A manera d’introducció, volem avisar
que el que segueix és una ceba de les grosses. Però no confonem
una ceba i un exercici autocomplaent de masturbació intel·lectual.
Us prometem que ens hem documentat. També us podem prometre que la
relació d’aquest text amb la cervesa no és només teòrica,
i us en recomanem la lectura acompanyada d’un bon cru d’hivern. En definitiva,
tal com ho hem elaborat. Com sempre, els vostres suggeriments seran benvinguts.
No sabem què en farem. Però seran degudament atesos.
Els etimòlegs no solen estar
d’acord els uns amb els altres. Endinsar-se en els arcans de l’etimologia,
encara que sigui superficialment com ho fem nosaltres, és assistir
a nombroses controvèrsies i batalles sobre el sexe dels àngels.
I com sempre en aquests casos, resulta difícil i delicat intentar
treure l’entrellat de l’embolic que es fan els mateixos especialistes. Però
cal prendre el mal en paciència car, com deia el cabalista, "de la
controvèrsia vindrà la saviesa".
Em direu: a què li vé
a aquest de parlar d’etimologia? Bona pregunta aquesta, si senyor! Doncs
mira, en primer lloc havia de començar per alguna cosa. En segons
lloc, m’agrada l’etimologia de les paraules, i finalment, crec que l’etimologia
d’una paraula ens diu molt sobre el seu contingut profund.
El cas és que segons quin
autor consultem, ens trobem amb una etimologia, i segons quin altre ens ofereix
una altra cosa, a més de desqualificacions cap als col·legues.
No és d’estranyar: les etimologies són el resultat de suposicions,
de propostes i de contrapropostes. Com més antiga és l’etimologia
discutida, menys es disposa de textos que corroborin una teoria i, per tant,
més discutible és aquesta.
En el cas de la cervesa, ja hem trobat
dues versions; la d’en Coromines, que proposa que la nostra CERVESA ve del
francès CERVOISE i que aquest prové del llatí CERVISIA
que al seu torn procediria directament del gàl·lic COIRM.
Hem extret l’altra versió
del llibre de Duboë-Laurence i Berger (El libro del Amante de la Cerveza)
però no hem pogut esbrinar d’on ho treien ells. Ens suggereixen com
Coromines que CERVOISE vingui de CERVISIA, però després ens
diuen que aquesta veu vindria de CERES, deessa llatina de les messes i dels
cereals, i de VIS, la força. En qualsevol cas, en Coromines ens diu
que CEREAL prové de CEREALIS, que designa una cosa pertanyent a la
deessa CERES, o sigui quelcom en relació amb els cereals i el pa.
I la cervesa es fa amb cereals, no?
A nosaltres, ens ha agradat molt
més aquesta segona versió. Algú ens dirà que
no tenim cap autoritat científica per escollir res en matèria
etimològica, i segurament tindrà tota la raó. De fet
no pretenem fer escola. Només elucubrem davant d’una bona cervesa.
Per tant, sense la més mínima autoritat, amb petulància
i cara dura, ens permetem, petits i insignificants com som, d’escollir molt
subjectivament la via que més ens agrada. I això ens condueix
on volíem: a parlar de la deessa CERES.
En primer lloc, ens hagués
agradat descobrir l’etimologia de CERES. Hi treballem.
Ceres
Dit això, cal apuntar que
la deessa CERES fou assimilada a la DEMETER dels grecs, però ho fou
per analogia: aquesta deessa ja existia abans de l’hel·lenització,
però com que tenia unes característiques molt semblants a la
deessa grega, quedà conceptualment assimilada. Resulta doncs una mica
difícil per uns neòfits com nosaltres distingir la grega de
la llatina. De manera que ens mantindrem al marge d’aquesta polèmica
i confondrem descaradament les deesses CERES i DEMETER.
