Com en la resta del món, en la Europa
pagana, la cervesa, consumida pels homes, és exclusivament preparada
per les dones. No només en virtut dels seus talents culinaris, desenvolupats
després de molts mil·lenis de quedar-se a casa. En efecte,
mentre l’home caçava., ella recollia, plantava, arrencava, cavava,
barrejava, aixafava, premsava i fermentava. Ella es feia responsable de
la recol·lecció de tots els aliments (que no fossin carn),
ella els transformava i ella es preocupava de conservar-los. En tot això
era una sacerdotessa. I en la cervesa, també complia un paper ritual
elaborant-la, amb tot l’aspecte màgic que ja hem comentat, i en
les libacions que acompanyaven el seu consum.
La responsabilitat era important. N’hi havia
prou que la dona no fes correctament la seva feina per que els Déus
es neguessin a intercedir en el miracle de la fermentació i en altres
necessitats que tenien els humans. La dona, en el seu paper màgic
de processament dels aliments, havia de ser capaç d’invocar els
Déus. Per això, no se’ls permetia tocar res mentre tenien
la menstruació (considerada aquesta "impura" i, per tant, indigna
del comerç amb els Déus o els esperits - o qui estigués
de guàrdia aquell dia). Si no hi havia cervesa, o si era dolenta,
no hi havia cerimònia (A qui se li acudiria presentar un producte
mal fet en libacions amb forces que et podrien destruir en un obrir i tancar
d‘ulls ?)
En tota l’Europa pagana, no hi va haver cap
lloc en el que l’elaboració de la cervesa per les dones fos considerada
una simple habilitat culinària. La dona, tant en qualitat de sacerdotessa
com en qualitat de cervesera tenia una funció central en la celebració
dels sacrificis propiciatoris (fins i tot en els més sanguinaris).
De la mateixa manera que, avui en dia encara,
els ferrers i els minaires d’algunes zones de l’Africa són considerats
mags i sacerdots
Amb la cristianització d’Europa, el
paper i la jerarquia de la cervesera perden la seva riquesa original. A
partir dels primers segles de la nostra era, el vi adquireix un protagonisme
que roba a la cervesa. Aquesta es retira amb la seva elaboradora cap l’ús
i l’abús laic, popular i familiar. En els pobles nòrdics
s’aixeca una forta resistència : el vi estova el caràcter
diuen, i venia amb una religió que no feia amb ells.
Després de la caiguda de Roma, una segona
onada conqueridora envaeix Europa. Menys sorollosa però més
eficaç i a més llarg termini. No per això és
menys violent : ocupa llocs sagrats, modifica costums, destrueix santuaris,
prohibeix la festa i la libació...L’Església lluita obertament
contra les pràctiques "bàrbares". Les darreres resistències
cauen, al Nord d’Europa, al segle X. La cervesera encara lluita darrere
les seves calderes i els seus fogons, però la seva activitat quedarà
encara més relegada a casa o a la taverna, als albergs i a les fondes
que jalonen les rutes comercials. A Anglaterra com a l’Imperi carolingi,
es restableix la vella costum galo-romana d’assenyalar aquests llocs amb
una escombra a guisa d’insígnia. (aquesta usança ens reporta,
sense que ho vulguem, a la costum de representar les bruixes muntades en
escombres).
Amb el canvi de caràcter, la fabricació
de la cervesa, convertida en comerç, passa progressivament a les
mans dels homes exceptuant els llocs on el braceig es manté en àmbits
domèstics. Només cal destacar Katharina von Bora, cervesera
de professió que hagué d’abandonar la faceta pública
del seu ofici quan es casà amb en Martí Luter... Es pot resseguir
el braceig femení fins a avui en dia però cal dir que, o
bé aquesta activitat és exclusivament domèstica, o
bé es troba en seriós perill d’extinció.
Retorn a dalt
|