LA PÀGINA MÉS CERVESERA DELS PAÏSOS CATALANS

 

ACOLLIDA

TAULA DE MATÈRIES

 

HISTÒRIA

ELABORACIÓ

ELABORACIÓ CASOLANA

ESTILS O TIPUS DE CERVESA

EL GUST I L'OLFACTE. COM FUNCIONEM 

LA DEGUSTACIÓ

DICCIONARI 

IMPLICACIONS SOCIO-CULTURALS

ESOTÈRICA DE LA CERVESA

CERVESA I SALUT

INTERNET

CURSETS DE DEGUSTACIÓ

CERVESA I CUINA

ARTICLES DE PREMSA

BIBLIOGRAFIA

REINHEITSGEBOT

 

 GUST I OLFACTE
COM FUNCIONEM

Versió resumida

Versió completa

Anàlisi de les aromes

Anàlisi de les aromes





Introducció; Percepció, detecció, saturació; Llindar de percepció; Llindar d'identificació; Llindar de saturació; Llindar de detecció de matisos; Llistat dels gustos principals detectables en la cervesa.
 

Introducció:
Per tal de no embolicar-nos massa, és convenient, abans de començar, aclarir un concepte.

Una aroma és un conjunt de compostos químics volàtils característics d’una substància i que té la propietat de produir una olor pròpia. Per tant, amparant-nos en el diccionari podrem parlar d’aromes tant en les discussions sobre l’olfacte com les que afectin la degustació. En efecte, quan tastem una cervesa, tant si l'olorem com si la degustem, descobrim aromes amb el mateix sentit, el de l’olfacte. De manera que no ens hem tallat en les fitxes de tast i en les guies, i hem traduït o escrit "aromes" sense diferenciar si es tractava de gust o d’olfacte.

En canvi, si que hem diferenciat les propietats especialment o exclusivament gustatives com els quatre gustos bàsics i tot el que depèn del tacte (cos).

Les aromes ens copsen per dues vies: l’olfacció directa del contingut del recipient i la percepció dels gasos originats en la boca (inhalació retro-nasal). La percepció de les aromes, sigui quina sigui la via, és una cosa delicada i especialment efímera donat que ens concentrem sobre gasos especialment volàtils. El degustador ha d’estar preparat i entrenat; en molt poc de temps ha d’identificar un gran nombre de coses i memoritzar-les per poder-les apuntar. Concretament, ha de tenir en compte les primeres aromes que apareixen just després d’abocar la cervesa en el got i que són especialment fugisseres. També ha de ser ràpid de reflexos quan tasta: la boca escalfa ràpidament el líquid i es produeix una "explosió" d’aromes que duren poc i que cal identificar.

La nostra capacitat de percebre aromes presenta límits importants dels que cal ser conscients. El primer és el que ja hem comentat de la volatilitat dels compostos que intentem identificar. El segon, és d’ordre psicològic i es refereix al fet que el nostre cervell es concentra molt poca estona sobre un estímul olfactiu, de manera que multiplica l’efecte fugisser de l’aroma. Això es pot compensar, bé que modestament, amb l’entrenament i la concentració voluntària. En qualsevol cas, aquest efecte no és del tot negatiu atès que, presa consciència de les aromes principals, el cervell les bandeja i ens permet la percepció d’aromes secundàries. El problema principal és que tot plegat passa ràpidament i que, tot sovint cal repetir l’experiment unes quantes vegades.

El repte, en la degustació de cerveses, és doncs olfactiu. L’única manera de percebre o conèixer una aroma és d’haver-la experimentat prèviament i tenir-la present a la memòria. Aquí també poden aparèixer dificultats d’ordre psicològic puix que, en alguns casos, encara que identifiquem alguna aroma, la nostra raó no ens permet acceptar-la com a veritable. Inconscientment, quan degustem una cervesa (o qualsevol cosa), "esperem" alguna cosa. I si apareix alguna altra cosa que no s’emmarca en el que esperàvem, possiblement i involuntàriament ho descartarem. Sovint, el neòfit, que no té el perquè descartar res perquè no sap res, ens descobrirà aquesta curiositat fora del que ens esperàvem.
 