Demeter
CERES, deessa de les messes i dels cereals
tingué del seu germà JÚPITER / ZEUS una filla que anomenà
PROSPERINA i que els grecs anomenaren PERSÉFONA o CORA. Un altre fill
de CERES, PLUTÓ (HADES) raptà la seva germanastra PROSPERINA
/ PERSÉFONA i se l’endugué a l’infern i en feu la seva reina.
La base del mite i del culte a la deessa és l’amor que CERES / DEMETER
demostra per la seva filla atès que la mitologia recull com constantment
lluita per recuperar-la anant fins i tot a l’infern a buscar-la. Tant és
així que els antics retien culte a ambdues juntes, mare i filla, designant-les
com a "les deesses". Notem per la petita història que només
en aquest preàmbul mitològic ja ens trobem amb almenys tres
incestos i un rapte...
DEMETER / CERES era doncs una deessa
que dispensava els fruits de la TERRA, base de l’alimentació. I això
era perquè, per la seva relació amb el HADES (el seu fill i
raptor de la seva filla), dominava les profunditats del sòl on es
forma i desenvolupa la vida dels vegetals i on radica el món insondable
dels morts. Hem d’aclarir que els regne dels morts no es percebia exactament
com avui en dia a l’època en la que hom escrigué els mites.
Com tot, la mort podia ser positiva i negativa. No necessàriament
era una causa de lamentacions. Per tant, podem entendre que el HADES presentés
també l’aspecte positiu de les forces que permeten als aliments de
sortir literalment de terra.
A part de PERSÉFONA / PROSPERINA,
DEMETER / CERES va tenir dos fills més:
Perséfona i Demeter
Amb JASIÓ va tenir PLUTÓ
/ HADES que raptà la seva germana (com ja ho sabem),
i amb POSIDÓ / NEPTÚ,
déu del mar, va tenir ARIÓ, un cavall. No és cap broma.
És un símbol i l’hem de llegir així. NEPTÚ és
l’element humit que sorgeix de la Natura, que estreny la Terra, la penetra
fecundant-la perquè naixi ARIÓ, símbol de l’aigua que
raja i salta de la Terra fent-la fructífera. Tot plegat ens indica
que CERES / DEMETER és una divinitat de la Terra productora i fèrtil.
El que la diferència de REA (la seva mare, la Terra Mare) és
que la seva fecunditat és activa. Resulta d’un treball, i aquest treball
el fa l’Home.
La relació de DEMETER / CERES
amb els cereals es confirma en la mitologia: Aquesta deessa li va donar a
TRIPTÒLEM, fill del rei d’ELEUSIS una espiga de blat encarregant-lo
de mostrar-lo arreu del món. També li donà indicacions
per al seu cultiu i per al cultiu en general de plantes alimentaries. DEMETER,
per l’entremesa de TRIPTÒLEM, és la introductora de l’agricultura
en el món Hel·lènic.
DEMETER / CERES també era
coneguda com a ELEUSÍNIA, i el seu culte consistia en festes anomenades
"TESMOSFÒRIES", "CEREÀLIES" i "ELEUSÍNIES" i en el culte
permanent retut a Eleusis. Curiosament, les Eleusínies tenien lloc
coincidint amb la Pasqua jueva i Eleusis era un lloc sant prop d’EFES a l
‘Àsia menor on, també curiosament es refugiaren segons diu
la tradició, Maria, mare de Jesús i l’apòstol Joan (o
algun altre Joan) escriptor del darrer llibre canònic del nou testament,
l’Apocalipsi...
I això ens ofereix la possibilitat
de procedir a una interessant digressió: en efecte, el lloc conegut
avui en dia amb el nom de SELÇÜK, a Turquia, devia ser un centre
religiós important a l’antiguitat: ELEUSIS. Allà es feien les
festes Eleusínies dedicades a Ceres-Demeter-Eleusínia. Allà
es trobava una de les meravelles del món antic: el temple d’Artemisa
(cremat l’any 356 a.JC per un tal Erostatis), i més allà, una
colina anomenada Meryem-Ana (Maria-Anna) des d’on es pot veure tant Efes
com el mar.
