Els
ritus propiciatoris i sacrificials en relació amb els cereals.
Els nostres avantpassats caçadors recol·lectors
es trobaven immersos en una Natura abassegadora que els inquietava i els
feia sentir petits. Segurament devien considerar que en formaven part,
que eren un element més d'aquella cosa impressionant que els sustentava
i els amenaçava alhora. En efecte, mentre s'alimentaven dels fruits
de la Terra, se sentien amenaçats per fenòmens naturals com
la pluja, el vent, el foc, el tro, els terratrèmols. Però
no tot eren catàstrofes tot i que romanien interrogants força
colpidors que, de fet encara ens duren: què és la vida, d'on
venim, on anem? Altres preguntes es relacionaven al funcionament de la
Natura: què és un naixement, què és la mort,
com s'explica el sol, la lluna, les estrelles?
Aquells homes respongueren de l'única
manera que, en definitiva es podia llavors i avui en dia: creient en una
sèrie de coses. I no estem entrant en la discussió sobre
l'idoneïtat del que cregueren. No sabem si cregueren en quelcom que
s'inventaren o si la seva fe s'aplicà a quelcom preexistent. Sobre
la fe no es pot discutir. Només creiem o no creiem. La fe no es
pot demostrar, ni tampoc la seva absència.
Bé doncs, aquells homes i dones cregueren
(amb raó o sense) que els fenòmens naturals eren el fet de
la Natura, personificada en una divinitat gairebé sempre femenina.
També dividiren els atributs generals d'aquesta divinitat, la Terra
Mare, en "especialitats" que reberen també el tractament de personificació.
Hi hagueren doncs divinitats secundàries, per la pluja, pel tro,
pel sol, per les estrelles, per la lluna i les seves fases. Cada divinitat
tenia unes exigències especials que eren uns ritus que havien de
dur a terme els homes i dones per tal de propiciar-se la bona voluntat
d'aquella divinitat. Per lògica doncs podem inferir que l'existència
dels Déus implicava una religiositat que s'expressava en comportaments
quotidians com els tabús o religiosos com sacrificis o altres cerimònies.
No ens càpiga cap dubte que, quan els
caçadors recol·lectors sortiren del bosc, no canviaren la
seva forma d'entendre el món. Transferiren segurament les creences
animistes dels animals als vegetals. O tal vegada, el corpus religiós
relacionat amb els vegetals s'enriquí simplement amb noves incorporacions
mentre que el que tractava d'animals es reduïa una mica. Els productes
de sòl, en especial reberen aquest tractament, i a la llarga, aparegueren
divinitats agrícoles com NIDABA entre els Sumeris, la vaca solar
HANUB a Egipte i CERES entre els Romans, DEMETER entre els Grecs.
Les cerimònies sacrificials devien tenir
dos
principals aspectes simbòlics.
El primer, possiblement el més significatiu,
per mitjà de la combustió o anorreament complets de l'ofrena,
vegetal o animal, talment com una renuncia a la pròpia ofrena, per
contactar, mitjançant el fum, la flama o els efluvis, tot formes
essencials, amb l'essència del sacrifici, la divinitat. Des del
nostre punt de vista, l'alquímia no és molt més que
això: accedir a la quinta essència de la cosa per accedir
a Déu. Entenem que la creació és impura i que l'Alquimista
es dedica a aïllar els elements essencials o sagrats de les coses,
l'element més important essent la seva pròpia naturalesa
divina feta presonera en el cos.
En el segon aspecte del sacrifici, hom consumia
l'ofrena sacrificial en honor a la divinitat a la que es reservava una
part simbòlica que, tot sovint, després de la cerimònia
també passava a engreixar el sacerdot o a sustentar els pobres.
