Andreu Salom i Mir


Elogi de Louis Malle

ANDREU SALOM I MIR

Quan l’inefable i controvertit Quentin Tarantino començà la seva profitosa carrera cinematogràfica, amb un film impactant i carregat d’intencions com Reservoir dogs (1992), manifestà, en el pla provocatiu que li és característic, que, en part, l’havia feta com a rèplica a la pel·lícula del francès Louis Malle, Au revoir les enfants (el títol de l’espavilat cineasta nord-americà resultava, si més no, inequívoc, si substituïm au revoir per reservoir i enfants per dogs). El fet és tan sols un símptoma del menysteniment en què, en certs cercles cinematogràfics postmoderns -d’intencions almenys equívoques- , ha restat sovint l’obra d’un dels realitzadors europeus més interessants i compromesos de la història del cinema. I, tanmateix, hi ha molt més cinema, i una denúncia més contundent del nazisme, en l’esmentada Au revoir ... que en la darrera i molt espectacular cinta de Tarantino, Maleïts bastards.

Louis Malle

Home de profundes conviccions, Malle no es sentí mai còmode ni entre la seva classe social, l’alta burgesia, ni en el seu propi país, França. En algunes de les seves pel·licules criticà durament tant l’una (especialment en Els amants, del 1958), com l’altre (amb Lacombe Lucien, del 1974, on parla, d’una manera valenta i desacomplexada, del col·laboracionisme francès durant l’ocupació alemanya). La seva insubornable actitud crítica, i la temàtica de molts dels seus films, li crearen nombrosos problemes entre els sectors més moralistes, però també molt influents, de la societat francesa. Per aquest motiu, una part de la seva carrera la portà a terme a Hollywood -tot i que, en el fons, mai no li féu gaire gràcia la destinació- , on realitzà algunes cintes molt meritòries (com Pretty Baby, al 1978, o Vania al carrer 42, el seu darrer film, del 1994) i una obra mestra: Atlantic City, del 1980, amb Burt Lancaster i Susan Sarandon).

Certament, la seva obra cinematogràfica ha estat objecte, malgrat ell mateix, d’una polèmica constant, que podríem titllar de farisaica. Malle sempre reivindicà personatges menyspreats per la societat, i mai no realitzà, en els seus films, cap tipus de judici moral o de valor, sinó que tan sols exposà magistralment uns esdeveniments per tal que l’espectador en tragués les seves pròpies conclusions. Ha estat un cineasta i una consciència amb criteris propis. Ho demostra el fet que dedicà gran part del seu temps a desmuntar tabús (des de l’incest tractat amb sentit de l’humor i despullat de pecat a Le souffle a coeur, del 1971, fins a la vida d’una adolescent en un prostíbul, a Pretty Baby, o a la cruesa d’unes relacions sexuals desencaixades a Damage, del 1992, tot passant per la depressió i el suïcidi a Foc fatu, de l’any 1962, i del col·laboracionisme francès a la ja esmentada Lacombe Lucien). El to de normalitat, i de sinceritat, sense crispació ni cap crítica, que Louis Malle imprimia a les seves pel·licules, li conferia una credibilitat que molestava als incondicionals de l’ortodòxia, però que li valgué el reconeixement de la crítica i el convertí en un dels cineastes més estimats pels cinèfils exigents.

Tot tornant, finalment, al film de Malle amb què encetàvem l’escrit, Au revoir les enfants (1987), i que significava el retorn del director gal a França després del seu periple americà, val a dir que suposà la fita més alta de la seva carrera. Breument, l’argument ens situa en un internat catòlic, durant l’ocupació nazi. Allà, un al·lot burgès descobreix que un dels companys és jueu. La seva família, en complicitat amb el director del centre, l’ha amagat dels ocupants. Malgrat tot, el noi és descobert per la Gestapo i deportat a un camp de concentració. Mai més no el tornaran veure. La història és, en part, autobiogràfica, ja que el realitzador francès fou testimoni d’una situació similar en la seva infantesa. El cineasta arribà a declarar que el tema l’havia perseguit des de sempre i que, de fet, aqueix succés tràgic és el que l’havia portat a dedicar-se al cinema. Aquesta pel·lícula, que veritablement constituí el seu llegat, familiar i col·lectiu, roman tostemps vigent, i demostra la maduresa i l’enorme sensibilitat del seu autor, quelcom que, per a l’autor de Pulp Fiction, sembla inabastable.

 

                       

Retorn a la pàgina principal