Sembla ser que, seguint el manament
de Crist, St. Joan es feu càrrec de Maria i se l’endugué cap
a l’any 42 cap a EFES on, podria ser que Maria s’establí, possiblement
en el pujol anomenat MERYEM ANA. Independentment de si el Joan de l’Apocalipsi
és el mateix que l’Evangelista, el que escrigué l’Apocalípsi
ho feu a l’illa de Patmos, també molt a prop d’Efes.
El concili d’Efes tingué lloc
l’any 431 dC. i fou el que proclamà el dogma de la maternitat divina
i la natura divina i humana de Crist, una decisió política molt
sàvia que assegurava a l’Església catòlica, simbolitzada
per Maria, l'exclusiva en matèria divina: només l’església
catòlica podia representar o contenir la divinitat veritable per mitjà
de la deïficació de la verge Maria.
El que és curiós, és
que el lloc on tingué lloc el concili, fou una església dedicada
a Maria, quan en aquella època, totes les esglésies es dedicaven
a sants o màrtirs masculins que havien marcat el lloc amb la seva presència.
Tal vegada això sigui una mena de prova que advoqui per la presència
d’alguna Maria per allà.
El que és encara més
divertit és com es va trobar aquest lloc: un dia del segle XIX, una
vident alemanya anomenada KATHERINA EMMERICH escriu un llibre on descriu
les seves vidències en relació amb la vida de la santíssima
verge. Fins aquí, cap problema; molts vidents o suposats vidents han
escrit les seves coses amb un resultat de fortuna molt variable. Però
en el nostre cas, un capellà parisenc, l’abat GOUYET, en 1881, seguint
les indicacions del llibre de la vident, descobreix, en el lloc precís
indicat per ella, les restes de l’església de Meryem Ana, probablement
la que acollí el concili d’Efes.
Com podia saber una senyora alemanya
que no havia mai posat el peu a Àsia Menor, a 3000 km del seu domicili,
descriure el lloc exacte de la situació de l’església?, això
és un misteri que l’Església s’ha encarregat de santificar sense
explicar: Pius XII proclamà l’assumpció de la verge Maria (cosa
que significa que se’n va al cel sense morir - expletus cursus vitae - un
cop acabat el curs complet de la seva vida) i, en 1951, el mateix Papa va
concedir les indulgències pròpies dels llocs sants a Meryem-Ana.
Pau VI i Joan Pau II han confirmat aquesta decisió anant-hi a resar...
Està clar que tot això
no té relació amb la cervesa, però són curiositats
que ens sedueixen. I ja que estàvem posats a divagar, ens ha semblat
superflu però amè descriure aquest cas.
A Eleusis, hom reverenciava també
la deessa ARTEMISA, coneguda a Roma com a DIANA. I això també
té molta salsa. En efecte, ARTEMISA era filla de ZEUS i de LATONA.
Per tant era neboda de DEMETER / CERES / ELEUSÍNIA puix que aquesta
darrera era germana de ZEUS. També era la germana bessona d’APOL·LO
/ PHOEBUS. Aquest era el déu del Sol, de la música (no confonem
amb la musa), i de les arts, una de les grans divinitats i una de les més
complexes del panteó grec i llatí, temible quan cremava les
messes i benefactor quan les feia madurar, capaç de repartir la pesta
i de guarir-ne les víctimes. ARTEMISA també presenta aquesta
varietat de qualitats i d’atribucions: Múltiples noms il·lustraven
aquesta complexitat:
ARTEMISA, DIANA per als llatins,
era una deessa casta i severa que presentava tres aspectes:
- ARTEMISA-PHOEBE era la deessa nocturna
de la lluna, en oposició a APOL·LO.