Aquesta versió és una mica hipòcrita i apareix en
societats més desenvolupades. En aquest acte, però, la sang
de la víctima, líquid misteriós que quan surt del
cos de la víctima, aquesta es mor, la sang dèiem té
una significació extremament important: sembla ser que la sang duu
la vida; sembla ser que la sang és la quinta essència de
la vida! Bevent la copa de sang, hom ingereix i integra l'essència
sacra, l'essència vital amb la que honorem el Déu. Amb la
mateixa sacralitat hom esprem el suc de les fruites per extraure la part
més íntimament essencial.
Aquesta mateixa idea és aplicada en nombroses
manipulacions de vegetals xamàniques. Hom extreu els principis essencials
que també podem anomenar principis actius per parafrasejar el lèxic
químic. I no ens estranyi que les manipulacions dels cereals també
reberen aquesta consideració sacra. De la mateixa manera que Don
Juan Matus extreia el principi actiu de la Datura (hierba del Diablo),
és ben probables que els primers pagesos intentessin extreure el
principi actiu dels cereals macerant-los en aigua. No ens sembla a nosaltres
que aquest fet sigui a l'origen de la cervesa encara que tal circumstància
és plantejable, però si que posa en evidència la possibilitat
que hom considerés el cereal com un element sagrat de la vida quotidiana,
com gairebé tot en definitiva. Per a alguns, la sacralitat ha precedit
la quotidianeïtat i remunten l'invent de la cervesa a la recerca de
l'essència sagrada del gra. Nosaltres tendim a creure el contrari:
l'invent es feu sense massa intenció i després cobrà
significació sagrada. Cadascú que escolleixi la versió
que més li agrada i Déu coneixerà els seus.
La sacralitat de la cervesa es troba en nombrosos
textos històrics, especialment sumeris i egipcis. Aquests pobles
detenen en efecte l'honor d'haver escrit els primers sobre cervesa. I el
que escrigueren ens fa pensar que corregueren rius de cervesa en Orient
Pròxim durant milers d'anys, essent la cervesa la principal beguda
de rics i pobres, refrescant gorges assedegades, preciosa moneda de canvi
i de comerç, ofrena votiva en les cerimònies religioses.
Hom en coneix perfectament les tècniques de producció, abundantment
referides en els textos sacerdotals que la defineixen d'origen diví
a més de presentar el caràcter nutricional independentment
de l'efecte embriagador que en feren una beguda d'ús generalitzat.
Si és veritat que hom beu vi des dels
temps de Noè, també ho és que es beu cervesa des de
l'època dels seus nebots. La Bíblia ens explica com Noè
fou el primer home a qui se li acudí plantar vinya, exprémer-ne
el fruit i beure'n el suc fermentat fins a caure a terra embriac, perduda
tota dignitat humana. Una antiga llegenda irlandesa explica que CASSAIR,
precisament nebot de Noè, probablement cansat i avorrit de la llarga
i tediosa estança a l'Arca enmig de tots aquells animals, va decidir
abandonar la nau en un barca, emportant-se entre altres coses una cassola
per a fer-se cervesa. Navegant damunt de l'immensa mar i després
de nombroses aventures, va atracar en alguna platja de la verda EIREANN
i va descobrir que en aquell país, els habitants ja feia més
de mil anys que tenien per costum elaborar-se la cervesa. La recepta era
un secret gelosament guardat pels FOMORIANS, antics i tenebrosos habitants
del bosc, mig humans i mig ocells.
Si fem el càlcul observem que
a.- Noè va viure 950 anys
b.- Quan en tenia 600, hi va haver el diluvi i en els 40 dies següents,
Cassair se les va pirar.
c.- Hom suposa que Noè va plantar la vinya a l'edat de 300 anys.
d.- Quan Cassair va desembarcar a Irlanda, ja feia 1000 anys que la gent
d'allà bracejava.
e.- A conseqüència, la cervesa és almenys 700 anys més
antiga que el vi.
Vaja!
La cervesa fou molt possiblement la primera
beguda fermentada i elaborada que begueren els humans. Molt abans que la
vinya hom cultivà l'Ordi i els cereals en totes les latituds possibles
mentre que sabem que la vinya requereix d'un clima més aviat temperat. |