, servida per esplendoroses Walkíries.
A més, la cervesa contenia o podia contenir
plantes o herbes que també eren considerades sagrades com ara el
vesc o també podien contenir decoccions i infusions hal·lucinògenes
que permetien el contacte amb el mon dels esperits.
La cervesa no era només una beguda o
un aliment. Constituïa un element bàsic sagrat i religiós
de molts pobles pre-cristians.
Evidentment, quan arribà el cristianisme,
tot això fou absorbit o suprimit.
Retorn a dalt
UNA COSA DE
DONES
Tradicionalment, fins fa poc, l’elaboració
dels aliments és reservat a les dones. Això ha rebut, en
el nostre segle, una connotació negativa de servei i d’esclavatge
que es pot considerar legítimament abusiu.
Però la història no sempre ha
menystingut el paper de la dona. I de fet, en matèria de cervesa,
durant mil·lennis, l’elaboració de la cervesa fou reservada
a les sacerdotesses donat que la cervesa tenia, com ho hem vist, un important
paper religiós i ritual.
I, de fet, si l’elaboradora s’equivocava, els
Déus podien sentir-se ofesos i castigar severament tota la comunitat.
Per tant, les sacerdotesses havien de ser competents i "pures". Tant és
així que, durant el període de menstruació, tant a
Amèrica entre els Inques com a Europa entre els Celtes, no podien
elaborar la cervesa.
El paper de la dona elaboradora de cervesa perdé
vigor amb la pèrdua de sacralitat de la cervesa. Quan aquesta es
convertí en una qüestió industrial, els homes primer,
i després els monjos s’apropiaren de la funció i del producte.
Tot i així i en certs llocs com ara Anglaterra,
les dones conservaren la funció cervesera i màgica fins ben
entrat el segle XVI. En efecte, en aquell país, les cerveseries
es podien identificar gràcies a una escombra de bruc penjada o erta
a la porta de la taverna. El bruc i l’escombra són clars senyals
de bruixeria...
Retorn a dalt
CERVESA
LAICA, CERVESA MONACAL
Originalment, a Europa, la cervesa, si bé
és una qüestió sagrada, no té res a veura amb
el Cristianisme. Ans al contrari: la cervesa i el que representava era
l’enemic a destruir.
El Cristianisme tingué dos comportaments
distints. Al Sud del Pirineu, on la cervesa tenia una fama extraordinària
(veieu història), s’implantaren en lels llocs sants, convertint-los
en cristians i substituiren la cervesa pel vi puix que el raïm era
de més facil conreu en aquestes terres.
Al Nord, ocuparen també els llocs sants
però adoptaren la cervesa i, allà, com que ben ràpidament
disposaren de terres pogueren establir una competència de preu important
amb les tavernes de "bruixes" i amb els cervesers. En efecte, els monjos
eren autosuficients. De manera que ni l’ordi ni el forment ni l’aigua ni
les herbes aromàtiques els costaven gaire diners. Així podien
regalar la cervesa als peregrins, cosa que no podien fer els productors
seglars.
Els monjos feien CERVISIA. La cervesa era feta
amb ordi, forment o espelta i duia tota classe i mena d’herbes aromàtiques
a l’estil del que ja havien fet els
Egipcis abans.
Llavors aparegué els LLÚPOL. Existeixen
moltes versions d’aquesta introducció. No hem optat per cap d’elles.
Només direm que durant un temps, aquesta planta tingué molt
mala fama entre els monjos de manera que els laics l’adoptaren gairebé
com a signe distintiu del seu producte. La cosa tingué força
èxit. El llúpol és anomenat en diversos idiomes cèltics
quelcom com beor o bior, paraula que molt probablement ha donat pas a "bière",
"Bier", "Beer" o "birra". Aquest canvi de denominació és
el resultat d’una batalla guanyada pels cervesers laics europeus. En poc
temps, els monjos s’adonaren de l’èxit del llúpol i l’adoptaren.
Al sud del Pirineu, la cervesa amb llúpol
no arribà: així és com no disposem de cap vocable
nou basat en el llúpol i, per això encara usem el vocable
d’orígen llatí escampat pels frares: CERVESA, CREVEZA, CERVEJA.
Retorn a dalt
ELS INGREDIENTS
La definició de la cervesa és
que estracta d’un cereal remullat en aigua i fermentat. Almenys aquesta
és la definició de les cerveses occidentals. Així
és com s’han fet i es fan cerveses de MILL, SORGO, SÈGOL,
ORDI, CIVADA, ARRÒS, FORMENT, FAJOL i BLAT DE MORO per només
citar-ne alguns.
Les cerveses de blat de moro pertanyen a les
civilitzacións centre i sud americanes. El sorgo i el mill s’utilitzen
entre altres coses a l’Àfrica. Concretament a l’Alta Volta, aquesta
cervesa es diu DOLO i les DONES que l’elaboren, les DOLOTERES. Es reuneixen
en poderoses associacions que marquen preus i defensen els seus interessos.
Han arribat a tenir un pes social i polític local notable.
Però també es fan cerveses de
plàtan a l’Àfrica que, encara que siguin de fruita són
considerades cerveses. Se’ls diu POMBE i són gairebé una
institució en els països on les fan les DONES.
També s’ha fet i es fa cervesa de mandioca.
Aquest cas és interessant perquè il·lustra un altre
orígen dels ferments: la mandioca tal com el blat de moro és
preparada mitjançant masticació de les DONES que l’elaboren.
La redueixen en pasta que després escupen en un recipient on després
de diverses manipulacions donarà naixement a la cervesa.
També es considera cervesa el SAKÉ
oriental. En efecte es tracta de la fermentació d’arròs.
Concretament, l’arròs es bull i després es contamina amb
un tipus particular de fong. Aquesta operació es reprodueix diverses
vegades afegint cada cop més arròs bullit fresc. Quan tot
plegat ha fermentat es filtra. El saké es serveix un cop completada
la fermentació: no és carbonatat.
Retorn a dalt
CERVESA CASOLANA
De molt antic, en molts llocs del món,
la cervesa, abans de ser una indústria, fou un producte de gastronomia
domèstica. En alguns llocs del món, això s’ha perdut
i en alguns altres, la tradició s’ha més o menys mantingut.
Fins i tot en alguns llocs com casa nostra, lloc cerveser per excel·lència
a l’època romana, s’està recuperant el fet d’elaborar cervesa
a casa. Ho podem considerar una ocupació, una afecció o el
que sigui. Però recomanem als més interessats que provin,
Hi ha diverses adreces a l’Estat i moltes a l’estranger on es pot adquirir
el material i la matèria prima per a l’elaboració de la cervesa
a casa. També hi ha una infinitat de pàgines WEB sobre aquesta
qüestió. El fet es diu HOME BREWING en Anglès, HAUS
BRAUEN en Alemany. Al pub Absolut, organitzem un curset d’elaboració
casolana de cervesa a l’any.
Retorn a dalt
|