- ARTEMISA, caçadora i verge
- ARTEMISA-HECATA, deessa de l’infern,
en connexió directa amb DEMETER i PERSÉFONA.
Hem de dir que això és
bastant embrollat perquè mentre escrivíem aquestes informacions
sobre Artemisa, hem sabut també que Artemisa també fou considerada
deessa de la fecunditat, Artemisa de les cent sines... Deessa de la fecunditat
com Demeter, la seva tia...
Etimològicament (ja us ho
dèiem) DIANA és un equivalent de DANA o DINA, tots noms que
podrien tenir una relació amb l’arrel hebrea DNH, que amb el nom de
DAN, una de les dotze tribus d’Israel i d’un dels fills de JACOB, designa
la tribu responsable de donar JUTGES a ISRAEL. I l’oracle d’Eleusis
es deia THEMISTOS, el que reparteix justícia o el jutge.
ARTEMISA, el nom grec de DIANA, ve de ARKTOS, l’ós i THEMIS, la justícia.
Podríem doncs traduir ARTEMISA com la justícia de l’ós
o de l’óssa. Per tant, tant el nom grec com el llatí de la deessa
en qüestió, sigui per la via de l’analogia amb l’hebreu, sigui
per la via simplement etimològica, es refereix al fet de jutjar, a
la justícia. I posats com estem, podem esmentar que la deessa de la
fertilitat galo-cèltica es deia DANA i que hi havia una fortalesa molt
important a Gàl·lia que es deia ALESIA que era sotmesa a la
seva advocació. Vercingetorix, el darrer rei Gal fou vençut
en aquell lloc per Juli Cèsar perquè allà havia establert
el seu quarter general. [Alesia es troba al centre d’una estrella de 24 raigs
que cobreix la Gàl·lia i formada per alineacions de topònims
relacionats amb ALESIA- ELEUSIS.] (Xavier Guichar-Carlos Chevalier Marina-
Màs allà 144 . 2-01)
Curioses coincidències entre
cultures teoricament distants i distintes com la grega, l’hebrea i la cèltica...
I és que l’ÓS i l’ÓSSA,
ARKTOS en grec i ARTOS en cèltic (!), tenien una gran importància
simbòlica en els pobles d’Europa en els que la cervesa era la beguda
quotidiana i sagrada. Aquest animal era un habitant de les cavernes i per
tant un habitual dels llocs de foscúria i tenebror. (Com HADES, ho
recordeu?) I, com tots els símbols, presentava almenys dos aspectes.
En primer lloc, estava en contacte amb les profunditats de la Terra, com la
mateixa DEMETER, i coneixia el món dels morts i dels esperits. En
això era temible. Però en ser coneixedor dels avencs del més
enllà, també en podia ser el guia i el mentor. Era doncs un
protector terrible però eficaç, un iniciador als misteris del
reialme dels morts. Com a tal, podia ser considerat com un eix conductor
entre el món dels vius i el dels morts. I de fet, es considerava com
a símbol de l’eix del Món. No és doncs d’estranyar que,
l’ESTRELLA POLAR, el centre de l’UNIVERS (única estrella septentrional
aparentment immòbil) fos envoltada o secundada per dues ÓSSES,
la MAJOR i la MENOR. Els Gal·lesos anomenaven CERBYRD ARTHUR, carro
de l’Ós, la constel·lació formada per les Ósses
major i menor juntes. Considerant el que precedeix, la figura d’ARTEMISA,
la justícia de l’Ós, rep un relleu gens menyspreable: l’eix
del món, una mena de veritat o de justícia transcendent que
ens jutja i ens mesura i que, accesòriament, ens pot sotmetre a les
seves sentències.
