Introducció
a la degustació i evaluació de la cervesa.
Per Mark Stevens 1997
Stevens@stsci.edu
Com es tasta una cervesa? Què busquem
en una cervesa? Com podem avaluar, comparar cerveses segons la seva qualitat?
Com diferenciarem una "bona" d’una "mala" cervesa? Tot preguntes corrents
i habituals en els diferents fòrums cervesers que podem trobar a
la WEB.
La degustació de la cervesa requereix
dues pautes: la percepció i la comunicació. La percepció
és la capacitat de veure, tastar, olorar, i sentir diferents elements
en la cervesa i reconèixer-los pel que són i pel que representen
per a un bracejador o un bevedor sobre cervesa, en el got. La comunicació
és la capacitat de comunicar aquestes percepcions a un altre bevedor,
degustador o bracejador de forma clara.
Com degustar una cervesa per primera vegada.
El procediment bàsic per degustar una
cervesa es pot aprendre en pocs minuts. Convertir-se en mestre ocupa però
una vida sencera.
Generalment:
1.- Parem atenció a la cervesa quan l’obrim
i l’aboquem. Què veiem? Què sentim?
2.- Olorem la cervesa. La majoria de les aromes
que denuncien problemes en el braceig són subtils i fugaços.
Per això els degustadors oloren abans de degustar.
3.- Mirem la cervesa. Quin color té?
És clara? Ens agrada l’aspecte del cap d’escuma? Quina mida tenen
les bombolles de gas? Què passa quan copegem el got?
4.- Tornem a olorar la cervesa. Què és
més evident? Olorem els llúpols? Olorem el caramel? Olorem
fruites? Quina mena de fruites? Hem olorat alguna cosa semblant abans?
5.- Degustem la cervesa. Omplim-nos la boca.
Passem el líquid per tot arreu. Quin és l’aroma principal?
Dolç? Amarg? Agre? Podem repetir el repàs fins que ens empassem
la cervesa.
6.- Tornem a degustar. Intentem precisar una
mica els aromes que hem descobert abans. Si trobem dolçor, quina
mena de dolçor? Com un batut de malt? Com una llaminadura de caramel?
Com la melassa? Si trobem amargor, quina mena d’amargor? Hem experimentat
aquestes sensacions abans? Potser quelcom com la ginebra del gin, o com
l’olor d’una branca de pi acabada de tallar, o més sec, o més
herbós? Tal vegada notem alguna cosa com pastís de llimona,
o una sensible dolçor fruitada, com poma o plàtan? Què
és exactament el que estem degustant?
7.- Glopegem la cervesa en la boca. Com es nota?
És una cervesa lleugera que podríem empassar sense més
en un dia calorós d’estiu? És una cervesa pesada de la que
només ens empassaríem un glop? Dóna sensació
de seca?
8.- Pensem un moment. Ens agrada aquesta cervesa?
Què ens ha impressionat més? O què fa que no en prendríem
una altra?
9.- Si coneixem estils, o si tenim un manual
d’estils a disposició, fins a quin punt correspon el que hem experimentat
amb el que estàvem en dret d’esperar?
Percepció.
Els bons degustadors són gent sensible
i perceptiva. Paren esment al que experimenten i cerquen detalls que la
majoria dels bevedors passen per alt.
La majoria de la gent no paren esment al que
experimenten. No miren, no degusten, no oloren o senten tot el que hi ha
allà a la seva disposició. Es perden la complexitat i la
subtilitat.
El primer pas per a esdevenir un bon degustador
de cerveses és el d’aprendre a parar atenció a allò
que sentim, i aprendre què és el que cerquem. Una de les
eines més útils per al degustador són les fulles de
tast que constitueixen una guia important i útil. Una altra eina
és la roda dels gustos que descriu la majoria dels gustos més
habituals en la cervesa (en preparació. NDT). Aquestes eines ens
poden obrir els ulls davant de nombrosíssimes possibilitats gustatives
de la cervesa. Aviat deixarem de dir: "Oh, que bona!".
Comunicació.
Com que la percepció és una qüestió
molt personal per cada degustador, no és d’estranyar que resulti
una mica complicat comunicar el més objectivament possible la nostra
experiència a un altre degustador o bevedor. En teoria, un bon degustador
ha de ser capaç de fer-nos sentir prèviament què hem
de trobar en una cervesa. No és molt diferent de quan llegim un
llibre especialment ben escrit i on es descriuen les coses tan bé
que les podem visualitzar o sentir nosaltres mateixos. La comunicació
és la clau per a un degustador.
L’eina que millor ajuda a desenvolupar la comunicació
són les taules d’estils de cervesa. Aquestes taules defineixen un
marc de llenguatge per als degustadors i els bracejadors. Coneixent les
línies generals, ens acostarem de les matisacions que fan els bracejadors
per descriure els seus productes i entendrem millor perquè alguns
bracejadors poden ser qualificats d’estafadors o poc menys.
Una altra guia (de la que no disposem encara
en el nostre país) són les fulles de qualificacions dels
millors degustadors. Un bon degustador omple les seves fulles de manera
detallada. Un full de qualificacions sense gaires anotacions no presagia
res de bo sobre un degustador.
[...]
El degustador ha d’aprendre què és
el que ha de cercar en una cervesa, i quin aspecte és habitualment
associat als estils de cervesa. Sovint utilitzen alguna varietat de guia
de qualificació per comunicar millor les seves experiències
als altres. No hi ha una sola manera de "puntuar" correctament o incorrectament
una cervesa. Quan fa temps que hom utilitza un d’aquests sistemes per a
la mateixa finalitat, l’esmentat sistema tindrà un cert valor de
comunicació. Les revistes de la WEB proposen diverses escales. La
de DAVID BROCKINGTON proposa una escala de 5 estrelles popularitzada per
l'autor MICHAEL JACKSON. Sobre aquesta escala, 3 seria un bon resultat
i 5 estrelles correspondrien a una cervesa extraordinària a nivell
mundial. 1 seria una cerveseta normal i corrent, industrial per exemple.
Altres degustadors fan servir una escala de 50 punts com la del mètode
BJCP (que no hem traduït, però si ho demaneu, ho farem). Altres
autors com JAMES ROBERTSON usen d’una escala de 100 punts.
En qualsevol cas, l’escala és una eina.
[...]
Salut!
Mark Stevens.
Retorn
a dalt |