 

Percepció, detecció, saturació.

La percepció de les aromes és la interacció de quatre fenòmens que cal identificar i entendre. El producte que volem identificar és volàtil en una certa quantitat o densitat. Segons quina quantitat de molècules allibera el detectarem o no. Això és el LLINDAR DE PERCEPCIÓ (Francès: seuil; Anglès: threshold). Cadascú de nosaltres té una capacitat de percepció donada que ens és pròpia i que determina el LLINDAR D’IDENTIFICACIÓ que pot confondre’s amb el precedent però no necessàriament. També existeix un límit de concentració a partir del qual ja no distingim cap augment d’intensitat que anomenarem LLINDAR DE SATURACIÓ. També existeix un límit en la nostra capacitat de detectar diferències entre les aromes que designarem com a LLINDAR DE DETECCIÓ DE MATISOS.
 
 

Llindar de percepció:

Aquest llindar es defineix pel nombre de molècules que una substància ha d’alliberar per ser percebuda pel nostre olfacte. Cada compost presenta un llindar propi. Així mateix, el sucre presenta un llindar molt més alt que l’àcid. En altres paraules, detectarem l’àcid a una concentració molt més baixa que el dolç. I l’amargor encara posseeix un llindar de percepció més baix, o sigui que el percebem per una concentració encara més discreta que l’àcid. El llindar de percepció també varia segons la temperatura de la substància. Per exemple, el llindar de percepció del sucre baixa a mesura que puja la temperatura. O sigui que en un compost calent detectarem el sucre a més baixa concentració que en el mateix compost però en fred. Normalment es percep la cervesa més dolça en calent que en fred.
 
 

Llindar d’identificació.

El llindar d’identificació és la capacitat que té una persona d’identificar unes molècules. Algunes persones poden ser més sensibles que d’altres a alguns compostos com ara l’amargor. Hom diu que aquestes persones tenen un llindar d’identificació a tal compost més baix que d’altres. Hem d’entendre el llindar com una tanca que l’aroma ha de saltar. Com més BAIXA la tanca, més BAIX és el llindar, més fàcilment percebem la substància, més intensa o més immediata serà la percepció.

Quan una persona té un llindar de percepció més baix per a una substància significa doncs que identificarà més fàcilment un compost i que hi serà més sensible.

D’altra banda, com més ens exposem a una substància més augmenta el llindar de percepció. En altres paraules i més planeres: com més menjo productes dolços, menys noto la dolçor.
 
 

Llindar de saturació.

Aquest llindar depèn tant del degustador com de la substància.

Pel que fa a la substància, es tracta de la concentració màxima de molècules alliberades a partir de la qual ja no es distingeix cap augment. En alguns casos aquesta concentració és embafadora i fastigosa.

Pel que fa al degustador, seria el temps a partir del qual deixem de percebre un estímul. En el cas de les cerveses de baixa qualitat, aquest temps pot ser molt breu.
 
 

Llindar de detecció de matisos.

Es tracta de la capacitat d’identificació de la presència de diverses aromes presents en la cervesa. Normalment, un degustador pot detectar tres nivells addicionals després de la saturació del primer tast. O sigui, en total, quatre nivells de matisos. Aquest fet també depèn de la cervesa que estem degustant. Hi ha cerveses que tenen uns gustos primaris tan forts que no deixen passar al segon nivell o tot just. Hi ha cerveses que no disposen de cap altre nivell que el primer. No són ni millors ni pitjors que d’altres. Simplement només presenten un nivell de tast. N’hi ha d’altres que, en canvi ens permeten descobrir coses fins al quart glop.
 

Llistat dels gustos principals detectables en la cervesa.
Per a aquells que han trobat massa complicada la llista de gustos i aromes de la targeta de tast, hem trobat una altra llista més simple que pot ser útil als principiants:

Acetilaldèhid: Poma verda. Es troba sobre tot en les GUEUZE. Sub-producte de la fermentació.

Àcid Gras: Olor de cansalada fumada: temperatura de fermentació massa alta produint l’autolisi del ferment.

Sofre: Llumins cremats. Contaminació del most. Es pot trobar en alguna cervesa de doble fermentació. Minva amb l’edat de la cervesa.