En el domini cultural cèltic,
l’ÓS era el símbol de la classe guerrera, i per tant ostentava
atributs de força i de poder. En cèltic comú, l’Ós
es deia ARTOS (En irlandès: ART, {- ARTUR!} ; en gal·lès:
ARTH ; en bretó: ARZH). En canvi, la classe sacerdotal arborava el
SENGLAR com a insígnia. El Senglar era el nom o el símbol que
designava la constel·lació que tenia per centre l’Estrella polar,
abans de convertir-se en Ósses Major i Menor. El pas de la constel·lació
del Senglar a l’Óssa podria indicar-nos que les dues classes socials
tingueren algun conflicte d’influències que acabà amb l’assimilació
del senglar. En altres termes, la classe guerrera podria haver absorbit la
classe sacerdotal i, sobretot, els seus poders i privilegis.
A part d’Eleusis, els llocs on es
retia culte a la deessa ARTEMISA, eren les rouredes i els pous, llocs que
també reverenciaven els pobles cèltics. Aquests darrers, al
Roure, li deien DURU, i el que es feia sota el Roure/Duru, era entrar en
contacte amb la Veritat: DRU. I els que estaven encarregats d’aquesta Veritat
eren els D’rui, els Druides. En altres termes, i per acabar de tancar el
cercle, els D’rui s’encarregaven de la funció de fer justícia
mitjançant la veritat i ho feien en unes condicions molt semblants
al que feien els jutges Themistos d’Eleusis.
Anotem que DRU, la veritat, es diu
TRUTH en anglès i que el que és cert es diu TRUE. (DRU- truth/true).
A més, en Sanskrit, resulta que DRU significa l'arbre i que aquest
seria l'origen del TREE anglès o del DERVO (l'arbre) gal. Si afegim
que en el mateix idioma DEHIN és l'ànima individual, arribem
a DRUDEHIN, una extrapolació nostra que ens podria conduir a DRUIDA.
I així tancariem el llaç DRU...
A la Gàl·lia, i havia
una deessa anomenada ARTIO (nom propi que també ostenta l’Ós
fundador de la ciutat de BERNA) que posa en evidència el caràcter
femení de la classe guerrera, cosa que ens torna a acostar a la caçadora
ARTEMISA / DIANA. I ja que hi estem posats, podem assenyalar que tant BERNA
com BERLIN deuen la seva fundació mítica a un Ós, i
que, en Alemany aquest animal es designa amb el vocable BÄR o BAER (pronuncieu
"ber"). En Anglès, li diuen BEAR (que es pronúncia gairebé
igual). I a França, existeixen també alguns topònims
que comencen amb BAR (Bar-le-Duc, Pointe de Barfleur, etc.) que sembla que
tinguin alguna relació amb l’Ós mític.
El camí que ens ha dut de
CERES a l’Ós mític ha estat divertit. Però no el podríem
considerar completat si no poséssim en evidència l’homofonia
que existeix entre l’Ós, BÄR, BAER, BEAR i la cervesa, BIER,
BEER. Però les comparacions no poden anar més enllà.
Sembla ser que els noms alemany i anglès de la cervesa tinguin un
origen llatí: BIBERE, de beure. Si algú ens pot proposar quelcom
diferent i més divertit, li ho agrairem. I pel que fa a l’Ós
(Bear/Bär), les informacions que hem pogut recollir ens indiquen que
prové de l’antic indoeuropeu BHER-OS, que significa marró.
Tot i així, l’ensenyament
no és menyspreable. Com ho hem vist, en tots els territoris i cultures
on hom ha produït cervesa, aquesta beguda ha rebut un tracte que incloïa
la sacralitat. I com ho hem vist, no és per res i de fa molt de temps.
Ens hem d’alegrar d’estar afeccionats a la beguda que té més
història i que, a més, ens refereix a una relació amb
la Terra i amb la Natura que entenem com a positiva i sana, sobre tot si
la cervesa que consumim està feta amb ingredients naturals i amb la
saviesa que implica la seva llarga història. La veritat sigui dita,
no es tracta de beure religiosament, però si que podem manifestar un
cert respecte. Això inclou tast i curiositat.
Salut i amen.
|