LA PÀGINA MÉS CERVESERA DELS PAÏSOS CATALANS
ACOLLIDA
TAULA DE MATÈRIES
HISTÒRIA
ELABORACIÓ
ELABORACIÓ CASOLANA
ESTILS O TIPUS DE CERVESA
EL GUST I L'OLFACTE. COM FUNCIONEM 
LA DEGUSTACIÓ
DICCIONARI 
IMPLICACIONS SOCIO-CULTURALS
ESOTÈRICA DE LA CERVESA
CERVESA I SALUT
INTERNET
CURSETS DE DEGUSTACIÓ
CERVESA I CUINA
ARTICLES DE PREMSA
BIBLIOGRAFIA
REINHEITSGEBOT
IMPLICACIONS SOCIO CULTURALS
Versió resumida Versió completa
Sanitat
V.C.
Medecina
V.C.
Aliment
V.C.
Beguda ritual
V.C
Cosa de dones
V.C.
Cervesa laica, cervesa monacal
V.C.
Varietats d'ingredients
Cervesa i dones
(En Castellà)
Cervesa avui Reinheitsgebot avui

Versió completa
Beguda ritual

La cervesa té quelcom de màgia. Per nosaltres que, qui més qui menys, sabem què és la cervesa, ja és una cosa prou insòlita la fabricació de la qual està plena de secrets i de misteris. Imaginem doncs els nostres avant passats, que no tenien ni idea de com es feia la cervesa. Només sabien quins passos havien de fer i, sense saber perquè, empíricament sabien quins donaven resultats i quins no.

D’altra banda, com totes les begudes fermentades, la cervesa duu alcohol. Un ingredient que, begut en quantitat suficient pot modificar el comportament. Aquest fenomen tampoc rebia una explicació científica com avui, de manera que també entrava en el domini de la màgia.

L’home sempre ha entès el mon dels Déus i dels esperits com una cosa incorpòria i etèria. Si els nimbus són habitats de gent d’aquesta categoria, lògicament els seus aliments es corresponen a la seva naturalesa. Així doncs, com més volàtils les ofrenes més tenen possibilitats de plaure als ocupants de l’altre mon. Per això, els nostres avantpassats oferien perfums i fums perfumats com l’encens. Avui en dia, encara es crema encens en les esglésies catòliques els dies assenyalats. Després dels combinats gasosos, venien els líquids. I a Egipte, el líquid que més garanties oferia per plaure als Déus era la cervesa. El llibre dels morts (uns textos que no es troben sota la forma d’un llibre sinó pintat en les parets) refereix moltes vegades ofrenes de cervesa als Déus.

La cervesa també passava la gana. No és res extraordinari que hom en donés les gràcies als Déus. Concretament, com ja ho hem vist a l’Etimologia i altres qüestions lèxiques, recordem que essent Ceres la deessa dels "CERE-ALS", la cervesa va ser batejada CERVISIA, "força de Ceres", o "beguda forta de Ceres" o "forta gràcies a Ceres"...

Donat tot això, no és d’estranyar que la cervesa es veiés implicada en tota classe i mena de cerimònies religioses, animistes, màgiques, propiciatòries, guerreres, etc. en el passat, i en algun cas retirat, en el present.

Sobre la sacralitat.

Hom pot interrogar-se sobre el fet que constantment ens trobem els Déus implicats en la fabricació de moltes coses. I és que, en èpoques molt remotes, quan l’home estava elaborant el que més tard seria la cervesa, hom creia que el Món era un ésser viu que evolucionava com els éssers que vivien a la seva faç : naixia, es reproduïa i moria ; menjava, bevia, estimava, etc. Els homes participaven d’aquesta vida, i com que tenien autonomia, podien incidir sobre els processos d’evolució de la Terra. Un minaire, un ferrer no feien més que accelerar el procés natural d’evolució dels metalls. I en això, la seva funció era màgica i sagrada.

Per extensió, totes les activitats en consonància amb la Terra Mare però que n’acceleraven o frenaven l’evolució natural, tenien possibilitats de tenir un caràcter sagrat. No ens estranyi doncs que la fabricació de cervesa, un procés eminentment natural, arribés a veure’s com un esdeveniment en relació amb la Tellus Mater o amb els seus íncubs, súcubs, esperits, àngels, querubins, genis, follets o el que vulgueu, tot plegat extensions de l’Esperit Primordial.

En certa forma, és de lamentar la pèrdua del caràcter sagrat de la cervesa i que s’hagi convertit, com tantes altres coses, en un producte de consum massiu i generador de peles. Això ens ha fet perdre el 90% de la tradició cervesera europea (si ens referim a l’edat mitja, un poble com Lembeek, a Bèlgica, tenia 400 cervesers, mentre que avui té una sola cerveseria !). En els anys 60 encara es tancaven cerveseries "no-rentables". Sortosament, i sense l’ajut de la sacralitat, però amb l’esperit d’elaborar un producte (rentable, això si) en el que el bon fer torna a prendre un protagonisme que havia perdut, s’estan obrint noves cerveseries arreu el món i s’està estenent el moviment de les micro-cerveseries, uns bars, a vegades restaurants, que només produeixen la cervesa que consumirà la seva clientela. Com en el passat.
Retorn a dalt