Cítrics: llimona, taronja, aranja. La llimona es relaciona sovint amb la presència de ferments làctics durant la fermentació. L’aroma de taronja es pot relacionar amb la presència de taronja, especialment la pela, en la recepta. L’aroma d’aranja es pot trobar en alguna Real Ale degut a algun ferment làctic. De forma general, les aromes cítriques són conseqüència del tipus de fermentació, no necessàriament làctica.

All: brutícia. Res a veure amb la cervesa.

Alcohol: Licorós o vinós. En qualsevol cas presència d’aquest element (presència excessiva?) en la cervesa.

Aldèhid: Vainilla.

Plàtan o banana: Temperatura de fermentació massa alta o tipus de ferment especial (WEIZEN).

Caramel de mantega o mantega: diacetil. Contaminació o fermentació massa ràpida. Possible en algunes Brown Ale, Bitter i Pale Ale.  També possible (fins i tot desitjable) en cerveses de llarga maduració: Old Ale, Oud Bruin, Wee Heavy.

Galeta: Malts lleugerament torrats en el brou.

Forment (blat): utilització d’aquest cereal en les cerveses blanques. Produeix una lleugera sensació acidulada.

Cremat: utilització de malt torrat en el brou. Es troba normalment en les STOUT i les PORTER

Caprylic: Sabó; presència d’àcid gras. Veieu aquesta entrada.

Cartró: Oxidació. Contacte massa llarg amb l’aire o guàrdia a més de 18ºC durant més de 3 mesos.

Xocolata: Malts especials i grau elevat d’alcohol. (Bock; Doppelbock; Eisbock; Old Ale) Pot ser degut a la presència de cacau en la cervesa!?

Col bullida: Es troba sobre tot en cerveses rosses de baixa fermentació malmeses.

Clau d’espècia: degut a la fermentació. Especialment amb ferments WEIZEN.

Clorofenol: Plàstic: Aigües massa clorades.

Cop de llum: mofeta, mesc. Fotosíntesi dels àcids a del llúpol degut a un contacte excessiu amb la llum. Sol ser present en cerveses fortament llupolitzades envasades en recipients transparents. Pot aparèixer en cerveses rosses en èpoques de calor, a la terrassa mateix.

DMS: blat de moro ensucrat.

Espècies: corrent que consisteix en recuperar receptes especiades d’abans de l’adopció generalitzada del llúpol.

Èsters. Aromes florals o fruitats conseqüència de la combinació de l’alcohol amb altres molècules.

Florit. No confondre amb Floral! Autòlisi del ferment. Recipients en mal estat. Possible i acceptable en alguna TRIPPEL.

Floral: Èsters florals o addició de flors (a la manera antiga).

Formatge: Algunes Real Ales presenten aquesta aroma degut al tipus de ferment.

Fruita: Èsters deguts a la fermentació. Sucres no fermentats i residuals. Addició de fruita.

Fumat: Us de malts fumats. Us de Stachel*. Us de Stein en la cocció (veieu Steinbier en els tipus de cervesa).

Cereal: Ús de gra cru. Aigua massa alcalina. Mala filtració.

Llúpol: Degut als olis essencials del llúpol.

Llevat: presència de llevat (o ferment) en suspensió.

Metàl·lic: exposició a algun metall. Alguns llúpols poden donar aquesta aroma.

Melassa: fermentació incompleta o ús de melassa.

Mel: Ús de mel en la recepta.

Mesc: cop de llum.

Ous podrits: (sulfur) Temperatura de fermentació massa alta. També associat a algun tipus de ferment. Es resorbeix amb el temps de guàrdia.

Taronja: Ús d’aquest cítric en la recepta o presència d’èsters.

Oxidació: Veure cartró.

Pa: veieu llevat.

Aranja: degut a algun ferment làctic, o a algun èster.

Regalèssia: Pot ser degut a l’ús d’aquest producte o pot ser una aroma deguda a la fermentació o a algun malt torrat.

Dissolvent: aroma d’alguns alcohols deguda a temperatures de fermentació massa altes.

Sofre: Veieu "ous podrits".

Retorn a dalt