L'alienació - Karl Marx
Com
més intensament treballa l'obrer més poderós esdevé
el món dels objectes que crea enfront d'ell i més pobra esdevé
la seva vida interior, menys es pertany a ell mateix. És el mateix
que en la religió. Com més l'home atribueix les pròpies
qualitats a Déu, menys en conserva ell mateix. L'obrer posa la seva
vida en l'objecta, i la seva vida no li pertany ja a ell, sinó a l'objecte.
Per això com més gran és la seva activitat, menys posseeix.
La part del seu treball encarnada en el producte ja no li pertany. Com més
gran és aquest producte, doncs, més es redueix l'obrer. L'alienació
del treballador respecte al seu producte significa no solament que el seu
treball esdevé un objecte, adquireix una existència pròpia,
sinó que existeix al marge d'ell, independentment, és aliè
a la persona, se li enfronta com un poder autònom. La vida que ell
ha donat a l'objecte se li enfronta com una força aliena i hostil.
(...)
Tanmateix, l'alienació no apareix solament en el resultat, sinó
també en el procés de producció, en l'activitat productiva...
En què consisteix l'alienació del treball? En primer lloc en
el fet que el treball és exterior a l'obrer, no és una part
de la seva natura i, per tant, no es realitza amb el seu treball sinó
que es nega, té una sensació de malestar i desemparança
i no de benestar, no desenvolupa lliurement la seva energia física
i mental sinó que s'esgota físicament i es degrada mentalment.
Per tant, l'obrer només es retroba, només se sent bé
fora del treball. Per tant, l'obrer només es retroba, només
se sent bé fora del treball. El seu treball no és voluntari
sinó imposat, és un treball forçat. No és la satisfació
d'una necessitat sinó un mitjà per a satisfer altres necessitats.
El seu caràcter alienat es veu clarament pel fet que quan desapareix
la compulsió física o d'altre tipus, hom l'evita com una plaga.
Finalment, el caràcter alienat del treball per al treballador apareix
també en el fet que no és el seu treball sinó un treball
per a una altra persona, que en el treball no es pertany a ell mateix sinó
a una altra persona.
De la mateixa manera que en la religió l'activitat espontània
de la fantasia humana, del cervell i del cor humans, reacciona independenment,
és a dir, com a activitat aliena dels déus o dels dimonis, sobre
l'individu, l'activitat de l'obrer no és la seva activitat espontània.
És l'activitat d'altri, una pèrdua de la seva pròpia
espontaneïtat.
Manuscrits econòmico-filosòfics